Blizzards tidigare chef vill kunna dricksa spelutvecklare

Permalänk
Melding Plague

Blizzards tidigare chef vill kunna dricksa spelutvecklare

Lämnas ofta med en känsla av att vilja ge mer när han klarat ett spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk på hur frivillig drickskultur är i USA.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att betala extra för välgjorda DLC/expansioner istället.

Permalänk
Medlem

Tja, jag tycker det låter lite som han vill uppmana till att vi först köper spelen, sen betalar programmerarnas / konstnärens lön för dom sen.

Tipsbaserat anställning har alltid varit en dålig grej. Det hela börjar med fast lön, sen går det till tips och så får dom inget mera och måste livnära sig på donationer (som tips i principen är).

Permalänk
Medlem

Jag tycker redan att det är sjukt att spel kostar $70 med tanke på hur många av dem som skeppas i knappt spelbart bruk, med content som hålls tillbaka för att kunna släppas som DLC senare, samt mikrotransaktioner på både multi- och singleplayer spel.

Permalänk
Medlem

Nej, för helvete! Nog med skiten, storföretagen behöver inte nya sätt att mjölka pengar på folk. Och de flesta små indieutvecklare brukar tillhandahålla alternativ för folk som vill bidra och stödja deras arbete, via Patreon, Paypal osv.

Detta är ett icke-problem som inte behöver någon lösning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Trodde först det handlade om ett sent aprilskämt men tydligen inte

Permalänk

Jag tycker det borde finnas i alla appar. T.ex. när man har SJ appen för telefonen, så finns en knapp skänk en öl till utvecklarna.

Skämt åsido, så tycker jag spelutvecklare kunde ha tvärt om en rabattkod vid avklarat spel som man kan använda för att köpa något i spelet eller ett annat spel från dem. Denna rabatt kan motivera folk att handla mer av dem så de får in mer pengar.

Det finns tillfällen då jag tycker att utvecklarna borde få mer pengar, tyvärr inträffar det inte ofta. Då de hela tiden på olika sätt tvingar en att köpa ny licens för deras nya version som nästan är identisk med den gamla.

Permalänk
Medlem

Känns som en sådan där idé som känns bra i några sekunder innan man inser baksidan av det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nej.

Att utveckla ett spel är ingen rättighet lika lite det är som att spela ett spel. Lönerna betalas ut av bolaget som utvecklarna är anställd av. Får utvecklarna för dåligt betalt beror det inte på att köparna är snåla.

Drickskulturen är ett gift. Hur vet man att dricksen går till rätt person om man betalar med kort?

Nä, det är inte till utvecklarna den där tilltänkta 'dricksen' hamnar utan de hamnar i bolagens redan feta plånböcker.

Fy fan för girighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Han har en poäng ändå.
Säg att han tjänar ca 3 miljoner om året. Det blir en väldigt liten del av måndaslönen för ett spel på 70 dollar - och väldigt lite extra för att dricksa 20 dollar till.

För någon som tjänar en tiondel blir det typ som att lägga 70 spänn på ett nytt spel - och kanske dricksa 10-20 spänn extra om det är riktigt bra.
Så skulle spelen kosta typ en hundring vid release så är jag heeeelt på hans linje att det känns som man får väldigt mycket för pengarna! Kan gärna slänga in nån tia eller tjuga till om det är så bra

Äe men det är väl en PR-tabbe att någon med en hel del högre lön än genomsnittet för fram det här budskapet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare menade han att dricksen skulle vara ett sätt att säga tack för att spelet inte försökte pressa honom på pengar hela tiden, med vilket han troligen menar i form av mikrotranskationer och liknande.

När blev normen att vi skall vara tacksamma och glada bara för att vi slipper sådan skit?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nä, skulle aldrig dricksa för ett spel, känns precis lika hjärndött som att donera pengar till streamers!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe men det är väl en PR-tabbe att någon med en hel del högre lön än genomsnittet för fram det här budskapet.

Mjo, det blir bara pinsamt.Det behöver komma från någon med en vanlig knegarlön för att det alls ska ha någon trovärdighet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan vi ha motsatsen också?

"Det här spelet var inte värt de €70 jag betalade, jag vill få tillbaka €10."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade kanske gjort det på vissa indie spel. Där jag vet att det är några få utvecklare...eller ensam utvecklare i vissa fall....men då har de ofta typ en patreon eller annat sätt redan...och man vet att de får pengarna.

Detta låter som en ren moneygrab från en enorm spelutvecklare som vill tjäna mer pengar eller betala utvecklarna mindre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Haha......

Ofärdiga skitspel som inte fungerar. Check
Preorder shit för mer pengar. Check
Microtransaktionsbullshit. Check
Day one "DLC" Check

Dricks blir en redig örfil.

Permalänk
Testpilot

Kan absolut tänka mig att betala dricks, mot att jag då får något i spelet också som motsvarar värdet av det jag lägger in. Eller vänta lite.. detta kallas för mikrotransaktioner och finns redan.

Dricks i spel måste vara den mest sinnesslöa tanken jag läst på länge, det hjälps inte av att det kommer från en av industrins blodiglar. Inte ens om jag visste att 100% av dricksen gick till utvecklare och aldrig kom nära en mellanchef eller högre uppsatt, så hade jag övervägt det.

Drickskulturen ska bort, och skäla lönar ska betalas, punkt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot

Sedan tänker jag såhär;
Om man verkligen tycker att ett spel är så bra att man vill kasta mer pengar på det, antingen för att visa sin uppskattning eller bara rösta med plånboken att detta vill jag se mer av – köp det igen då? Det behöver inte vara till en själv, det går utmärkt att ge bort en spelkopia till en vän, eller för all del slumpmässig person på ett forum eller dylikt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Varför ska jag betala extra för att de väljer att inte ge sina anställda skäliga löner / vilkor?

Visst, man blir inte värd 74 MILJARDER dollar av att ge ut allmosor...

Men kom igen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag tänker att om spelföretag gör detta istället för att implementera mikrotransaktioner så vore det inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Jag vill att butiker dricksar mig för att jag går in i dem, vilket givetvis skall öka procentuellt på det belopp jag bestämmer mig för att handla för. Detta gäller självklart online/hemsidor också.

Om någon vill prata med mig och förväntar sig ett svar... förväntar jag mig att de dricksar mig för "besväret".

Och självklart förväntar jag mig att spelföretag dricksar mig för att jag startar deras spel, som givetvis ökar procentuellt på den tid det är igång varje gång.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

En total och fulländad NPC-skapelse.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag har gett dricks till utvecklare, men då har det handlat om välgjorda freeware-program. Det handlar helt enkelt om en tyst moralisk överenskommelse - jag ger dig denna programvara utan kostnad eller krav men tycker du om den får du gärna ge mig något för min nedlagda tid. Men bara OM du tycker det är värt det. Tanken att jag ska betala 600 kronor för ett spel för att ens få testa det och sedan någon hundralapp till om jag tyckte det var välgjort är bara absurd. Om de har en välgjord produkt så kan den vidareutvecklas och de kan de vägen få mer av mina pengar.

Permalänk
Medlem

Jaha.. så i framtiden vill de alltså öka ytterligare priset på spel då ingen kommer att ge dricks för dagens skitoptimerade 30FPS spel..

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Det enda spel jag känt någon form av sug att ge extra pengar till är utvecklarna av indie spelet Hollow knight så jag köpte spelet på flera konsoler och PC. Det var ju inget dyrt spel och så men jag hoppas de två-tre personerna som gjort spelet fått mina pengar.

Permalänk

Passivt tiggeri är vad det är. Har man så man klarar sig ska man inte tigga, man får ta mer i betalt för produkten man säljer i stället om man tycker man tjänar för lite.

Permalänk
Medlem

Ha

Citat:

När spelet är slut har jag ofta tänkt: "Jag önskar att jag kunde ge dem 10 eller 20 dollar till eftersom den här upplevelsen var värd mer än de 70 dollar jag betalade" – Mike Ybarra.

Tänker snarare oftast.. "Det här spelet var absolut inte värt 70 dollar".
Om jag ska kunna dricksa för ett bra spel så ska jag kunna kräva en viss summa tillbaka också då för dåliga spel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Betala era anställda en rimlig lön och ge fan i det jävla dricksandet/tiggandet. Totalt ointressant för min del, såvida inte spelen kostar en tiondel av vad de kostar idag och så kan jag "dricksa" lite på det. Spelutgivare jag gillar, säg ConcernedApe och fenomenala Stardew Valley kan jag bedömma annorlunda mot storföretagen. Men nä, lägg ner detta flum.

Snackar man om dricks kan jag tycka att man kan bör svara med att dra av kostnaden istället. Finns i regel alltid alternativ.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...