Hjälp mig att skapa en konsol för att spela med mina brorsöner!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att skapa en konsol för att spela med mina brorsöner!

Hej,

Som titeln till tråden anvisar så önskar jag bygga en liten hårdvaru-modul för att emulera TV-spel på.

Syftet är att spela TV-spel med mina två brorsöner, som är 4 (snart 5) respektiver 6 (snart 7) år gamla.

Jag är inte på humör att köpa t.ex. ett nytt Nintendo Switch eller liknande, dels p.g.a. prislappen, men dels p.g.a. jag vill kunna emulera spel från fr.a. Nintendo 64, Gamecube och PlayStation 2 för att spela med mina fina små pojkar. De har själva ett Nintendo Switch hemma, som min bror och hans fru har köpt åt dem, med bl.a. Mario Odyssey och Super Smash Bros Ultimate, men jag tänkte att emulering av Nintendo 64, Gamecube och PlayStation 2 skulle kunna erbjuda dem möjligheten att spela titlar med mig som de annars inte har tillgång till, och som jag vet är riktigt vassa.

Jag tänkte mig ett Raspberry 5 Pi för emulering, plus tre kontroller? Tycker ni att detta låter vettigt?
I sådana fall så blir det ett Raspberry 5 Pi, men jag måste även ha ett chassi, samt kontrollers. Vad rekommenderar ni för detta?

Jag är beredd att köpa riktiga lödningsverktyg för att få det hela att fungera. Jag har skrivit tråd på Svenska Elektronikforumet där jag frågat om lödning, och jag har fått många fina tips (bl.a. om aktiva lödspetsar). Jag har aldrig lödat, men jag har fått tips om lödningsverktyg med aktiva spetsar som är bra för nybörjare, och jag känner mig därför lite stöddig och självsäker inför eventuell lödning av hårdvara, för att jag på så sätt kan sätta ihop en liten konsol-modul och spela hederliga fler-spelar spel på emulatorer med mina brorsöner.

Jag förstår att Sweclockers inte accepterar länkar som direkt förespråkar piratkopiering, men jag vore mycket tacksam över allmänna råd för mitt lilla projekt!

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver så mycket lödning... En Rpi med Retropi så är du väl i princip i hamn. Finns roliga chassi, typ denna: https://www.webhallen.com/se/product/345169-RetroFlag-SuperPi... men inte för Rpi 5 var jag kunde se just nu, men borde väl finnas någonstans? Finns ju en hel del retrodosor om man vill det också (t.ex från 8BitDo).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Håller med det som @haijen säger.
Ingen lödning behövs. Jag skulle också rekommendera 8BitDo.
Är det barn med lite mindre händer så brukar 8BitDo Lite 2 funka bra.

Önskas det något större så är deras Ultimate C-kontroller suveräna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Instämmer på 8BitDo, sjukt skönt med deras Ultimate C som sitter och laddar tills jag använder den.

Själv kör jag emulering via en PC med hjälp av Launchbox/Bigbox som samlar de olika emulatorer jag har installerat. Mer "färdigt" så finns det Batocera som är en linux-variant för just emulering (påminner om Emulation-station, men för dator)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tror inte du behöver så mycket lödning... En Rpi med Retropi så är du väl i princip i hamn. Finns roliga chassi, typ denna: https://www.webhallen.com/se/product/345169-RetroFlag-SuperPi... men inte för Rpi 5 var jag kunde se just nu, men borde väl finnas någonstans? Finns ju en hel del retrodosor om man vill det också (t.ex från 8BitDo).

Skrivet av Sarato:

Håller med det som @haijen säger.
Ingen lödning behövs. Jag skulle också rekommendera 8BitDo.
Är det barn med lite mindre händer så brukar 8BitDo Lite 2 funka bra.

Önskas det något större så är deras Ultimate C-kontroller suveräna.

Skrivet av sweisdapro:

Instämmer på 8BitDo, sjukt skönt med deras Ultimate C som sitter och laddar tills jag använder den.

Själv kör jag emulering via en PC med hjälp av Launchbox/Bigbox som samlar de olika emulatorer jag har installerat. Mer "färdigt" så finns det Batocera som är en linux-variant för just emulering (påminner om Emulation-station, men för dator)

Hej!

Ursäkta för mitt sena svar. Det har varit mycket med annat, så jag glömde att logga in på denna kära hemsida.

Nåja, era utmärkta tips har fått jäsa och mogna lite i cyberrymden i alla fall!

Det är ju bra att jag inte behöver löda då. Jag vet annars att man talade om lödning för Gamecube Nano, men det är ju för att löda vissa komponenter till Gamecube's original-komponenter. Jag har visserligen en original Gamecube hemma, med tillhörande spel, så jag skulle väl kunna såga upp den för att skapa en Nano, men jag känner verkligen inte för det. Av alla mina gamla konsoler har jag sålt nästan alla, men Gamecube vill jag behålla intakt. Det är någonting med dess utformning som jag fullkomligt älskar. Synd bara att jag sålde Super Smash Bros Melee (till en väldigt trevlig användare här på sweclockers), för jag tror att mina brorsöner skulle älska att spela det med mig, och kanske den lilla flickan, när hon vuxit till sig något!

Jag ska se om jag kan fixa med Launchbox/Bigbox, som @sweisdapro föreslår.

Det är verkligen fina retro-lådor för Raspberry Pi som ni föreslår, men jag behöver något som tillåter åtkomst till alla USB-portar på Raspberry Pi-chipet, då jag vill ha åtkomst till fyra kontroller samtidigt istället för bara två.
Detta kanske inte är nödvändigt dock? Man kanske kan koppla in flera kontroller i de två portarna för SNES-lådan som @haijen länkar till?
Vad tror ni?

Mvh

Edit: nu ser jag att man lätt kommer åt alla 4 USB-portar på boxen @haijen länkade till. Gott mos! Får se om den är kompatibel med Raspberry Pi 5 dock. Kanske inte spelar någon roll om man köper Raspberry Pi 4 för att emulera upp till Gamecube dock? Fast det är klart, Gamecube lär vara rätt krävande?
Kanske nödvändigt med ett chassi som tillåter kylningsverktyg i form av processorfläkt m.m.?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hej!

Ursäkta för mitt sena svar. Det har varit mycket med annat, så jag glömde att logga in på denna kära hemsida.

Nåja, era utmärkta tips har fått jäsa och mogna lite i cyberrymden i alla fall!

Det är ju bra att jag inte behöver löda då. Jag vet annars att man talade om lödning för Gamecube Nano, men det är ju för att löda vissa komponenter till Gamecube's original-komponenter. Jag har visserligen en original Gamecube hemma, med tillhörande spel, så jag skulle väl kunna såga upp den för att skapa en Nano, men jag känner verkligen inte för det. Av alla mina gamla konsoler har jag sålt nästan alla, men Gamecube vill jag behålla intakt. Det är någonting med dess utformning som jag fullkomligt älskar. Synd bara att jag sålde Super Smash Bros Melee (till en väldigt trevlig användare här på sweclockers), för jag tror att mina brorsöner skulle älska att spela det med mig, och kanske den lilla flickan, när hon vuxit till sig något!

Jag ska se om jag kan fixa med Launchbox/Bigbox, som @sweisdapro föreslår.

Det är verkligen fina retro-lådor för Raspberry Pi som ni föreslår, men jag behöver något som tillåter åtkomst till alla USB-portar på Raspberry Pi-chipet, då jag vill ha åtkomst till fyra kontroller samtidigt istället för bara två.
Detta kanske inte är nödvändigt dock? Man kanske kan koppla in flera kontroller i de två portarna för SNES-lådan som @haijen länkar till?
Vad tror ni?

Mvh

Edit: nu ser jag att man lätt kommer åt alla 4 USB-portar på boxen @haijen länkade till. Gott mos! Får se om den är kompatibel med Raspberry Pi 5 dock. Kanske inte spelar någon roll om man köper Raspberry Pi 4 för att emulera upp till Gamecube dock? Fast det är klart, Gamecube lär vara rätt krävande?
Kanske nödvändigt med ett chassi som tillåter kylningsverktyg i form av processorfläkt m.m.?

Mvh

Det finns inte lika många lådor till Pi 5 än, men hittade exempelvis denna som verkar ha en liten chassifläkt också: https://thepihut.com/products/game-5pi-retro-gaming-case-for-.... Jag tror Pi 4 är lite gränsfall för Gamecube och PS2-spel. Vissa funkar säkert medan vissa inte kommer flyta så bra men jag har egentligen inte provat själv. Retropi är trevligt som "OS" i alla fall (ligger ovanpå ett OS men ja...) https://retropie.org.uk/.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det finns inte lika många lådor till Pi 5 än, men hittade exempelvis denna som verkar ha en liten chassifläkt också: https://thepihut.com/products/game-5pi-retro-gaming-case-for-.... Jag tror Pi 4 är lite gränsfall för Gamecube och PS2-spel. Vissa funkar säkert medan vissa inte kommer flyta så bra men jag har egentligen inte provat själv. Retropi är trevligt som "OS" i alla fall (ligger ovanpå ett OS men ja...) https://retropie.org.uk/.

Ja, jag läste på litegrann vad experterna säger om emulering på de olika enkortsdatorerna. Söker man på olika återförsäljare världen över finns det massvis med olika enkortsdatorer som marknadsförs nästan som ett färdigt paket, och som säljs med det explicita syftet att emulera gamla spel. Jag vet inte hur det fungerar rent legalt, men fungera tycks det göra. Här är en YouTube:are som gör videos där han recenserar dylika system.

Men då tror jag att jag ska satsa på en Raspberry Pi 5 då. Och tack så mycket för tipset om lådan och Retropi!

Det här ska nog gå vägen, förhoppningsvis. Gör det inte det får jag väl komma krypandes och gråtandes här på Sweclockers och fråga er proffs om hur saker och ting ska skötas!