Permalänk
Medlem

Omstart PSU krävs vid start av PC

Hej!

Byggde den här datorn åt en vän för några dagar sedan. Datorn fungerar hur bra som helst förutom att efter varje gång datorn varit avstängd så måste man stänga av/sätta på nätaggregatet med hjälp av knappen på baksidan. Gör man inte det är datorn helt död när man försöker starta den.

Någon som varit med om något liknande? Googlade lite och och läste att det kan ha att göra med XMP-profilen på RAM-minnet?

Har inte ändrat något annat i BIOS. Vid första uppstart fick jag en popup-ruta där det stod att CPU har ändrats trots att det är ett helt nytt moderkort/CPU?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du kollat batteriet på moderkortet så det inte är trasigt/tomt
Har du monterat CPUn ordentligt?
Testa starta datorn med 1 ram sticka, återstår problemet så byt sticka, återstår det fortfarande så byt plats och testa båda stickorna var för sig igen.
Kolla så du inte har kortslutit moderkortet när du installerade det i chassit (kolla så du inte har standoffs du inte använder under mobo't)

edit:
kan vara att du har fått ett reklamerat moderkort om du beställde ifrån amazon

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

japp, har haft samma problem med ett asus b450. och corsair vengeance. Misstänker att det var pga kompabilitetsproblem mellan moderkort och ram-stickorna, fastän de enligt spec var kompatibla och datorn var färdigbyygt (hade fungerat utan problemet i flera år). Utan xmp/med 1 ram brukade det fungera bättre.

Har annat liknande problem med b650 jag har nu, dock hjälper inte att stänga av psu utan jag måste vänta ett tag.

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att kabeln för front panel powerbutton är korrekt ansluten

Permalänk
Medlem

Prova slå av fast startup. Du kan kolla om det är problemet genom att hålla in shift när du väljer shut down /stäng av. Då går den inte ned i hybernate och du slipper ev problem med denna funktion. Testa

Löser det problemet går det kolla upp hur du slår av fast startup. Datorn kommer bli segare att starta upp men då slipper du i bästa fall problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av solle123:

Har inte ändrat något annat i BIOS. Vid första uppstart fick jag en popup-ruta där det stod att CPU har ändrats trots att det är ett helt nytt moderkort/CPU?

Detta är helt normalt, CPUn är ju tekniskt sett ändrad även om det är från ingen CPU.

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen till samtliga! Tror jag hittat felet men vet inte hur jag ska lösa det.

När jag kopplar ur chassi-fläktarna fungerar datorn som vanligt. Det är ganska många fläktar i chassit och dom är sammankopplade med en SATA-kontakt(?). Tog för givet att den skulle kopplas in direkt i PSUn, men märkte att fläktarna är igång även när datorn är avstängd så något verkar ju vara fel. Ska man koppla isär kablarna och koppla in dom direkt på moderkortet istället?

Permalänk
Medlem

Enligt manualen för chassiet:
"There are six pre-installed Kolink Umbra ARGB Fans on the Kolink Observatory HF Mesh ARGB PC Case, in both 120mm and 140mm models. There are three 140mm fans mounted onto the front panel, whilst there are two 120mm fans are mounted on the top and a single fan on the rear panel. These fans can be controlled either via the integrated RGB button on the I/O panel, or by the lead 140mm fan connecting to your motherboard with a 5V 3-pin adapter. "

Permalänk
Medlem

Problemet är löst! Jag hade råkat koppla in dubbla strömkällor till chassifläktarna, både sata och via moderkortet. När jag kopplade in enbart sata-kabeln försvann alla problem.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Har du monterat CPUn ordentligt?
Kolla så du inte har kortslutit moderkortet när du installerade det i chassit (kolla så du inte har standoffs du inte använder under mobo't)

edit:
kan vara att du har fått ett reklamerat moderkort om du beställde ifrån amazon

Fast nu bootar ju datorn om man power-cyclar. Då är det knappast fel på ovanstående saker.