Permalänk
Medlem

Köpråd bil

Leasingen går ut snart och detta passande inte oss så bra så vi vill köpa bil istället. Söker en billig, rymlig,helst automat, bensin eller hybrid och säker kombi då vi ska ha plats för två bilbarnstolar och barnvagn. Prestsbdsn är inte så noga, mest frugan som kör. Kikade lite på Blocket men känns som priserna är helt galna? 10 år gamla V70 med 20 000 mil kostar 100 lax?! Tänkte budget kring 100-150 000kr så el är uteslutet.

Permalänk
Medlem

Toyota avensis? Vi har en hemma, riktigt bra bil

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Vi har en hyfsat välutrustad Golfkombi från 2017 (parkeringssensorer, backkamera, CarPlay, drag, bensinvärmare) som vi är nöjda med. Vi köpte den för 170k sommaren 2020, och den verkar ha droppat till kanske 120-130k nu. Nåt sånt kanske kan vara intressant? Om ni är långa så kan den vara i minsta laget för er, dock.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Ford Focus med EcoBlue dieselmotorn och deras äkta 8-växlad automatlåda. Jättemycket teknik, drar lite, billig, jättemycket plats och just deras dieslar håller bra i längden. Undvik deras EcoBoost bensinaren.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Kia om du inte vill ha världens roligaste bil men ändå få mycket för pengarna. B kamera automat mm. Letar du hittar du säkert någon som går för runt 150 med nåt års nybils garanti kvar. (7 år)
TEX
https://www.blocket.se/annons/1001217995
https://www.blocket.se/annons/1001278883
Bra bilar faktiskt farsan hade en picanto från 2010 som inte varit några större problem under 14 års tid. Har också flera kollegor som är nöjda med sina Kia niros.

Permalänk
Skrivet av RadeonHD:

Rekommenderar Kia om du inte vill ha världens roligaste bil men ändå få mycket för pengarna. B kamera automat mm. Letar du hittar du säkert någon som går för runt 150 med nåt års nybils garanti kvar. (7 år)
TEX
https://www.blocket.se/annons/1001217995
https://www.blocket.se/annons/1001278883
Bra bilar faktiskt farsan hade en picanto från 2010 som inte varit några större problem under 14 års tid. Har också flera kollegor som är nöjda med sina Kia niros.

Eller hyundai typ samma bilar bara ett annat skal.

Har haft 2st i30 diesel och är väldigt nöjd förutom att du kan ställa klockan på bromsbyte vid 10000 mil bägge har fått ojämna skivor nästan exakt vid 10000 mil.

Kan inte rekommendera bensinmotorn dock bara testkört en med bensin och den var inget kul.

Köpte bägge för 100000:- den ena med 3000mil på klockan och den andra 5000mil den sista fick jag dessuton inprutat nya vinterdäck i priset eftersom jag köpte den efter kravet på vinterdäck gått på och den hade bara sommardäck.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Måste det vara bensin? Kia Ceed eller Hyundai i30 med 1.6 CRDI diesel-motorn är väldigt driftsäkra. Ligger på omkring 100-130k för typ 2014-17 årsmodell.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Rekommenderar Kia om du inte vill ha världens roligaste bil men ändå få mycket för pengarna. B kamera automat mm. Letar du hittar du säkert någon som går för runt 150 med nåt års nybils garanti kvar. (7 år)
TEX
https://www.blocket.se/annons/1001217995
https://www.blocket.se/annons/1001278883
Bra bilar faktiskt farsan hade en picanto från 2010 som inte varit några större problem under 14 års tid. Har också flera kollegor som är nöjda med sina Kia niros.

Har en Niro idag men den är ju pytteliten. 😃

Men Ceeden såg intressant ut.

Skrivet av lossah:

Måste det vara bensin? Kia Ceed eller Hyundai i30 med 1.6 CRDI diesel-motorn är väldigt driftsäkra. Ligger på omkring 100-130k för typ 2014-17 årsmodell.

Diesel känns ju rätt döende? Gillar inte traktorljudet heller.

Skrivet av Skylar7s:

Jag hade köpt en Ford Focus med EcoBlue dieselmotorn och deras äkta 8-växlad automatlåda. Jättemycket teknik, drar lite, billig, jättemycket plats och just deras dieslar håller bra i längden. Undvik deras EcoBoost bensinaren.

Verkar finnas många med ecoboost bensin på blocket, vad är det som gör dem dåliga?

Man hade ju önskat elbil eller plug in hybrid när vi redan har laddare och allt men då blir det 250 000kr+ direkt verkar det som. Dock få elbilar med dragkrok och stort bagage. https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_corolla_hybrid_1_8...

Permalänk
Medlem

Volvo ligger ju i en helt egen prisklass... men för 150 lax ska du nog kunna få en ford focus kombi med kanske 6-7 000 mil på mätaren t.ex. 150k blir mycket bil för pengarna om man tar rätt. Vi köpte för 3 veckor sedan en 2021a med mildhybridmotor samt 2500 mil på mätaren för 190k. exempel

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Volvo ligger ju i en helt egen prisklass... men för 150 lax ska du nog kunna få en ford focus kombi med kanske 6-7 000 mil på mätaren t.ex. 150k blir mycket bil för pengarna om man tar rätt. Vi köpte för 3 veckor sedan en 2021a med mildhybridmotor samt 2500 mil på mätaren för 190k. exempel

Låter som en bra affär Verkar ju finnas en del med runt 5000 mil på mätaren för 160-200k.

Permalänk
Medlem

Jag kanske tänker fel men har alltid sagt att man ska satsa på "premium" märkena för att få ha en bil så länge som möjligt och så bra som möjligt.
Med det så menar jag att du kan få en "ny" bil av billigare märkena men de håller också lite kortare i jämförelse med de "premium" som är äldre men kostar samma eller dyrare.

Kolla blocket exempelvis. väldigt få bilar av andra märken än "premium" som lyckats hålla sig i mer en 20 000mil

Så vill du vara "smart" som mig så hade jag gått till en Volvo och behållt bilen lite längre och därav sänkt förlusten i längden än att köpa de andra som kanske behöver skrotas i förtid.
Meeen med det sagt så är bilmarknaden ett lotteri oavsett.. även helt nya bilar kan kollapsa efter 1 månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag kanske tänker fel men har alltid sagt att man ska satsa på "premium" märkena för att få ha en bil så länge som möjligt och så bra som möjligt.
Med det så menar jag att du kan få en "ny" bil av billigare märkena men de håller också lite kortare i jämförelse med de "premium" som är äldre men kostar samma eller dyrare.

Kolla blocket exempelvis. väldigt få bilar av andra märken än "premium" som lyckats hålla sig i mer en 20 000mil

Så vill du vara "smart" som mig så hade jag gått till en Volvo och behållt bilen lite längre och därav sänkt förlusten i längden än att köpa de andra som kanske behöver skrotas i förtid.
Meeen med det sagt så är bilmarknaden ett lotteri oavsett.. även helt nya bilar kan kollapsa efter 1 månad.

Ja min Volvo 850 hade jag tills den rullade 50 000 mil. Men det var mycket meck också, har varken tid, lust eller möjlighet till det längre. Hade jag fått bestämma hade det blivit en 20 år gammal V70 men det får jag inte för frugan.

Permalänk
Medlem

Gör ungefär samma val. Har idag V70 2005 2.5T och letar en kombi från 2014 nyare för runt 100-125 lax. Det blir då Skoda Octavia (inte snikmodell), Superb, Opel Insignia, Kia Ceed osv. För mig ville jag gärna ha runt 200 hästar efter en BSR trim som försvårar lite men släppt på det och hamnat runt 150hk automat. Finns en hel del att välja på.

Ska ni köra mer än 25-30 minuter åt gången så är Diesel fortfarande bäst. Men då med Euro 6 motor och inte lägre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kolla här på Volvo SELEKTs utbud.

Begagnade "nybilar" med garantier:
https://selekt.volvocars.se/sv-se/store/all/vehicles?sortByRu...

Har filtrerat så priset är max 200 000kr och max 15000mil.

Fanns många fina V60s. Kan rekommendera den bilen starkt om du vill ha körglädje och kvalitet Lite över budgeten.. men värt i längden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gör ungefär samma val. Har idag V70 2005 2.5T och letar en kombi från 2014 nyare för runt 100-125 lax. Det blir då Skoda Octavia (inte snikmodell), Superb, Opel Insignia, Kia Ceed osv. För mig ville jag gärna ha runt 200 hästar efter en BSR trim som försvårar lite men släppt på det och hamnat runt 150hk automat. Finns en hel del att välja på.

Ska ni köra mer än 25-30 minuter åt gången så är Diesel fortfarande bäst. Men då med Euro 6 motor och inte lägre.

Jag bryr mig inte så mycket då frugan har bilen 95% av tiden. Bara bra om den är slö då hon lätt kör för fort...

Skulle säga att de flesta resorna är runt 3-5km per dag(köra barnen till förskolan, handla, köra till återvinningen, byggmax mm) och sedan kanske 20-30km en gång i veckan(svärföräldrar etc).

Korta resor är ju inte trevligt för brännbilar generellt.

Permalänk
Medlem

Om man köper nåt annat än en väldigt billig bil så skulle jag i alla fall sett till att köpa en som är så pass "ny" och gått så pass få mil att motor/elektronik-försäkring gäller, och att serviceboken är rätt skött. Inte kul att köpa en bil för 130.000 kr, sen händer nåt allvarligt fel med motorn och man får en reparationskostnad på 70.000 kr eller liknade.
(Det är såklart skillnad om man köper en hobby-bil och tycker det är värt att ta risken utan motorförsäkring, eller om bilen är mer än bara något man vill förflytta sig med till så låg kostnad/risk som möjligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har en Niro idag men den är ju pytteliten. 😃

Men Ceeden såg intressant ut.

Diesel känns ju rätt döende? Gillar inte traktorljudet heller.

Verkar finnas många med ecoboost bensin på blocket, vad är det som gör dem dåliga?

Man hade ju önskat elbil eller plug in hybrid när vi redan har laddare och allt men då blir det 250 000kr+ direkt verkar det som. Dock få elbilar med dragkrok och stort bagage. https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_corolla_hybrid_1_8...

Varför är diesel döende?

Deras Ecoboost har en uppsjö av problem.
Deras diesels är skottsäkra.
Men vad vet jag, min Ford Focus drar 0.5 och dieseln är billigare än bensinen. Bilen rullat 41 tusen mil. Inga fel ännu.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag kanske tänker fel men har alltid sagt att man ska satsa på "premium" märkena för att få ha en bil så länge som möjligt och så bra som möjligt.
Med det så menar jag att du kan få en "ny" bil av billigare märkena men de håller också lite kortare i jämförelse med de "premium" som är äldre men kostar samma eller dyrare.

Kolla blocket exempelvis. väldigt få bilar av andra märken än "premium" som lyckats hålla sig i mer en 20 000mil

Så vill du vara "smart" som mig så hade jag gått till en Volvo och behållt bilen lite längre och därav sänkt förlusten i längden än att köpa de andra som kanske behöver skrotas i förtid.
Meeen med det sagt så är bilmarknaden ett lotteri oavsett.. även helt nya bilar kan kollapsa efter 1 månad.

Antalet fel som t ex BMW och Audi har är ju dock drösvis, som ju är Premium. Lite nyare KIA/Hyundai/Honda/Toyota/Mazda (oavsett modellår iofs) har sällan fel. Jag har en Civic -17 där en kille kört 100k mil med samma motor som min. Men antalet mil är ju inte direkt superavgörande utan mer vad det är för mil. Korta sträckor osv.

Premium-märken skulle jag nog säga är mer komfort än driftsäkerhet.

Skrivet av Baxtex:

Diesel känns ju rätt döende? Gillar inte traktorljudet heller.

Vet inte vad du menar med att diesel är döende, diesel är ju väldigt billigt så om inte annat bör det väl vara mer liv på det idag än på länge? Däremot är ditt/din frugas körsätt inte optimalt för diesel. Diesel är ju inget för kortare sträckor.

Men jag hade absolut inte rekommenderat 1.0 ecoboost-motorn, bensin. Alldeles för mycket problem.

Försök så gott du kan att hitta en bil där ni fortfarande kan ha maskinskadeförsäkringen kvar och att den har blivit servad ordentligt (för att den ens ska gälla).

Försäkringsbolag har upp till 15k mil eller 12 år. Swedbanks Trekronor-försäkring (dock behöver du ha swedbank för att kunna teckna den) har det men det finns säkert andra som också har 12 år, flera st har iaf 10 år.

Det är värt mycket för att inte sitta där och bli lurad. Och framförallt, kolla NOGA upp stället ni ska köpa bilen på. Gå med i Oseriösa bilfirmor i Sverige-gruppen på Facebook så finns där drösvis med oseriösa säljare som säljer skrotbilar osv (ja med dessa prisklasser också). Tipsar då att söka på bilfirman när ni väl hittar en bil om någon skrivit ett inlägg där. Ett annat viktigt tips är att försöka få kontakt med den tidigare ägaren till bilen och fråga om där var några problem med bilen. Den tidigare ägaren har ingen anledning att ljuga om du ska köpa den från en bilfirma. Man kan också ofta tro att en bilförsäljare alltid går igenom bilen vid försäljning och kontrollerar skicket/varningslampor, då är man naiv dessvärre.

Bilar i denna prisklassen (då tänker jag främst på <120k) är ett litet lotteri eftersom man står på gränsen till utan maskinskadeförsäkring och eller gått hyfsat långt/har några år på nacken. Vill absolut inte skrämma iväg dig, menar bara väl. Mycket att tänka på.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Antalet fel som t ex BMW och Audi har är ju dock drösvis, som ju är Premium. Lite nyare KIA/Hyundai/Honda/Toyota/Mazda (oavsett modellår iofs) har sällan fel. Jag har en Civic -17 där en kille kört 100k mil med samma motor som min. Men antalet mil är ju inte direkt superavgörande utan mer vad det är för mil. Korta sträckor osv.

Premium-märken skulle jag nog säga är mer komfort än driftsäkerhet.

Vet inte vad du menar med att diesel är döende, diesel är ju väldigt billigt så om inte annat bör det väl vara mer liv på det idag än på länge? Däremot är ditt/din frugas körsätt inte optimalt för diesel. Diesel är ju inget för kortare sträckor.

Men jag hade absolut inte rekommenderat 1.0 ecoboost-motorn, bensin. Alldeles för mycket problem.

Försök så gott du kan att hitta en bil där ni fortfarande kan ha maskinskadeförsäkringen kvar och att den har blivit servad ordentligt (för att den ens ska gälla).

Försäkringsbolag har upp till 15k mil eller 12 år. Swedbanks Trekronor-försäkring (dock behöver du ha swedbank för att kunna teckna den) har det men det finns säkert andra som också har 12 år, flera st har iaf 10 år.

Det är värt mycket för att inte sitta där och bli lurad. Och framförallt, kolla NOGA upp stället ni ska köpa bilen på. Gå med i Oseriösa bilfirmor i Sverige-gruppen på Facebook så finns där drösvis med oseriösa säljare som säljer skrotbilar osv (ja med dessa prisklasser också). Tipsar då att söka på bilfirman när ni väl hittar en bil om någon skrivit ett inlägg där. Ett annat viktigt tips är att försöka få kontakt med den tidigare ägaren till bilen och fråga om där var några problem med bilen. Den tidigare ägaren har ingen anledning att ljuga om du ska köpa den från en bilfirma. Man kan också ofta tro att en bilförsäljare alltid går igenom bilen vid försäljning och kontrollerar skicket/varningslampor, då är man naiv dessvärre.

Bilar i denna prisklassen (då tänker jag främst på <120k) är ett litet lotteri eftersom man står på gränsen till utan maskinskadeförsäkring och eller gått hyfsat långt/har några år på nacken. Vill absolut inte skrämma iväg dig, menar bara väl. Mycket att tänka på.

Har inte Volvo slutat tillverkat diesel, förbjudet i vissa innestäder osv? Adblue verkar rätt drygt att hålla på med? Har enbart ägt 20 år gamla bensinare förr och då gett 5000 spänn för bilarna. Aldrig haft direkta problem med motorer, främst slitdelar på framvagnarna.

Alltid lotteri att köpa begagnat, det är ju den risken man tar. Men bra tips annars.

Lutar mot en Ceed just nu, får se vad det blir.

Permalänk

Rekommenderar överlag Subaru, för 100k får du utan problem en rymlig och pålitlig, ganska ny kombi. Nackdelen är väl då ökade kostnader som följer med fyrhjulsdrift om du inte behöver/värdesätter det.

Skrivet av Skylar7s:

Deras Ecoboost har en uppsjö av problem.

Intressant, syrrans Focus och min egen årsmodell 13s Ecoboost 1.5 har inte märkt av några problem på snart 10 års ägande. En snabb googling säger att det tydligen inte är ovanligt med olje- och kylvätskeläckage, är det några mer problem som är vanligt?

Permalänk
Medlem

Vad för bil du än köper så kolla upp historiken så den är välskött. Undvik gamla premium bilar= mycket elektronik som kan haverera och ibland saknas det reservdelar och är ofta väldigt dyrt. Hjälper nu en kille med sin äldre BMW(2013) och den slutar aldrig gå sönder, jag meckar med den, han meckar med den och ett antal verkstäder har den varit på nu inom loppet av ett år, skön att åka men vilken skräp kvalité och allt är i plast som spricker bara man nuddar skiten. Vissa verkstäder tar inte ens emot äldre premium bilar för att dom är så otroligt svåra om inte omöjliga att laga. Undvik massor av speciella ecoboost och allt vad det heter = mer elektronik = mer felkällor. Dieslar har partikelfilter som måste tas om han på rätt sätt och alla av dessa har även en turbo som är ytterligare en fel källa. så eliminera så många fel källor du kan och kolla upp vad service kostar på olika delar du kanske inte ska göra själv, tex kamrems byte eller liknade större jobb.
Kolla upp modellers specifika fel. är det att kylaren börjar läcka är det en billig och enkel fix, värre är det om kamremmen/kedjan brukar gå av, då blir det dyrt. Kolla även upp om den bil du väljer har eliminerat eventuella felkällor?

Toyota är tråkiga och simpla men driftsäkra vilket gäller flera asiatiska märken.

Undvik "longlife olja" om du inte kör efter exakt de preferenser instruktionsboken anger(alltid motorvärmare, aldrig släp, jämna varvtal, bara långresor mm).

Att hålla liv i en begagnad bil kan vara lätt då många service detaljer kan man billigt göra själv, tex byta olja, filter och allmän renhållning. Lär dig det så sparar du många tusenlappar och vet även att din bil har nya fina vätskor, olja är billigt en motor är dyr. när jag köper en "ny" bil så byter jag alltid alla vätskor om jag inte vet att det är gjort kort innan.

Hittar du en äldre bil så kika efter rost, äldre mazda 6 är är vad jag minns en riktig rosthög som exempel.

Jag har liksom du alltid köpt och ägt billiga bilar. har själv en volvo 740 GLE med 15 tusen mil på mätaren, en Saab 900 turbo med 25000 mil på mätaren som jag fixar till(fick den gratis och idag finns det knappt några kvar så värdet stiger snabbt).
Min modernaste "vinterbil" är en liten peugeot 107 med toyota drivlina och motor så den bara tuffar på utan bekymmer, den fyller 20 år nästa år, tycker den känns ny. Den håller så väl då allt är simpelt på den, ingen turbo, inga hydrauliska lyftare, inga hydrauliska kopplings cylindrar, inga motoriserade delar. Manuellt och lätt servat.

När det gäller automat så kolla upp vilken växellåda den har och läs på, byt olja så du vet att den är bytt. Säger verkstaden att det är livstids olja så ljuger dom då all olja åldras och brys ned med tiden.
Polare som hade V70 med automat, verkstaden och volvos egen handbok sa "livstidsolja" i växellådan. Grävde djupare och hittade tillverkaren av växellådan och där stod det att oljan visst ska bytas. Så även tillverkaren kan försöka fula sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojhonson:

Intressant, syrrans Focus och min egen årsmodell 13s Ecoboost 1.5 har inte märkt av några problem på snart 10 års ägande. En snabb googling säger att det tydligen inte är ovanligt med olje- och kylvätskeläckage, är det några mer problem som är vanligt?

Då är det väl en fyrcylindrig motor med konventionell kamrem? Jag skulle tro att kommentaren avsåg den trecylindriga med kamrem i "oljebad".

Permalänk
Medlem

Skippa diesel om du kör många korta sträckor som du beskriver, 3-5 km. Den hinner aldrig bli varm och hoppar du över regen uppmaningen så har du en kost för ett nytt partikelfilter att räkna in. Men, den längre sträckan om den sker i landsvägsfart kanske fixar det.
Skulle rekommendera bensin om du inte har råd med någon hybrid och kan ladda.

Kolla in Seat Leon eller Octavia med 1.0 motorn på 115hk, rätt trevlig och är billig i service.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Adblue är smidigt, tycker jag.
Finns ju många tankställen, bara rulla in när det är dags och tanka, så räcker det ungefär 1500 mil till.

Men, systemet som sådant kan ju leda till diverse fel då det ökar komplexiteten. Det kan frysa sönder, bli igensatt, ge felkoder osv.

edit: håller också med om det som sagts att diesel bör undvikas om man kör mycket kortare sträckor.
Korta sträckor är inte bra för någon bil egentligen, men en liten bensinmotor värms fortare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojhonson:

Rekommenderar överlag Subaru, för 100k får du utan problem en rymlig och pålitlig, ganska ny kombi. Nackdelen är väl då ökade kostnader som följer med fyrhjulsdrift om du inte behöver/värdesätter det.

Intressant, syrrans Focus och min egen årsmodell 13s Ecoboost 1.5 har inte märkt av några problem på snart 10 års ägande. En snabb googling säger att det tydligen inte är ovanligt med olje- och kylvätskeläckage, är det några mer problem som är vanligt?

4 hjulsdrift är meningslöst för oss. 😄

Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad för bil du än köper så kolla upp historiken så den är välskött. Undvik gamla premium bilar= mycket elektronik som kan haverera och ibland saknas det reservdelar och är ofta väldigt dyrt. Hjälper nu en kille med sin äldre BMW(2013) och den slutar aldrig gå sönder, jag meckar med den, han meckar med den och ett antal verkstäder har den varit på nu inom loppet av ett år, skön att åka men vilken skräp kvalité och allt är i plast som spricker bara man nuddar skiten. Vissa verkstäder tar inte ens emot äldre premium bilar för att dom är så otroligt svåra om inte omöjliga att laga. Undvik massor av speciella ecoboost och allt vad det heter = mer elektronik = mer felkällor. Dieslar har partikelfilter som måste tas om han på rätt sätt och alla av dessa har även en turbo som är ytterligare en fel källa. så eliminera så många fel källor du kan och kolla upp vad service kostar på olika delar du kanske inte ska göra själv, tex kamrems byte eller liknade större jobb.
Kolla upp modellers specifika fel. är det att kylaren börjar läcka är det en billig och enkel fix, värre är det om kamremmen/kedjan brukar gå av, då blir det dyrt. Kolla även upp om den bil du väljer har eliminerat eventuella felkällor?

Toyota är tråkiga och simpla men driftsäkra vilket gäller flera asiatiska märken.

Undvik "longlife olja" om du inte kör efter exakt de preferenser instruktionsboken anger(alltid motorvärmare, aldrig släp, jämna varvtal, bara långresor mm).

Att hålla liv i en begagnad bil kan vara lätt då många service detaljer kan man billigt göra själv, tex byta olja, filter och allmän renhållning. Lär dig det så sparar du många tusenlappar och vet även att din bil har nya fina vätskor, olja är billigt en motor är dyr. när jag köper en "ny" bil så byter jag alltid alla vätskor om jag inte vet att det är gjort kort innan.

Hittar du en äldre bil så kika efter rost, äldre mazda 6 är är vad jag minns en riktig rosthög som exempel.

Jag har liksom du alltid köpt och ägt billiga bilar. har själv en volvo 740 GLE med 15 tusen mil på mätaren, en Saab 900 turbo med 25000 mil på mätaren som jag fixar till(fick den gratis och idag finns det knappt några kvar så värdet stiger snabbt).
Min modernaste "vinterbil" är en liten peugeot 107 med toyota drivlina och motor så den bara tuffar på utan bekymmer, den fyller 20 år nästa år, tycker den känns ny. Den håller så väl då allt är simpelt på den, ingen turbo, inga hydrauliska lyftare, inga hydrauliska kopplings cylindrar, inga motoriserade delar. Manuellt och lätt servat.

När det gäller automat så kolla upp vilken växellåda den har och läs på, byt olja så du vet att den är bytt. Säger verkstaden att det är livstids olja så ljuger dom då all olja åldras och brys ned med tiden.
Polare som hade V70 med automat, verkstaden och volvos egen handbok sa "livstidsolja" i växellådan. Grävde djupare och hittade tillverkaren av växellådan och där stod det att oljan visst ska bytas. Så även tillverkaren kan försöka fula sig.

Jag har alltid meckat med bilar förr. Men nu har jag inte tid och ork när man har husrenoveringar, heltidsjobb och två små barn som håller en vaken varenda natt. Prioriterar hellre tid med barnen än att mecka med bilen. Kanske plockar upp det när de är utflygna. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Då är det väl en fyrcylindrig motor med konventionell kamrem? Jag skulle tro att kommentaren avsåg den trecylindriga med kamrem i "oljebad".

Trodde knappt kamrem fortfarande användes? De flesta har väl kjedja idag. Sen är ju inte det 100% (WW 😉)

Har bytat några kamremmar i mina dar. 1000kr från autodoc för ett kit men sen tar det 4-8h att byta.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

4 hjulsdrift är meningslöst för oss. 😄

Jag har alltid meckat med bilar förr. Men nu har jag inte tid och ork när man har husrenoveringar, heltidsjobb och två små barn som håller en vaken varenda natt. Prioriterar hellre tid med barnen än att mecka med bilen. Kanske plockar upp det när de är utflygna. ☺️

Jag var alltid med och hjälpte pappa med bilen som barn.

Kul tyckte jag och sen lärde jag mig mycket. Har sparat många tusenlappar på att kunna laga bilen själv.

Så att meka med en bil el renovera kan ju vara att prioritera tid med barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid meckat med bilar förr. Men nu har jag inte tid och ork när man har husrenoveringar, heltidsjobb och två små barn som håller en vaken varenda natt. Prioriterar hellre tid med barnen än att mecka med bilen. Kanske plockar upp det när de är utflygna. ☺️

Inte tänkt att du ska tok mecka utan enkel service som troligen tar mindre av din tid än att lämna in den och vänta på att den ska vara klar och planera in det i vardagen.
Ett oljebyte med filter kan jag själv göra på under 10 minuter. behöver inte ens hissa 2av bilarna längre(volvon är något krångligare, hör och häpna). Sparar både tid och pengar, förutsatt att det inte är ett as att göra vilket det kan vara på vissa moderna bilar där du måste pumpa ut olja och ha dig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Renault Megane, kanske inte så sexigt men har en 2014 som gått utan problem sånär som på en drivknut. Låg förbrukning om man väljer lilla/svaga motorn (1,5 diesel drar runt 3,4-3,7l/10 mil beroende på motorstyrka enligt Renault), inte särskilt lyxiga men har för mig att de har 5 stjärnor i ncap (hade iaf det 2014). Finns 2018 års modell med 5-8000 mil för 115 till 130kkr, automat blir nog lite dyrare. Tycker den är trevlig att köra, med dagens mått en ganska lätt bil, 1320kg eller något. Såg en 2020 med 7000 mil för 130kkr.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte tänkt att du ska tok mecka utan enkel service som troligen tar mindre av din tid än att lämna in den och vänta på att den ska vara klar och planera in det i vardagen.
Ett oljebyte med filter kan jag själv göra på under 10 minuter. behöver inte ens hissa 2av bilarna längre(volvon är något krångligare, hör och häpna). Sparar både tid och pengar, förutsatt att det inte är ett as att göra vilket det kan vara på vissa moderna bilar där du måste pumpa ut olja och ha dig.

Ja enklare grejer kan jag givetvis göra själv. Men har ingen lust att ställa mig på uppfarten och byta hjullager t ex. ☺️