Permalänk
Medlem

Dator startar om random

Om jag kör AI brusreducering i Lightroom slocknar datorn och startar om varje gång. Det är bara då den startat om tidigare. Det har gått bra att använda AI brusreduceringen till för runt sex månader sedan. Nu senaste veckorna har den även börjat starta om när jag tittar på YouTube emellanåt. Alla drivrutiner och alla uppdateringar för Windows är dom senaste.

Jag vet att datorn är gammal och att förhållandet strömförbrukning/prestanda är värdelöst så är det utrett.

Har det med belastning/strömförbrukning, grafikkort eller mjukvara att göra tro?

Datorn är extremt väl kyld och ren. Det är även ordning på kylpastan så där är det inga problem.

Det som sitter i datorn är följande

Windows 10 Pro, 22H2, 19045.4291
AMD FX-8370 @ 4 GHz, har aldrig varit överklockad
ASUS Sabertooth 990FX R3
2x8 GB Corsair Dominator PC3-12800
Sapphire Radeon RX480 Nitro+ 8 GB
EVGA G3 1000 W
Seagate FireCuda 520 M2 SSD 2 TB
Seagate FireCuda SSHD 2 TB
TP-Link Archer T9E AC1900

Permalänk
Medlem

Kanske bara lite skräp/oxid i någon kontakt? Prova att koppla om alla strömkablar, minneskort, andra löstagbara saker så att kontakterna får färska kontaktytor. I värsta fall kanske någon kondensator börjar visa ålderstecken (Moderkort/PSU).

Har du kört någon minnestest nyligen? Rekommenderar www.memtest.org om du inte råkar ha något bootmedium för Linux där det följer med.

Permalänk
Medlem

Tog ur och satte i alla strömkablar ur nätdelen och övriga komponenter. Alla kontakter såg fina ut med ögat. Ur och i med processorn + ny pasta. Ur och i med RAM, grafikkort och nätverkskort. Ruckade på M2an och annat. Nu startar den inte om under full belastning vilket den gjorde 100% av gångerna innan så jag antar att det är åtgärdat. Tack

Permalänk
Medlem

I dag startade den om när jag tittade på YouTube 😵

Permalänk
Medlem

Kör du minnena i standard?

1333mhz eller vad det kan vara? Dvs inte i XMP.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Du skriver att den är väl kyld, vad har du för temp på CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Du skriver att den är väl kyld, vad har du för temp på CPU?

33-36 grader under låg-normal belastning. 50-60 grader vid full belastning. Det får man anse vara ok för en 125 W processor tycker jag.

Permalänk
Medlem

Körde MemTest. Tog över 10 timmar att slutföra. Resultatet blev Test 7: 1113 errors, Test 9: 11 errors. Inga fel i övriga tester. Säger det er någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kör du minnena i standard?

1333mhz eller vad det kan vara? Dvs inte i XMP.

Dom är inte klockade. Rullar i 1600 MHz. Hittar inget om XMP i BIOS. Finns det bara i Intel-baserade system?

Permalänk
Medlem

Fick hem fabriksnya minnen idag. Felet kvarstår. Kan det bli errors i MemTest om det är fel på moderkortet, processorn eller grafikkortet? Om man antar att dom nya minnena är ok. Dom nya är Corsair Vengeance.