Vad för bil du än köper så kolla upp historiken så den är välskött. Undvik gamla premium bilar= mycket elektronik som kan haverera och ibland saknas det reservdelar och är ofta väldigt dyrt. Hjälper nu en kille med sin äldre BMW(2013) och den slutar aldrig gå sönder, jag meckar med den, han meckar med den och ett antal verkstäder har den varit på nu inom loppet av ett år, skön att åka men vilken skräp kvalité och allt är i plast som spricker bara man nuddar skiten. Vissa verkstäder tar inte ens emot äldre premium bilar för att dom är så otroligt svåra om inte omöjliga att laga. Undvik massor av speciella ecoboost och allt vad det heter = mer elektronik = mer felkällor. Dieslar har partikelfilter som måste tas om han på rätt sätt och alla av dessa har även en turbo som är ytterligare en fel källa. så eliminera så många fel källor du kan och kolla upp vad service kostar på olika delar du kanske inte ska göra själv, tex kamrems byte eller liknade större jobb.
Kolla upp modellers specifika fel. är det att kylaren börjar läcka är det en billig och enkel fix, värre är det om kamremmen/kedjan brukar gå av, då blir det dyrt. Kolla även upp om den bil du väljer har eliminerat eventuella felkällor?
Toyota är tråkiga och simpla men driftsäkra vilket gäller flera asiatiska märken.
Undvik "longlife olja" om du inte kör efter exakt de preferenser instruktionsboken anger(alltid motorvärmare, aldrig släp, jämna varvtal, bara långresor mm).
Att hålla liv i en begagnad bil kan vara lätt då många service detaljer kan man billigt göra själv, tex byta olja, filter och allmän renhållning. Lär dig det så sparar du många tusenlappar och vet även att din bil har nya fina vätskor, olja är billigt en motor är dyr. när jag köper en "ny" bil så byter jag alltid alla vätskor om jag inte vet att det är gjort kort innan.
Hittar du en äldre bil så kika efter rost, äldre mazda 6 är är vad jag minns en riktig rosthög som exempel.
Jag har liksom du alltid köpt och ägt billiga bilar. har själv en volvo 740 GLE med 15 tusen mil på mätaren, en Saab 900 turbo med 25000 mil på mätaren som jag fixar till(fick den gratis och idag finns det knappt några kvar så värdet stiger snabbt).
Min modernaste "vinterbil" är en liten peugeot 107 med toyota drivlina och motor så den bara tuffar på utan bekymmer, den fyller 20 år nästa år, tycker den känns ny. Den håller så väl då allt är simpelt på den, ingen turbo, inga hydrauliska lyftare, inga hydrauliska kopplings cylindrar, inga motoriserade delar. Manuellt och lätt servat.
När det gäller automat så kolla upp vilken växellåda den har och läs på, byt olja så du vet att den är bytt. Säger verkstaden att det är livstids olja så ljuger dom då all olja åldras och brys ned med tiden.
Polare som hade V70 med automat, verkstaden och volvos egen handbok sa "livstidsolja" i växellådan. Grävde djupare och hittade tillverkaren av växellådan och där stod det att oljan visst ska bytas. Så även tillverkaren kan försöka fula sig.