Permalänk

Min IKEA-möbel har fler FPS än din

OBS! Work in progress!

Jag har aldrig varit ett fan av RGB, stora glaspaneler. Datorn för mig uppfyller endast en funktion och själva burken ska helst knappt synas. Med min ingenjörsexamen i ryggen så tänkte jag att jag skall testa bygga något eget som uppfyller mina krav. Mitt skrivbord är uppbyggd av en solid träskiva, några ben från IKEA samt en IKEA Alex hurts. Fick idén att offra en av lådorna till mitt nya datorbygge. Med en 3d-Skrivare, CAD och efter en del konceptgenerering så hade jag ett koncept som jag har började tillverka.

Jag har redan printat och använt datorn i lite mer än en månad för att testa temp och annat. Än så länge nöjd men väntar med faktiska bilder till hela bygget är klart.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Häftigt!
Hur har väl funkar kylningen för Grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Häftigt!
Hur har väl funkar kylningen för Grafikkortet?

Det funkar helt ok. Lite varmare än vad jag önskat man aldrig stött på problem med throttling än. Jag prioriterar en tyst dator framför en sval också värt att tillägga. Ett annat problem är att min setup är väldigt obalanserad. GPUn får jobba väldigt hårt medans CPUn knappt svettas. Fläktkurvan på datorn är ställd efter CPU temp då detta är det enda som ASUS egna program tillåter.

Jag funderar på att köpa en GPU med blower kylare och bygga så all luft från GPU blåser ut bak. Det hade nog funkat jättebra i denna config.

Permalänk
Skrivet av stenudden:

Det funkar helt ok. Lite varmare än vad jag önskat man aldrig stött på problem med throttling än. Jag prioriterar en tyst dator framför en sval också värt att tillägga. Ett annat problem är att min setup är väldigt obalanserad. GPUn får jobba väldigt hårt medans CPUn knappt svettas. Fläktkurvan på datorn är ställd efter CPU temp då detta är det enda som ASUS egna program tillåter.

Jag funderar på att köpa en GPU med blower kylare och bygga så all luft från GPU blåser ut bak. Det hade nog funkat jättebra i denna config.

Hmm borde det inte fungera utmärkt med en vattenkyldGPU?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Skrivet av Lellebror:

Hmm borde det inte fungera utmärkt med en vattenkyldGPU?

Hade säkert funkat bra. Men i bästa fall får jag plats med 120 mm radiator. Känns inte värt insatsen och kostnaden. Försöker komma undan så billigt som möjligt också.

Permalänk
Medlem

Använder själv inte USB-portarna framme särskilt mycket eller ens alls, men ändå var det det första jag tänkte på. Att bara öppna en kortis för att koppla in nåt ser smidigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Fläktkurvan på datorn är ställd efter CPU temp då detta är det enda som ASUS egna program tillåter.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases Kan starkt rekommendera, de går att göra kurvan exakt som man vill, inklusive mixade kurvor som läser av både CPU och GPU och använder den som är högst. Utan tvekan bästa mjukvaran jag sett för att kontrollera fläktar även om den är lite komplicerad att förstå först.

Personligen kör jag på 2 separata profiler som är olika aggressiva, en jag bara drar igång när jag spelar då jag inte har nått emot att det låter mer och en för "silent" mode.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Det funkar helt ok. Lite varmare än vad jag önskat man aldrig stött på problem med throttling än. Jag prioriterar en tyst dator framför en sval också värt att tillägga. Ett annat problem är att min setup är väldigt obalanserad. GPUn får jobba väldigt hårt medans CPUn knappt svettas. Fläktkurvan på datorn är ställd efter CPU temp då detta är det enda som ASUS egna program tillåter.

Jag funderar på att köpa en GPU med blower kylare och bygga så all luft från GPU blåser ut bak. Det hade nog funkat jättebra i denna config.

Jag hade nog gjort lite mer hål runt omkring GPUn, kanske en fläkt jämte moderkortet?

Permalänk

Kul projekt!

Permalänk
Medlem

Älskar det här! Finns inget fulare än något stort blinkande härke som står på skrivbordet. En dator ska helst inte synas!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Tack för tipset! Skall absolut undersöka!

Permalänk
Medlem

nja

nja är du säker min ikea möbel har ett 4090

dock en gamla bild med ett 3090 i.
inge vidare snygg dator när den syns men det gör den sällan

Permalänk
Skrivet av MrB123:

nja är du säker min ikea möbel har ett 4090

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

dock en gamla bild med ett 3090 i.
inge vidare snygg dator när den syns men det gör den sällan

Haha attans. Jag har bara ett GTX 970 så inget skrytbygge direkt

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot en 3d-modell att skriva ut, ser riktigt bra ut!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40