Hur ska jag uppgradera sonens dator och få en extra dator till mig själv?

Permalänk

Hur ska jag uppgradera sonens dator och få en extra dator till mig själv?

Min yngsta son har en stationär dator som har byggt själva med delar som är från 2020. Några uppgraderingar har han fått, men själva grunden börjar bli gammal. Jag "behöver" en extra dator till Zwift och tänkte att jag kanske kan passa på att uppgradera hans dator och plocka delar. Den extra datorn kommer i sådana fall bara användas till just Zwift, och till vardags har jag en totalt överdimensionerad dator för mitt slösurfande.

Det här överstiger min googlingskompetens då det finns många variabler. Att använda inets datorbyggare och plocka ihop något som känns prisvärt klarar jag av, men nu finns det ganska många möjligheter och vägval att göra.

Han fyller 13 och ska väl kunna använda alla normalt förekommande spel för tonåringar.

Moderkort: Asus Rog strix B450-E Gaming
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti 6 GB OC
RAM: Corsair Vengeance lpx 2*8 GB 3000 MHz DDR4 Cl15
Ganska säker på att det sitter två M2 SSD diskar, en på 120 GB och en på 1TB
Processorn minns jag inte, men den är uppgraderad en gång från Ryzen 3 3200g till en Ryzen senare generation utan grafik, kanske 5600?) Ungen har lösenordsskyddat sin dator och jag orkar inte riktigt öppna den.. De komponenter jag har listat är från orderbekräftelser, så det ska stämma.

Jag har ingen större känsla för hur bra/dålig hans dator är? Men jag gissar att den kanske inte kommer att duga länge till och det vore smartare att uppgradera den istället för att jag köper något nytt. Hjälp mig gärna med hur jag ska tänka. Är det dags att byta ut hans moderkort till en senare modell, och då antar jag att processor etc också måste bytas? Hur dåligt är grafikkortet?

Min som jag nämnde överdimensionerade dator för mitt behov skulle nog kunna donera 16 GB RAM och har en 5600G processor (måste dock ersättas!), dock har jag förstått det som att zwift inte går bra på AMD:s inbyggda grafik. Annars känns det som att den skulle räcka långt. En Corsair VS450 PSU hittade jag i ett skåp, så det sitter något snäppet bättre i hans dator..

Permalänk
Medlem

En ny GPU skulle garanterat göra susen. RX 6800 ger väldigt mycket för pengarna just nu.

https://www.amazon.se/dp/B09KW68M2G

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, RX6800 är ett bra val och kanske allt ni behöver. Om det är så att det är en 5600 som sitter i den så tycker jag ni ska börja med GPU.

Sen är det ett ganska gammalt moderkort men det är bra och stödjer 5800x3d som är en riktigt bra gaming processor. Har svårt att tro att grabben skulle behöva något starkare än den processorn ett bra tag framöver. Så det finns uppgraderingsmöjlighet utan att köpa ny plattform. Se bara till att uppdatera BIOS först men det har du kanske redan gjort.

Har noll koll på zwift

Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket fel på sonens dator. Grafikkort bör ju bytas naturligtvis, och om den ena M.2-disken verkligen är 120 gig (finns det ens så små som M.2?) så kan man ju peta i nåt ordentligare där, men jag hade inte bytt processor och grafikkort än. Om du absolut vill byta processor för att du vill sno den så kan du ju uppgradera till 5800X3D eller 5700X3D, det är fortfarande väldigt bra processorer som passar på ett AM4-moderkort (som du har), men då får du ta i med grafiken för att det ens skall märkas i de flesta spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad han spelar, mina grabbar sitter på 3770k och ett 390x samt en 5600x och ett 980 ti

Båda dom kan spela allt som är relevant för dom utan större problem utöver 3770k cpun som svettas ganska ordentligt.

Sitter det väl en 5600x så skulle jag personligen säga att ett 1660 ti räcker gott och väl så länge han inte ska börja spela CoD, Battlefield och liknande, då är nog något i stil med 4060 eller rx 7600 hade gjort ett ganska ordentligt lyft (billigaste relevanta gpuerna på marknaden atm). Hade nog givit mer eller mindre en dubblering i fps jämfört med hans nuvarande 1660 ti

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Funderar faktiskt på att byta grafik med honom, har ett 6700 xt som används till typ ingenting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TantMamma:

Funderar faktiskt på att byta grafik med honom, har ett 6700 xt som används till typ ingenting..

6700 XT är ca 87-104 % snabbare än 1660 Ti beroende på upplösning så det är en väldigt bra uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

6700 XT är ca 87-104 % snabbare än 1660 Ti beroende på upplösning så det är en väldigt bra uppgradering.

Jag tror att jag gör så länge, och tar hans grafikkort till zwiftdatorn och kör min egna på 5600g tills vidare. Det är lite kapitalförstöring att ha komponenter som inte används. Bättre att jag köper ett grafikkort sen när det behövs.

Permalänk
Medlem

Om du "behöver" en tredje dator, så att delar ändå ska köpas, kan en idé vara att köpa nytt moderkort, cpu och minne till sonens dator, och ta över hans till zwift. I så fall kan sonens dator uppgraderas till am5-plattform (exv. en amd 7600 CPU, tillhörande moderkort och 32 gb ddr5-ram), och då även bli lättare att fortsätta att uppgradera framöver

Permalänk
Skrivet av Hush_up:

Om du "behöver" en tredje dator, så att delar ändå ska köpas, kan en idé vara att köpa nytt moderkort, cpu och minne till sonens dator, och ta över hans till zwift. I så fall kan sonens dator uppgraderas till am5-plattform (exv. en amd 7600 CPU, tillhörande moderkort och 32 gb ddr5-ram), och då även bli lättare att fortsätta att uppgradera framöver

Kollar lite, det skiljer väldigt mycket i pris på moderkorten. Är det stor skillnad på vilket man väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

6700 XT är ca 87-104 % snabbare än 1660 Ti beroende på upplösning så det är en väldigt bra uppgradering.

Skrivet av Hush_up:

Om du "behöver" en tredje dator, så att delar ändå ska köpas, kan en idé vara att köpa nytt moderkort, cpu och minne till sonens dator, och ta över hans till zwift. I så fall kan sonens dator uppgraderas till am5-plattform (exv. en amd 7600 CPU, tillhörande moderkort och 32 gb ddr5-ram), och då även bli lättare att fortsätta att uppgradera framöver

Skrivet av TantMamma:

Kollar lite, det skiljer väldigt mycket i pris på moderkorten. Är det stor skillnad på vilket man väljer?

Det kan Alastor ge bättre svar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av TantMamma:

Kollar lite, det skiljer väldigt mycket i pris på moderkorten. Är det stor skillnad på vilket man väljer?

Det här moderkortet räcker gott och väl för 7600. Planerar man att uppgradera till en mer strömtörstig CPU i framtiden finns det moderkort runt 2 000 kr som har klart bättre strömförsörjning.