Datorhallar åker på miljardstor skattesmäll – ljög om att utvinna krypto

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka skatter tänker du på? Bolagsskatten i sverige är inte hög jämfört med övriga europa.

Den straffskatt man får betala i form av att skämmas lite när man missar övertydlig sarkasm

Jag tycker ju precis tvärt om.

Jag hatar mining och allt vad det innebär.
Jag tycker företag betalar alldeles för lite i skatt
Jag tycker det är alldeles för lätt att gömma sig bakom sitt företag. Jag hade väl hoppats att det skulle framgå genom tre yttranden som borde te sig absurda även för den mest företags- och kryptovänliga, men jag får väl dra på ännu mer nästa gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den straffskatt man får betala i form av att skämmas lite när man missar övertydlig sarkasm

Jag tycker ju precis tvärt om.

Jag hatar mining och allt vad det innebär.
Jag tycker företag betalar alldeles för lite i skatt
Jag tycker det är alldeles för lätt att gömma sig bakom sitt företag. Jag hade väl hoppats att det skulle framgå genom tre yttranden som borde te sig absurda även för den mest företags- och kryptovänliga, men jag får väl dra på ännu mer nästa gång

Med tanke på hur vissa, säger inte att någon här är så, med mining så trodde jag faktiskt du var seriös. xD

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den straffskatt man får betala i form av att skämmas lite när man missar övertydlig sarkasm

Jag får kanske ta på mig dumstruten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Omega5509:

Passivt ägande av företag skapar heller inget värde.

Nja, det beror nog på vad du lägger i begreppet. De har fortfarande arbetande kapital i företaget. Därav en riskjusterad förväntad avkastning.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Så igen, i 15 år nu så har "ni" hävdat att BTC är räddningen från dom onda bankerna.
I samma sekund som bankerna ger sig in på det området, så pekar ni på samma onda banker och säger "kolla, bankerna gör det, det måste ju betyda att det är något bra..nu händer det.." som en bekräftelse-törstande (5)tonåring...

För att göra en politisk jämförelse (jag vet att vi inte pratar politik här, men det är bara en jämförelse)

Om du i 15 år utmålar, säg Putin eller SD, som ondskans axelmakt på jorden, och sen efter 15 år hänvisar till samma person/parti som tecken på något positivt, då är den enda rimliga slutsatsen att dra, inte att du har rätt nu (även om det också kan vara sant) utan att du har haft fel i 15 år.

Ditt aggresiva inlägg försöker klistra på så många ogrundade felaktiga etiketter på mig att jag baxnar.
Inte så mkt mer där att bemöta så jag betackar mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men ändå betydligt mindre än en miljard. Var kom beloppet en miljard ifrån?

Åhh...

Har du ens läst artikeln?

Totalt handlar det om 18 bolag som enligt Skatteverket har utvunnit kryptovaluta i hemlighet.

Det var totalt arton bolag och exemplet som visades var två bolag.

Do the math...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Åhh...

Har du ens läst artikeln?

Totalt handlar det om 18 bolag som enligt Skatteverket har utvunnit kryptovaluta i hemlighet.

Det var totalt arton bolag och exemplet som visades var två bolag.

Do the math...

Det blir (7,4+7,8)/2=7,6 miljoner per bolag.
7,6 * 18 = 136,8 miljoner för 18 bolag.
Exemplen verkar inte ha varit särskilt representativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det blir (7,4+7,8)/2=7,6 miljoner per bolag.
7,6 * 18 = 136,8 miljoner för 18 bolag.
Exemplen verkar inte ha varit särskilt representativa.

Antagligen så skulle jag länkat...
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/you-do-th...

Mitt fel, sorry!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Nja, det beror nog på vad du lägger i begreppet. De har fortfarande arbetande kapital i företaget. Därav en riskjusterad förväntad avkastning.

Det är klart vad man tänker. har man varit med och startat företag och lagt pengarna som behövs. eller nyemision så kan jag hålla med om man har ett arbetande kapital. men att köpa andelar i ett 100 år gammalt företag skapar inget värde.
Det är att ta av värdet som arbetarna skapar och flytta det till ägarna