Har alla IPS skärmar backlight bleed?

Permalänk

Har alla IPS skärmar backlight bleed?

Hej

Har alla IPS skärmar backlight bleed eller finns det dom som inte har något alls?
Jag har haft över 5 IPS skärmar och vissa har haft mer backlight bleed och vissa mindre.

Permalänk
Medlem

Alla IPS-skärmar har det som kallas IPS glow, men det kan reduceras med ett filter. IPS glow är inte samma fenomen som BLB.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Alla IPS-skärmar har det som kallas IPS glow, men det kan reduceras med ett filter. IPS glow är inte samma fenomen som BLB.

Okej så backlight bleed är något som vissa IPS skärmar har?

Permalänk
Medlem

Backligt bleed är resultatet av dålig byggkvalité / dålig kvalitetskontroll, det är inte direkt länkat till själva paneltekniken.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Okej så backlight bleed är något som vissa IPS skärmar har?

Backlight Bleed är något alla skärmar har i olika mängd, som är av tekniken TN, IPS, VA.

Däremot har alla IPS också något som kallas för IPS Glow och detta ljussken skiftar position ihop med att du skiftar ditt huvud, på mörk eller svart bakgrund, kan också ses på mörka nyanser av färger. Märks på vissa exemplar att ena ögat får en annan nyans i form av ett silvrigt sken, än det andra på en IPS.

Permalänk
Bildexpert 📺

IPS glow är en slags hinna som kryper in över bilden i vinklar och beroende på paneltyp och filter varierar den i karaktär och tydlighet. Ofta gul eller neutral vit och varierar stort mellan olika panelmodeller. Vad som utmärker IPS glow är att hinnan kryper in över bilden även om man visar en svart bild i ett svart rum. Ljusheten hos hinnan står i proportion till ljusstyrkan vilket är hur man skiljer dem från ljus som studsar i reflexfiltret. Glow-effekten kommer från skärmens lysdioder och syns bara när skärmen är på.

IPS glow är ganska mycket ett icke-problem eftersom de vinklar som krävs för att hinna ska börja bli synlig är vinklar där teknik som VA och TN istället har en ännu tydligare försämring med starkt förändrade färger, sämre kontrast och förändrad EOTF/Gamma. Få LCD:er behåller hög kvalitet i vinkel men av alla problem som kommer i en vinkel torde IPS glow höra till de mildaste.

Här är ett exempel på IPS glow från ett gammalt skärmtest:

IPS glow förväxlas ofta i diskussioner med ojämn icke-uniform belysning och back-light-bleeding, BLB. Det som TS har startar trådar om innan.

Alla konsumentskärmar har någon form av ojämn belysning som med LCD:er ofta manifesterar sig i kanterna. Detta går att bygga bort men brukar då addera till priset, kanske så mycket som en nolla. Eftersom gamers ofta är rätt priskänsliga tenderar det därför inte vara särskilt hög uniformitet på spelskärmar. De flesta skärmar är därför ojämna över ytan.

Alla LCD-skärmar visar upp ojämnheter om man kör dem i högsta ljusstyrkan och fotar av dem med mobiltelefonen. TN och VA-paneler kan i de hänseendena vara annorlunda eller rent av värre beroende på hur just den panelen beter sig i fråga om polariserat ljus i kombination med kamerans brännvidd och exponering.

Detta beteende att fota av skärmar under felaktiga förhållanden och diskutera bilder som i grunden är artefakter från kamerans automatiska exponering har pågått i många år nu. Skärmar ser inte ut sådär i verkligheten. När man har en avvikelse som syns under normala förhållanden, ja, då kan man börja diskutera problemet och liknande bilder kan påvisa att det är ett faktiskt problem med exempelvis en blödning eller ljusare hörn.

Så mitt svar till TS är som innan: vill man ha en skärm som återger svart perfekt och även perfekt när man fotar med mobiltelefonen i fel situation, då siktar man på OLED eller en LCD med en FALD.

Permalänk

Okej jag köpte nyligen en ny ips monitor.
Har denna något backlight bleed som ni kan se?
Jag köpte lite bakgrundsljus till.

https://ibb.co/TqDjR8R

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MulleMeck34:

Okej jag köpte nyligen en ny ips monitor.
Har denna något backlight bleed som ni kan se?
Jag köpte lite bakgrundsljus till.

https://ibb.co/TqDjR8R

Du har en approach till detta som är helt bakvänd och samtidigt andas av ängslan.

Frågan är inte om vi andra ser någon backlight bleed på dina bilder. Frågan är om du ser någon backlight bleed när du faktiskt använder skärmen. Om du inte ser något vid normal användning har du antagligen också en alldeles normal skärm.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du har en approach till detta som är helt bakvänd och samtidigt andas av ängslan.

Frågan är inte om vi andra ser någon backlight bleed på dina bilder. Frågan är om du ser någon backlight bleed när du faktiskt använder skärmen. Om du inte ser något vid normal användning har du antagligen också en alldeles normal skärm.

Jag kan se lite backlight bleed i nedre vänstra hörnet när jag spelar något mörkt spel eller ser en mörk film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Jag kan se lite backlight bleed i nedre vänstra hörnet när jag spelar något mörkt spel eller ser en mörk film.

som tidigare påpekats i tråden så är det inte blb du ser utan ips glow. den kommer du aldrig bli av med på en ips-skärm men den minskar om du sänker ljusstyrkan. du kan nu välja om du ska fortsätta detta trollspår fortsättningen eller så får du helt enkelt ge upp att köpa skärm för det finns ingen skärmteknik som är utan nackdelar.

Permalänk

Så här ser det ut när jag ska se en film.

https://streamable.com/q9hrw7

Permalänk
Medlem

@MulleMeck34 IPS-glow har min IPS-panel också men det märks bara om jag har en onödigt hög ljusstyrka. Jag använder programmet Monitorian för att enkelt kunna justera detta. Spelar jag exempelvis på kvällen i ett mörkt rum så sänker jag ljusstyrkan till 10 (av 100).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

som tidigare påpekats i tråden så är det inte blb du ser utan ips glow. den kommer du aldrig bli av med på en ips-skärm men den minskar om du sänker ljusstyrkan. du kan nu välja om du ska fortsätta detta trollspår fortsättningen eller så får du helt enkelt ge upp att köpa skärm för det finns ingen skärmteknik som är utan nackdelar.

Nja, tror nog det där är mer nån form av bleed - eller iallafall någon form av paneluniformitetsproblem, än IPSglow.
Glow i sig bör vara symmetriskt och förstärkas med vinkel, medan bleed är ofta assymetriskt och påverkas inte på samma sätt av vinkel...
Och på bilden så ser det ganska assymetriskt ut, även om det inte har samma ljusare blänk som glow ganska ofta har.

*edit* OM det är ungefär som på bilden som skärmen upplevs när man ser den rakt framifrån, och om bilden är taken med någorlunda jämn symmetrisk belysning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, tror nog det där är mer nån form av bleed - eller iallafall någon form av paneluniformitetsproblem, än IPSglow.
Glow i sig bör vara symmetriskt och förstärkas med vinkel, medan bleed är ofta assymetriskt och påverkas inte på samma sätt av vinkel...
Och på bilden så ser det ganska assymetriskt ut, även om det inte har samma ljusare blänk som glow ganska ofta har.

*edit* OM det är ungefär som på bilden som skärmen upplevs när man ser den rakt framifrån, och om bilden är taken med någorlunda jämn symmetrisk belysning.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "symmetrisk" i det här sammanhanget då det för mig inte passar på varken ips glow eller blb. blb är statisk medan ips glow kommer att skifta plats beroende på vilken vinkel du kollar på skärmen.

Bilden han postade ser fullständigt normal ut för en ips skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "symmetrisk" i det här sammanhanget då det för mig inte passar på varken ips glow eller blb. blb är statisk medan ips glow kommer att skifta plats beroende på vilken vinkel du kollar på skärmen.

Bilden han postade ser fullständigt normal ut för en ips skärm.

Det jag menar med asymmetrisk är att på bilden så är det tydligt mer glow på högra sidan. Om det är ren IPS glow så ska det ju se bra ut rakt framifrån. (Eller iallafall se lika illa ut på båda sidor)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det jag menar med asymmetrisk är att på bilden så är det tydligt mer glow på högra sidan. Om det är ren IPS glow så ska det ju se bra ut rakt framifrån. (Eller iallafall se lika illa ut på båda sidor)

Det är inte min upplevelse av IPS glow, varken på dom skärmar jag har hemma eller bilder jag sett på nätet (även om dom flesta förstärker effekten ganska dramatiskt). Jag har ingen blb som tur är på någon av mina skärmar men min 34" har en tydligare ips glow som syns på vänster nedre hörn än på resten skärmen. min 32 har ingen tydlig ips glow alls istället.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det jag menar med asymmetrisk är att på bilden så är det tydligt mer glow på högra sidan. Om det är ren IPS glow så ska det ju se bra ut rakt framifrån. (Eller iallafall se lika illa ut på båda sidor)

Var ev artefakterna sitter kan variera från skärm till skärm eftersom toleranser finns vid tillverkningen så även om de på pappret ska vara samma så betyderdet inte att de är exakt lika.

Så alla bildartefakter som paneler kan lida av kan mycket väl ha mer på ena sidan än den andra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag vet inte om du har IPS glow eller backlight bleed på basen av bilderna men om du inte har kalibrerat skärmen alls så börja där först, typ 99% av fallen är ju standard att skärmen vid standardinställningen är satt alldeles för ljus för omständigheterna och högre ljusstyrka påverkar speciellt backlight bleed betydligt från att typiskt nästan alla skärmar visar åtminstone någon mån till ganska allvarlig bleed vid högre styrka medans det ofta sänks till knappt märkbar eller inte märkbart under vanliga förhållanden vid "lagom" ljusstyrka.

Det är oväsentligt hur det ser ut vid säg 75% ljusstyrka om den rätta inställningen borde vara 25% t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MulleMeck34:

Jag kan se lite backlight bleed i nedre vänstra hörnet när jag spelar något mörkt spel eller ser en mörk film.

Detta är vad, din tredje IPS-skärm som du frågar om detta?

Det är orimligt att alla har samma fel. Mer rimligt att om du störs av ojämnheterna vid just mörka spel och mörka filmer är att du kör skärmen för ljusstarkt eftersom svart, eller "svart" på en LCD är relativ ljusstyrkan. Du måste anpassa ljusstyrkan efter situationen och rummet.

LCD:er, särskilt IPS (och TN) har för lågt kontrastförhållande (runt 1000:1) för att kunna lysa ljusstarkt och ge en uniform svärta på samma gång. Man måste välja någondera eller nöja sig med en balans.

Har du högre krav än så måste du välja något av följande:

• OLED som ger totalt svart, men då riskerar retentionproblematik om man samtidigt vill ha väldigt hög ljusstyrka. Skärmarna kostar mycket mer och utbudet är glest.

• IPS med FALD som dämpar ljuset i zoner som ska vara mörkare. Dessa kostar också påfallande mer för en väl fungerande FALD. Utbudet är också glest ifall man går efter skärmar med bekräftat bra FALD.

• VA-paneler kostar ungefär samma och erbjuder högre kontrastförhållande rakt framifrån (2000:1 till 5000:1) så att svart blir mörkare relativt ljusstyrkan. VA-paneler har istället andra nackdelar som större förändringar i vinklar, variationer i subpixelstrukturer samt oftare mycket tydligare eftersläp. Riskerar att man byter en nackdel mot flera andra nackdelar. Fast alla är så olika med vad man avskyr/stör sig på mest. Finns tidigare trådar där man är missnöjd med IPS och är helnöjd med en VA-skärm för allt man tänker på är kontrastförhållandet och man störs inte/ser inte de andra problemen med VA-panelen.