Snabbkoll: Använder du HDMI eller Displayport till skärmen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du HDMI eller Displayport till skärmen?

Kör du full fräs från grafikkortet med Displayport eller nöjer du dig med att koppla skärmen till datorn via HDMI?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det får bli lite kompromisser när man kör många skärmar och antalet displayport-utgångar är begränsat.

Tre 27" 1440p skärmar, två på displayport och en på hdmi när jobbdatorn är inkopplad. I annat fall är det två hdmi och en displayport till min stationära dator för minsta möjliga krångel med kablar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

På dator DisplayPort alla dagar i veckan. Önskade att DisplayPort hade motsvarighet till CEC och eARC så TV-marknaden kunde byta också.

Permalänk
Medlem

USB-C!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vilket kör DisplayPort? Antar iallafall att det är det protokollet du kör.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

DisplayPort med andra ord.

Permalänk
Medlem

Både och

Har både hdmi och display kopplat till samma skärm och samma dator. Primärt är displayport 5120x1440 men jag kan också ställa in skärmen så jag kör 2x 2560x1440 om något spel vill köra i helskärm men då bara ”får” halva skärmen eftersom andra halvan presenteras för windows som en separat skärm.
Edgecase men kör så ibland för äldre spel som verkligen inte gillar 32:9

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Gammal skärm men ny på gång. Så är VGA > HDMI adapter för laptopens docka och DVI till stationära.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Blev byte från HDMI till DP när jag skaffade ny skärm för ett par månader sen. Fick bara ut 144 Hz med HDMI vs 170 Hz med DP.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

VGA

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Displayport har krånglat minst på de dockor jag har haft det senaste åren. Ett problem är att många nya laptops bara har hdmi utgång förutom usb c såklart. Det innebär att man måste ha med sig en idongle för att hantera detta.
Nu har väl alla nya skärmar även hdmi, men ibland har man gamla skärmar.

Permalänk
Medlem

Displayport om det går.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri

HDMI till min C2 42" OLED.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

DP om det går, HDMI för de enheter som inte har DP.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Vilket kör DisplayPort? Antar iallafall att det är det protokollet du kör.

Beror på dator och skärm. Min MacBook klarar Thunderbolt 3, medan jobbdatorn trasar sönder signalen mha DisplayLink-dockan.

Permalänk
Medlem

tryckte fel, DVI hemma men DP+ VGA(!) på jobbet

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror på dator och skärm. Min MacBook klarar Thunderbolt 3, medan jobbdatorn trasar sönder signalen mha DisplayLink-dockan.

Även Thunderbolt tunnlar DisplayPort-signal.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom jag har en GPU samt skärm med HDMI 2.1-specifikation så kör jag med en sådan kabel. Dessförinnan var det displayport som gällde.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kör en 42" LG C2 som skärm och därmed HDMI som gäller för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

HDMI till samsungTVn.
Det funkar... skit ärligt talat.

Var tionde minut blir skärmen svart nån sekund - när man spelar.
Accellererar till att hända varje minute efter ett tag.

Antingen är HDMIkabeln för gammal. Eller så är det någon del i TVn som blir överhettad och inte pallar med riktigt. Låter ju som överhettning eftersom problemet accelererar över tid. But who knows.

Hjälper inte att sänka till 30 FPS eller sänka upplösningen (TVn skalar om bilden - inte grafikkortet).

Kan bara skicka 8bit color channels, testat olika game modes och bildprofiler i TVn. Med/utan freesync aktiverat.

Såatteee... ja. Jag är mindre nöjd just nu hehe. Men det är kanske inte relaterat till HDMI alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

HDMI in i förstärkaren och sedan HDMI vidare till min LG OLED. Fungerar helt smärtfritt för mig.

Permalänk
Medlem

Displayport till PC'n och HDMI till PS5:an. Har bara ett av varje, så det är enda sättet att ha två enheter ikopplade utan att behöva byta sladd (om man inte ska ha någon dålig omkopplare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror på dator och skärm. Min MacBook klarar Thunderbolt 3, medan jobbdatorn trasar sönder signalen mha DisplayLink-dockan.

Thundebolt kör DisplayPort också. Thundebolt är inte ett protokol för skärmar.

Skrivet av Söderbäck:

HDMI till samsungTVn.
Det funkar... skit ärligt talat.

Var tionde minut blir skärmen svart nån sekund - när man spelar.
Accellererar till att hända varje minute efter ett tag.

Antingen är HDMIkabeln för gammal. Eller så är det någon del i TVn som blir överhettad och inte pallar med riktigt. Låter ju som överhettning eftersom problemet accelererar över tid. But who knows.

Hjälper inte att sänka till 30 FPS eller sänka upplösningen (TVn skalar om bilden - inte grafikkortet).

Kan bara skicka 8bit color channels, testat olika game modes och bildprofiler i TVn. Med/utan freesync aktiverat.

Såatteee... ja. Jag är mindre nöjd just nu hehe. Men det är kanske inte relaterat till HDMI alls.

Låter helt klart som att du behöver en ny och bättre kabel. Och om kabeln är för lång brukar det också kunna hända. Signalkvalitet blir helt enkelt lidande. Se till att köpa en som är certifierad "Ultra High Speed HDMI"

https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Föredrar HDMI

Permalänk
Medlem

Allt som finns tillgängligt.

På jobbet varierar det mellan Displayport och HDMI. Oftast är det en USB C docka som har båda.
Hemma så är det lite beroende på vad jag har, en skärm har båda, men med bättre teknologi för Displayporten som klarar 100 Hz, medan min HDMI port kan bara ta 60 Hz etc.

Permalänk
Medlem

Föredrar DP till datorer. Har någon skitfånig och fullständigt irrationell tankemask om att det på nåt sätt är mer dator och seriösare än HDMI Det enda som möjligen skulle kunna ha någon förankring i verkligheten är väl att kontaktdonet är lite kraftigare och eventuellt kan tåla lite mer misshandel när man av misstag råkar våldföra sig på sladden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

DisplayPort på skärmarna till den stationära, HDMI när jag behöver koppla in jobbdatorn.

Den sistnämnda har visserligen DisplayPort via USB-C, men då skulle jag behöva koppla om kabeln till datorn samt köpa en ny dongle, vilket inte känns värt det enbart för att få över 60 Hz.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter helt klart som att du behöver en ny och bättre kabel. Och om kabeln är för lång brukar det också kunna hända. Signalkvalitet blir helt enkelt lidande. Se till att köpa en som är certifierad "Ultra High Speed HDMI"

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/hdmi-web-shared/public-web/static-images/UHS_Cable_Identification_Sample.jpg

https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Ja, definitivt. Har haft samma problem vid två olika tillfällen med de lite mer bandbreddskrävande bildsignaler. Båda gångerna löste det sig med en ny certifierad kabel.

Certifierade kablar behöver ju inte ens kosta mer om man köper dem på rätt ställen (och inte behöver väldigt långa kablar), så de känns som en no-brainer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, definitivt. Har haft samma problem vid två olika tillfällen med de lite mer bandbreddskrävande bildsignaler. Båda gångerna löste det sig med en ny certifierad kabel.

Certifierade kablar behöver ju inte ens kosta mer om man köper dem på rätt ställen (och inte behöver väldigt långa kablar), så de känns som en no-brainer.

Precis, har själv en 3m från nördic för 150kr. Väldigt prisvärt

Permalänk
Medlem

Huvuddatorn med UW-skärmen körs med DP, så också VR-headsetet så klart.

Skärmen jag använder för streamingprogram mm. har dock bara DVI så får köra HDMI-DVI-adapter till den. Min urgamla LCD jag har till gamla datorn är också DVI.

TVn är det HDMI.

Sedan så finns det ju andra varianter i hushållet, på mina gamla Amigor och C64.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2