Permalänk

Stutters pga moderkort/ljudkort?

Tjenare!

Tänkte kika in här och se om det är någon som har erfarenhet av stutters pga det inbyggda ljudkortet i moderkortet? Eller om det bara är något annat i moderkortet som är defekt kanske?

Det som händer är att när jag spelar cs2 så har jag micro-stutters samt lite längre freezelag, vid felsökning på en offline server så märkte vi (satt i discord) att så fort jag fick stutters så laggade även min röst till och det stämmer bra överens med när vi har spelat Lethal Company, ibland så har min röst hackat och låtit som en robot när vi använt ingame röstkanalen.

Fpsen i cs2 ligger på konstanta 299, har cappat den på 300 annars så kunde den vara upp till 600.

Jag har testat att installera om datorn, helt clean. Även ominstallerat / uppdaterat drivrutinerna för moderkortet (inkl bios update).

Utesluter inte att det kan vara processorn också.

Delar
ASUS Prime Z690-P
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz 44MB
PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound

Någon som har en aning?

Tack,
Theodore

Visa signatur

To win a war, you have to lose a battle.

Permalänk
Hedersmedlem

Att ljudet påverkas måste ju inte betyda att ljudet är orsaken, men det är förstås möjligt.

Du skulle kunna köra LatencyMon (se till att trycka den gröna start-pilen också!) under tiden du spelar, och kolla/spara resultatet efter att du märkt av hacken.

Det den gör är att hålla koll på hur lång tid olika drivrutiner tar på sig att svara på avbrott och relaterade anrop, som måste göras väldigt snabbt för att inte orsaka problem som hack. Om något tar för lång tid på sig så kan man se vilken drivrutin det är i programmet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Att ljudet påverkas måste ju inte betyda att ljudet är orsaken, men det är förstås möjligt.

Du skulle kunna köra LatencyMon (se till att trycka den gröna start-pilen också!) under tiden du spelar, och kolla/spara resultatet efter att du märkt av hacken.

Det den gör är att hålla koll på hur lång tid olika drivrutiner tar på sig att svara på avbrott och relaterade anrop, som måste göras väldigt snabbt för att inte orsaka problem som hack. Om något tar för lång tid på sig så kan man se vilken drivrutin det är i programmet.

Tack, låter som en bra idé. Ska köra det under nästa cs gibb!

Visa signatur

To win a war, you have to lose a battle.