Webhallen config, kan inte hitta 2 st sata diskar 3,5

Permalänk
Medlem

Webhallen config, kan inte hitta 2 st sata diskar 3,5

Hej!

Packade igår upp min webhallen config dator. Är lite av en amatör när det gäller att bygga datorer men kan det grundläggande.

Operativsystem: windows 11 pro
Skärm: lg 32 p850
Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D / 8 Cores / 16 Threads / 4.2 Ghz
Processorkylare: Thermalright Peerless Assassin 120 ARGB
Moderkort:ASUS TUF GAMING X670E-PLUS wifi
Minne: G.SKill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) / 6000Mhz / DDR5 / 30CL / F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR
Grafikkort: Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X
SSD/Hårddisk: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2 (MZ-V8P2T0)
Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX / A-RGB / Tempered Glass - Svart

Övriga komponenter:
Har dock ett problem. På min förra dator hade jag 2st 3,5 sata hdd på 1tb respektive 4tb. När jag försöker koppla in de till nya datorn så verkar inte datorn kunna hitta dem.

Jag har testat både sata kablarna som är nya samt från den gamla datorn utan effekt.

Jag har testat olika sata portar på moderkortet utan effekt.

Jag har kopplat med rätt ström kabel från psu och testat på båda SATA portarna på psu utan effekt.

Jag har kollat på både device manager, disk manager och bios, ingen hårddisk utöver ovanstående samsung hittas.

Har sett på bios att det står att sata portarna är aktiva.

När jag startar datorn låter inte ens hårddiskarna.

Vad gör jag för fel? Ursäkta om jag missat någon detalj, bara att fråga då.

Permalänk
Medlem

Har de ström? Mät med en multimeter på kablarna om du är osäker. Är de döda så är de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Har de ström? Krävs mer än bara sata-kablar... Mät med en multimeter på kablarna om du är osäker. Är de döda så är de...

Yes jag har kopplar ström till hårddiskarna med medföljande strömkablar, dessa har sen kopplats till PSU, finns 3 sata portar varav en är redan upptagen, har testat båda de två lediga men fortfarande ingen effekt. Det känns som att diskarna inte får ström nästan... trots att jag kopplat... vad är det jag missar i såna fall?

Permalänk
Medlem

Jag hade mätt för att vara säker på att du verkligen har 5V.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat diskarna i annan dator nu (efter detta)?

Det låter oroväckande att du använde SATA-ström från gamla datorn -- om du inte menar nån slags adapter (typ Molex-SATA). Kablar från annat nätagg är sannolikt inkompatibla och kan isåfall skada/paja diskarna.

Det låter ju hur som helst som om de är strömlösa. Oavsett SATA-kabel eller inte så bör de starta när de får ström.

En sak det kan vara, som jag dock inte tror på här, är att vissa nya diskar stänger av sig om de får 3.3 V, vilket vissa nätagg (ffa äldre) ger till SATA-kontakter. Isåfall behövs adapter som ser till att de bara får 12 V/5V/jord, alternativt att man kan tejpa över den pinnen på disken.
Detta brukar dock främst gälla större diskar (8+ TB).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Jag hade mätt för att vara säker på att du verkligen har 5V.

Kan man kontrollera det på något sätt, har ingen multimeter. Och låt säga att de inte får tillräckligt med ström, vad kan man göra åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat diskarna i annan dator nu (efter detta)?

Det låter oroväckande att du använde SATA-ström från gamla datorn -- om du inte menar nån slags adapter (typ Molex-SATA). Kablar från annat nätagg är sannolikt inkompatibla och kan isåfall skada/paja diskarna.

Var läser du att använder SATA-ström från den gamla datorn? Jag ser bara att han anslutit med SATA-kablar från nya och gamla datorn. Ingenstans läser jag om strömsladdar från gamla datorn...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat diskarna i annan dator nu (efter detta)?

Det låter oroväckande att du använde SATA-ström från gamla datorn -- om du inte menar nån slags adapter (typ Molex-SATA). Kablar från annat nätagg är sannolikt inkompatibla och kan isåfall skada/paja diskarna.

Jag kan testa de igen på gamla datorn och se.
Nej jag använde endast sata hårddisk kablarna från gamla datorn, inte sata strömkablarna tillhörande PSU haha.

Tycker att det är osannolikt att diskarna plötsligt gått sönder, känns mer som någon form av ström problem dock

Permalänk

gå in i diskhanteraren i utforskaren och kolla om du ser dom där om dom kanske inte är
formaterade men du borde ju se dina gamla diskar så skumt

ser du dom i bios då?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

gå in i diskhanteraren i utforskaren och kolla om du ser dom där om dom kanske inte är
formaterade men du borde ju se dina gamla diskar så skumt

ser du dom i bios då?

Ser de inte i bios och som jag skrev syns de inte på disk manager heller

Permalänk
Medlem

Det där med diskmgmt.msc hjälpte inget.. Och det där med psu was shorting, betyder det att psu:n är sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Och det där med psu was shorting, betyder det att psu:n är sönder?

Det är möjligt, men det mest troliga är nog att de använt kablar från ett annat nätagg. Tillverkarna har tyvärr inte kommit överens om någon standard för kontakterna på nätaggssidan trots att alla använder samma typ av kontakter, och de första komponenterna som brukar stryka med om man råkar ta fel kablar är just hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är möjligt, men det mest troliga är nog att de använt kablar från ett annat nätagg. Tillverkarna har tyvärr inte kommit överens om någon standard för kontakterna på nätaggssidan trots att alla använder samma typ av kontakter, och de första komponenterna som brukar stryka med om man råkar ta fel kablar är just hårddiskar.

Hmm okej men jag har inte blandat ihop ström kablar från de olika PSU:n iallafall.
Är det mest troliga att psu är sönder då? Bör jag kontakta webhallen eller finns det något mer att göra.

Väldigt frustrerande problem...

Permalänk
Medlem

Jätte konstigt, när jag försökte koppla in hårddiskarna till gamla datorn dyker de inte upp där på bios, men samtidigt verkar datorn i sig ha problem nu att boota upp då jag möts av "reboot and select proper boot device"

Alltså kan verkligen hårddiskarna plötsligt ha gått sönder när jag tog ut de från gamla datorn? Inte som att jag tog ut de med våld eller något...
Så märkliga saker som händer.

Permalänk
Medlem

Köra Ubuntu från usb och boota i det och kolla om du ser diskarna. Finns ett hårddiskprogram som heter Gparted som bör visa något.

Kolla också så du inte satt m2-disken i M.2_2 och försöker köra sata från SATA6G_1 och SATA6G_2.
Står nämligen så här i moderkortsmanualen:

** M.2_2 slot shares bandwidth with SATA6G_1&2. When M.2_2 runs at PCIe x4 mode, SATA6G_1&2 will be disabled.

Redigering: Får de ej ström så hjälper dessa inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Jätte konstigt, när jag försökte koppla in hårddiskarna till gamla datorn dyker de inte upp där på bios, men samtidigt verkar datorn i sig ha problem nu att boota upp då jag möts av "reboot and select proper boot device"

Alltså kan verkligen hårddiskarna plötsligt ha gått sönder när jag tog ut de från gamla datorn? Inte som att jag tog ut de med våld eller något...
Så märkliga saker som händer.

Har du använt den gamla datorn sen du tog ur diskarna? Annars kanske boot-partitionen låg på en av diskarna du tog ur, det är lätt hänt eftersom Windows gärna återanvänder en existerande boot-partition vid installationen.

Permalänk
Medlem

Om du kopplat in dom gamla hdd så gå in i bios snabbt när datorn startar, syns dom inte där är det inte så bra. Snurrar dom om du lägger handen på dom ?

Känns spontant rätt konstigt om båda har dött sådär. Kan ju vara nåt med nya datorn och moderkortet som strular ?

Samma sak om du kopplar in en åt gången, händer ingenting med den?

Jag hade nästan reklamerat datorn om trycka in 2 gamla diskar inte fungerar... inget jag hade accepterat på en färdigbyggd dator med dom specsen ett nätagg på 1000w ska klara 10 såna diskar utan strömproblem....

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du använt den gamla datorn sen du tog ur diskarna? Annars kanske boot-partitionen låg på en av diskarna du tog ur, det är lätt hänt eftersom Windows gärna återanvänder en existerande boot-partition vid installationen.

Nej jag har inte använt den datorn men det är väldigt märkligt för boot partition låg på en disk som är kvar på den datorn och som aldrig rördes... Någon förklaring och idé på vad jag kan göra?
När jag går in på bios och väljer hårddisken som har Windows som etta på boot priority händer samma ssk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Om du kopplat in dom gamla hdd så gå in i bios snabbt när datorn startar, syns dom inte där är det inte så bra. Snurrar dom om du lägger handen på dom ?

Känns spontant rätt konstigt om båda har dött sådär. Kan ju vara nåt med nya datorn och moderkortet som strular ?

Samma sak om du kopplar in en åt gången, händer ingenting med den?

Jag hade nästan reklamerat datorn om trycka in 2 gamla diskar inte fungerar... inget jag hade accepterat på en färdigbyggd dator med dom specsen ett nätagg på 1000w ska klara 10 såna diskar utan strömproblem....

De verkar inte snurra och de syns inte på bios.
Inget händer heller när jag kopplar in dem en åt gången heller.

Permalänk
Medlem

Lägg upp lite bilder på kontakter och kopplingar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Köra Ubuntu från usb och boota i det och kolla om du ser diskarna. Finns ett hårddiskprogram som heter Gparted som bör visa något.

Kolla också så du inte satt m2-disken i M.2_2 och försöker köra sata från SATA6G_1 och SATA6G_2.
Står nämligen så här i moderkortsmanualen:

** M.2_2 slot shares bandwidth with SATA6G_1&2. When M.2_2 runs at PCIe x4 mode, SATA6G_1&2 will be disabled.

Redigering: Får de ej ström så hjälper dessa inte.

Har provat olika sata portar på moderkortet, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på dessa hårddiskar?

Ursprungligen var det en del av SATA-standarden att det ska vara en spänning på 3.3V (orange kabel från nätaggregat) på pin 1-3 i strömkontakten.

I princip inga enheter använde någonsin detta. Vissa hårddiskar har istället börjat använda pin 3 för "pwdis" (power disable).

Kontentan av detta är om man kopplar ett nätaggregat som råkar ha 3.3V i stömkontakten till en disk med pwdis är att disken inte spinner upp. Detta kan avhjälpas till exempel genom att man kapar 3.3V kabeln på nätaggregatet eller att man använder molex-sata adapter för att strömförsörja disken.

Detta kanske är helt irrelevant om du har diskar som inte har denna "power disable" feature. Men om din gamla dator inte hade 3.3V i SATA-strömkontakten och din nya har det hade jag definitivt kollat närmare på detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är sataportarna på moderkorten inställda ?
De bör normalt vara i ahci läge så är de tex i raid eller om du på det tidigare moderkortet hade konfigurerat raid och nu har delat den så kan det bli problem.
Och eftersom det är lite otydligt exakt vad du gjort med strömmatningen, har du kontrollerat att satapowerkontakten verkligen sitter ordentligt inkopplad i nätdelen, har du lossat och kopplat in den på nytt i nätdelsänden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Vad är det för modell på dessa hårddiskar?

Ursprungligen var det en del av SATA-standarden att det ska vara en spänning på 3.3V (orange kabel från nätaggregat) på pin 1-3 i strömkontakten.

I princip inga enheter använde någonsin detta. Vissa hårddiskar har istället börjat använda pin 3 för "pwdis" (power disable).

Kontentan av detta är om man kopplar ett nätaggregat som råkar ha 3.3V i stömkontakten till en disk med pwdis är att disken inte spinner upp. Detta kan avhjälpas till exempel genom att man kapar 3.3V kabeln på nätaggregatet eller att man använder molex-sata adapter för att strömförsörja disken.

Detta kanske är helt irrelevant om du har diskar som inte har denna "power disable" feature. Men om din gamla dator inte hade 3.3V i SATA-strömkontakten och din nya har det hade jag definitivt kollat närmare på detta.

Osäker, tror det är dessa.

Western Digital Caviar WD1002FAEX 1TB 7200rpm 64MB 3.5" SATA-3
Och
WD Red 4TB SOHO NAS 3.5" SATA-600

Något jag bör kolla närmare på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur är sataportarna på moderkorten inställda ?
De bör normalt vara i ahci läge så är de tex i raid eller om du på det tidigare moderkortet hade konfigurerat raid och nu har delat den så kan det bli problem.
Och eftersom det är lite otydligt exakt vad du gjort med strömmatningen, har du kontrollerat att satapowerkontakten verkligen sitter ordentligt inkopplad i nätdelen, har du lossat och kopplat in den på nytt i nätdelsänden ?

Yes har dubbelkollat att kabeln sitter rätt och provat olika portar också på psu.

Portarna är i ahci läge. Ska jag prova på raid läge?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milan979:

Yes har dubbelkollat att kabeln sitter rätt och provat olika portar också på psu.

Portarna är i ahci läge. Ska jag prova på raid läge?

Diskarna ska vara i samma konfiguration som på gamla datorn om du inte tänkt tömma dem på data, en del har ju kört diskar i raid av misstag om man ska tro det som skrivits i en del trådar så du borde nog egentligen koppla in dem som de satt igen i gamla datorn och läsa av i bios hur det var konfat och om du gör det få du ju även en koll på om diskarna fungerar hårdvarumässigt eller om du skadat dem på nått sätt när du flyttade dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Diskarna ska vara i samma konfiguration som på gamla datorn om du inte tänkt tömma dem på data, en del har ju kört diskar i raid av misstag om man ska tro det som skrivits i en del trådar så du borde nog egentligen koppla in dem som de satt igen i gamla datorn och läsa av i bios hur det var konfat och om du gör det få du ju även en koll på om diskarna fungerar hårdvarumässigt eller om du skadat dem på nått sätt när du flyttade dem.

Jo, fast diskarna verkar ju inte snurra. Så RAID eller inte bör ju inte spela roll här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vibrerar ens hårddiskarna när du väl har kopplat in dom och startat datorn?.. TESTA en i taget.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast diskarna verkar ju inte snurra. Så RAID eller inte bör ju inte spela roll här.

Och som jag även skrev att om man sätter tillbaka dem i gamla datorn så testar man om det hänt nått med hårdvaran eller om den nya datorn inte fungerar normalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.