X kan råda bot på bottar med betallösning

Permalänk
Melding Plague

X kan råda bot på bottar med betallösning

X-ägaren menar att det är nödvändigt för att förhindra fler botar från att göra inlägg på den sociala medieplattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bekvämt skuggspel det här. Precis när både Tesla och Twitter går sämre - vilket ju Twitter gjort sedan uppköpet - så drar Musk fram sitt eviga tjat om att "rensa bottar" för att motivera sin följarbas att rädda företagets ekonomi. När faktum är att flera medier rapporterar att det finns fler bottar på plattformen än någonsin, vilket väl är planen för ledningen för att driva engagemang? Mycket intressant att se dem sminka en gris gång på gång, dock.

Permalänk

Vi får när som helst samma problem på våra telefoner. Det är inte hållbart att botar kan ringa nästan gratis. Där botarna tack varje Ai snart kan utföra bedrägerier. Eller varför inte bara telefonförsäljning? Det sista är på gråzon till lagligt. Att man inte blir helt telefonterroristerad av telefonförsäljare idag är att det kostar pengar att ha folk som ringer och försöker sälja.

Permalänk
Medlem

Det kommer bara bli sämre tills företaget säljs vidare till nästa dåre som vill ta över ett sjunkande skepp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Bekvämt skuggspel det här. Precis när både Tesla och Twitter går sämre - vilket ju Twitter gjort sedan uppköpet - så drar Musk fram sitt eviga tjat om att "rensa bottar" för att motivera sin följarbas att rädda företagets ekonomi. När faktum är att flera medier rapporterar att det finns fler bottar på plattformen än någonsin, vilket väl är planen för ledningen för att driva engagemang? Mycket intressant att se dem sminka en gris gång på gång, dock.

Tack för länken!

Hittade detta (nedan) som får lilla Elon's utfall om betalning i ett lite annat läge, utpressning av normala X användare så att X tar bort sina egna bootar, typ....

"They made the case that many of these blue-ticked accounts appear to be older, abandoned accounts that were taken back over, and then turned into blue checkmarks that use AI to automate the account. This could be an effort to boost metrics like daily and monthly active users, they suggested."

Kanske dax för myndigheter att titta närmare på Elon's affärsmetoder...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Citat:

X-ägaren påstår att det är den enda lösningen för att stoppa "anfallet av botar"

Så varför köpte han det då? han jiddrade ju om botar redan innan köpet.
Jag antar att detta inte handlar om bottar utan att han helt enkelt inte har några andra idéer för att dra in pengar. Bottar blir ett svepskäl.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Skapa ett problem som du sedan löser med betaltjänst. Class act!

Permalänk
Medlem

För de som tvekat över om Musk är "free speech absolutist" eller inte så har vi ju här beviset, inget säger mer att man ställer upp för det fria ordet än att det kostar att yttra sig! Är det gratis så är det ju inte fritt!

/sarkasm

Permalänk
Medlem

"även att nya X-användare kommer att få nyttja alla plattformens funktioner gratis under de första tre månaderna efter registrering."

Det motverkar väl hela syftet då med ett betalkonto för att förhindra bottar, eller?
Bara för bottar att gratisregga för 3 månader och sen bara switcha till nya konton hela tiden då 3 månader gått om jag fattat det rätt?
Känns mer som ett sätt att hitta en dålig ursät för att ta betalt.

Permalänk
Medlem

Nya användare får använda plattformen gratis i 3 månader… det lär ju verkligen råda bot på problemen med bottar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får när som helst samma problem på våra telefoner. Det är inte hållbart att botar kan ringa nästan gratis. Där botarna tack varje Ai snart kan utföra bedrägerier. Eller varför inte bara telefonförsäljning? Det sista är på gråzon till lagligt. Att man inte blir helt telefonterroristerad av telefonförsäljare idag är att det kostar pengar att ha folk som ringer och försöker sälja.

Det har funnits förslag tidigare på att man skulle försöka lösa mail-spam problemet mha mikro-betalning etc.
Istället har de flesta mail servrar etc federaliserats till mindre antal organisationer, med en baksida av inlåsning förvisso.
(inte alls längre så lätt att sätta upp och underhålla en egen mailserver nu för tiden)

Om 10 år så kanske X är ett identifieringssystem (med en inbyggd extra publik anslagstavla)?
Dvs man har landsspecifika idn antar jag ... som man använder för att skaffa X som man i sin tur har som globalt id.
Dvs vem är du? Hej jag är ----LillAnkan (på X) ?

Permalänk
Medlem

Tror betalning kan lösa en viss del med bottar. Däremot tror jag att det också samtidigt dödar plattformen då dem även blir av med vanliga användare som inte vill betala.

"nya X-användare kommer att få nyttja alla plattformens funktioner gratis under de första tre månaderna efter registrering"
Detta är ju direkt idiotiskt om man vill lösa bot problemet haha.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nya användare får använda plattformen gratis i 3 månader… det lär ju verkligen råda bot på problemen med bottar.

Om jag skannar genom den engelska länken så tolkar jag det lite annorlunda än den svenska artikeln.
Dvs jag misstänker att Musk kan blivit feltolkad av någon, ev är det jag som feltolkar honom kanske

Citat:

While replying to another user, Musk later added that new accounts would be able to post after three months of creation without paying a fee.

Dvs användaren kan _efter_ 3 månader ev posta utan att betala, vilket är det ganska vanligt sätt att minska ner bottande historiskt ....
(osäker kring hur bra dessa typer av hinder fungerar nu för tiden förvisso ... borde vara mer och mer triviala att ta sig förbi skulle jag trott .... men vi får se antar jag )

Add: quotad länk https://techcrunch.com/2024/04/15/elon-musk-plans-to-charge-n...

Permalänk
Medlem

Sätt att kringgå:
1. Stulna bankkontouppgifter.
2. Hackade äldre konton.
3. Få betalt av tredjepart för att driva påverkanskampanjer.

Någon som kan komma på fler? Elon skiter väl i vilket huvudsaken han drar in pengar på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Om jag skannar genom den engelska länken så tolkar jag det lite annorlunda än den svenska artikeln.
Dvs jag misstänker att Musk kan blivit feltolkad av någon, ev är det jag som feltolkar honom kanske

Dvs användaren kan _efter_ 3 månader ev posta utan att betala, vilket är det ganska vanligt sätt att minska ner bottande historiskt ....
(osäker kring hur bra dessa typer av hinder fungerar nu för tiden förvisso ... borde vara mer och mer triviala att ta sig förbi skulle jag trott .... men vi får se antar jag )

Add: quotad länk https://techcrunch.com/2024/04/15/elon-musk-plans-to-charge-n...

Jag en age limit för att få posta är en väldigt vanlig metod. Tyvärr så leder det bara till att en bott kultiverar kontot genom att agera mänskligt med det genom att surfa sidor lite då och då i tre månader och när det är möjligt för det att posta ja då byts det över till att styras av spambotten. Det är alltså ett pyttelitet hinder och knappast en lösning.

Jag skulle nog vilja hävda att utan strikt identifiering med statligt ID eller dylikt så löser man inte bot problemet idag. AI har gjort att den smartaste botten beter sig mer mänskligt än den "dummaste" människan så all form av heuristik kommer bara leda till att riktiga användare blockeras/bannas vilket snabbt blir obekvämt för en plattform som lever och dör med engagement. Det sagt så är X onödigt tacksamt att botta på, det är svårt att som användare filtrera bort det manuellt/med sitt eget bruk av siten och bottar kan enkelt få bra spridning genom att haka på populärt content. Jämför mot Reddit där moderering och nedåt duttar snabbt och effektivt tar bort uppenbart skräp och den stora majoriteten av användare ser bara "bra" content (det som uppduttas av en majoritet av användarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Om jag skannar genom den engelska länken så tolkar jag det lite annorlunda än den svenska artikeln.
Dvs jag misstänker att Musk kan blivit feltolkad av någon, ev är det jag som feltolkar honom kanske

Dvs användaren kan _efter_ 3 månader ev posta utan att betala, vilket är det ganska vanligt sätt att minska ner bottande historiskt ....
(osäker kring hur bra dessa typer av hinder fungerar nu för tiden förvisso ... borde vara mer och mer triviala att ta sig förbi skulle jag trott .... men vi får se antar jag )

Add: quotad länk https://techcrunch.com/2024/04/15/elon-musk-plans-to-charge-n...

Det där låter ju som den logiska lösningen om det är bottar man vill åt. Men jag tror inte det hjälper nämnvärt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det där låter ju som den logiska lösningen om det är bottar man vill åt. Men jag tror inte det hjälper nämnvärt.

Nej, men det skulle i alla fall göra Musks uttalande lite mera logiskt än tidigare uttryckts i tråden, där det onekligen framstår som extremt svårförklarat.

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur man undgår alla bot boostade extremåsikts konton bara för man sätter en paywall för nya användare.

Desto enklare är att inse att X numera bara är ett påverkningsverktyg för högsta budaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag en age limit för att få posta är en väldigt vanlig metod. Tyvärr så leder det bara till att en bott kultiverar kontot genom att agera mänskligt med det genom att surfa sidor lite då och då i tre månader och när det är möjligt för det att posta ja då byts det över till att styras av spambotten. Det är alltså ett pyttelitet hinder och knappast en lösning.

Jag skulle nog vilja hävda att utan strikt identifiering med statligt ID eller dylikt så löser man inte bot problemet idag. AI har gjort att den smartaste botten beter sig mer mänskligt än den "dummaste" människan så all form av heuristik kommer bara leda till att riktiga användare blockeras/bannas vilket snabbt blir obekvämt för en plattform som lever och dör med engagement. Det sagt så är X onödigt tacksamt att botta på, det är svårt att som användare filtrera bort det manuellt/med sitt eget bruk av siten och bottar kan enkelt få bra spridning genom att haka på populärt content. Jämför mot Reddit där moderering och nedåt duttar snabbt och effektivt tar bort uppenbart skräp och den stora majoriteten av användare ser bara "bra" content (det som uppduttas av en majoritet av användarna).

Självklart håller jag med.
Men kan kanske nämna att tex bot farmarna historiskt haft hyllor av mobiler som hålls levande med laddar etc för att simulera personer, så en viss form av (minimal) kostnad är det ändå i dagsläget för att skapa bot-kontona.
(Men jag betvivlar att även dessa saker inte emuleras med e-sims etc på sikt)

Identifiering genom någon mindre betalning och haka in i betalningssystemen som garanti för korrekt identifering kanske är en nödvändig väg, vem vet, den vägen så kan man vi banksystemen få en riktig identifiering på folk.
Även om man kanske kan köra med bra id verktyg i delar av värden ala bank-id/freja etc i delar, så är det nog bara bank-uppgifter och konton som fungerar för många länder i dagsläget skulle jag tro.

Reddit är bra om det man är ute efter är icke politisk fakta, men inte lika bra om det finns någon politik inblandat (då får man enbart höra ena eller andra sidan tyvärr, men så länge man alltid tycker som majoriteten så är det givetvis bra)

Permalänk
Medlem

Vilket skämt X är och inte ens världens rikaste man kan rädda det xD

Permalänk
Medlem

Antalet aktiva bottar har ju exploderat sedan Musk tog över och gjorde sig av med 90% av dom som jobbade med att hålla plattformen fri från bottar och hat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får när som helst samma problem på våra telefoner. Det är inte hållbart att botar kan ringa nästan gratis. Där botarna tack varje Ai snart kan utföra bedrägerier. Eller varför inte bara telefonförsäljning? Det sista är på gråzon till lagligt. Att man inte blir helt telefonterroristerad av telefonförsäljare idag är att det kostar pengar att ha folk som ringer och försöker sälja.

Även att företag är enligt lag skyldiga att kolla nix telefonregister innan de ringer dig. Har inte hört av en enda telefonförsäljare på många år. Rekomenderar starkt!

Permalänk

Är det någon här som på riktigt använder X/Twitter fortfarande? Själv var jag aldrig särskilt aktiv alls på Twitter men använde det en del för att följa en del indieutvecklare men det var många år sen nu så i min lilla bubbla har Twitter och sedermera X varit stendött länge men jag förstår att det inte riktigt stämmer, men undrar vad % riktigt människor som använder tjänsten nu jämfört med Twitters prime?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vilket skämt X är och inte ens världens rikaste man kan rädda det xD

Han är ju inte världens rikaste man längre, men i top tre iaf.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Är det någon här som på riktigt använder X/Twitter fortfarande? Själv var jag aldrig särskilt aktiv alls på Twitter men använde det en del för att följa en del indieutvecklare men det var många år sen nu så i min lilla bubbla har Twitter och sedermera X varit stendött länge men jag förstår att det inte riktigt stämmer, men undrar vad % riktigt människor som använder tjänsten nu jämfört med Twitters prime?

Fortfarande? Har aldrig använt mig av twitter.

Permalänk
Medlem

Ännu en hata Musk tråd ser jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Ännu en hata Musk tråd ser jag...

Ser ganska lite kritik mot Musk utan snarare kritiska mot en dålig affärside för ett företag som redan är i dekis.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Varför tar de inte fram ett skydd mot bottar istället?
Han som påstår sig vara smart borde väl ha en lösning klar redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så varför köpte han det då? han jiddrade ju om botar redan innan köpet.
Jag antar att detta inte handlar om bottar utan att han helt enkelt inte har några andra idéer för att dra in pengar. Bottar blir ett svepskäl.

Han köpte plattformen för att ohindrat kunna twittra (aktie)marknadsmanipulerande information om sina andra bolag.

Musks variant av free speech är en enkelriktad gata.