Permalänk

Hjälp med Ubiquiti Wireless uplink

Hej
Jag har sökt runder på nätet men får inga bra svar.
Har en UDR och två UAP-AC-PRO (modell utan 6 Ghz).

Jag har behovet att ansluta en av dessa UAP-AC-PRO trådlöst till UDR enheten.
Följer guider men får inte det att fungera.

Har uppdaterat all firmware.
Har under (System - Advanced) aktiverat:

Har under Unifi Devices - UDR aktiverat:

Har under UniFi Devices - UAP-AC-PRO (den det gäller) aktiverat:
Har även testat med bocka ur Downlink sen Uplink osv.

Enligt guider så ska jag få upp enheten under Uplink Priority 1 som den ska ansluta sig mot men det får jag inte.
Har fabriksåterställt enheterna men det har inte hjälpt.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Testa att reset:a accesspunkten och ta bort den från kontrollern. Därefter strömsätter du accesspunkten. Håll koll på kontrollern, förutsatt att wireless mesh är aktiverat så kommer accesspunkten att dyka upp för wireless adoption inom nån minut eller två, observera att accesspunkten ska strömsättas från PoE-injektor så du inte har någon kabelförbindelse till UDR:en för att detta ska fungera.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Testa att reset:a accesspunkten och ta bort den från kontrollern. Därefter strömsätter du accesspunkten. Håll koll på kontrollern, förutsatt att wireless mesh är aktiverat så kommer accesspunkten att dyka upp för wireless adoption inom nån minut eller två, observera att accesspunkten ska strömsättas från PoE-injektor så du inte har någon kabelförbindelse till UDR:en för att detta ska fungera.

TACK !!! Det löste det att fabriksåterställa AP med PoE utan förbindelse till Routern... Dåligt att det inte går att ändra i efterhand om man driftsatt de in i routern med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNyfiken:

TACK !!! Det löste det att fabriksåterställa AP med PoE utan förbindelse till Routern... Dåligt att det inte går att ändra i efterhand om man driftsatt de in i routern med kabel.

Det ska gå att aktivera i efterhand, det har jag gjort.

Permalänk

Följdfråga

Hej igen
Har AC PRO som har nätverketskabel till sig och går sedan ut ur den via sekundära porten till t.ex en kamera (via en PoE injector).

Får inte detta att fungera på den som är ansluten via mesh (uplink).

(Förtydligande, båda nedan alternativt bygger på att denna AP saknar nätverksförbindelse via kabel).
Kan det stämma att denna AP antingen agerar mesh och ger ut Wifi utan sekundär port.
ELLER
Sätts upp som point to point och då kan ge ut trafik på sekundär nätverksport men då inte inneha resterande wifi funktioner ?

Permalänk
Medlem

Kan inget om Unifis mjukvara, men det finns inget rent tekniskt som ska hindra det. Ubiquity använder vad jag har läst WDS a.k.a 4-address för funktionen du kallar ”mesh”. De fyra adresserna räcker för att åstadkomma det du vill, i alla fall om den AP den är kopplad till även är router. 802.11s, det som IEEE kallar mesh har sex adresser och klarar vad jag förstår fler hopp av den anledningen.

Oavsett behöver mjukvaran fixa bryggning mellan Wi-Fi och trådat och det kan möjligen vara där det brister. Wi-Fi och switch sitter ofta på olika chip, så CPU:n behöver blandas in - orkar inte kolla arkitekturen på din burk.

Så vi får se om någon som har fått det att fungera dyker upp i tråden, annars får du väl fråga den som sålt prylen?

Permalänk
Skrivet av KAD:

Så vi får se om någon som har fått det att fungera dyker upp i tråden, annars får du väl fråga den som sålt prylen?

Intressant, tackar för att du delade information.
Jag har köpt routern i elektronikbutik och resten från div. e-butiker. De kan inte svara på dessa frågor, alternativet är att mejla supporten på Ubiquiti absolut men tänkte höra här först 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNyfiken:

Hej igen
Har AC PRO som har nätverketskabel till sig och går sedan ut ur den via sekundära porten till t.ex en kamera (via en PoE injector).

Får inte detta att fungera på den som är ansluten via mesh (uplink).

(Förtydligande, båda nedan alternativt bygger på att denna AP saknar nätverksförbindelse via kabel).
Kan det stämma att denna AP antingen agerar mesh och ger ut Wifi utan sekundär port.
ELLER
Sätts upp som point to point och då kan ge ut trafik på sekundär nätverksport men då inte inneha resterande wifi funktioner ?

Jag kan förklara exakt hur detta fungerar, då jag har utfört installation hos kund med detta upplägg. Jag hade en kund nämligen som hade DUC-styrning 10m uppe i tak dit det var minst sagt bökigt att dra nätverkskabel. Så vi tog saxlift upp och monterade en AC Pro och strömsatte från strömuttag och kopplade sekundära uttaget till DUC-enheten.

Det finns dock några specialare med denna lösning, och det är att när man parar ihop UniFi accesspunkter trådlöst via mesh så kommer primära och sekundära porten på accesspunkten att bryggas med trådlösa länken vilket betyder att om du exempelvis skickar VLAN 100 som otaggat till den kabelförda accesspunkten, så kommer också primära och sekundära porten på den upplänkade accesspunkten att skicka ut VLAN 100 otaggat på dessa. Så om man vill ha ett annat VLAN ut i andra änden så måste man alltså skicka in samma VLAN otaggat till den accesspunkt som agerar kabelförd bas. I fallet med min kund så gjorde jag en speciell AP-DUC portprofil som jag satte på porten som första accesspunkten satt på, där fastighets VLAN:et skickades ut otaggat och med management VLAN:et taggat. Sedan kryssade jag i network override på accesspunkterna och valde management. På så vis fick jag accesspunkterna i management VLAN och allt som satt kabelfört på de trådlösa länkade accesspunkterna hamnade i fastighets VLAN:et.

Jo en sak till. Från det att den mesh:ande accesspunkten ansluter trådlöst mot kablade accesspunkten så tar det en liten stund innan accesspunkten ger upp på kabeln och bryggar wifi-länknätet in mot de fysiska portarna på accesspunkten, så man får ha lite tålamod innan du får kontakt med det som sitter kablat på den mesh:ade accesspunkten.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se