Dagens fynd, vad räknas som fynd?

Permalänk
Medlem

Dagens fynd, vad räknas som fynd?

Jag vet att det har diskuterats förut. Men kan vi inte ta bort fyndvaror från fyndtråden? Eller starta en ny tråd för dom?

Vi har typ 20 posts med gpuer med 1-2 tkr rabatt på 4000 / 7000 serien. Jag betraktar inte dessa som bra deals.

Absolut om man hittar ett rekord pris på ett grafikkort eller cpu då kan jag se värde i att länka det. Men när marginalerna är så små så blir det bara massa bloat i tråden imo.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@shogou: Jag flyttade inlägget till feedback-delen då det är ett bättre ställe att föra den diskussionen på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@shogou: Jag flyttade inlägget till feedback-delen då det är ett bättre ställe att föra den diskussionen på

Tack

Permalänk
Medlem

håller med, mycket av vad som betraktas som deals är typ normalpriser. Tyvärr så försäljarna (och producenterna) lurar folk

Permalänk
Medlem

Jo, när det gäller enstaka fyndvaror i nån butik nånstans med bara några hundralappars rabatt, så skulle jag gärna slippa se dem i tipstråden. Är ju bara typ en person som kan nyttja erbjudandet iallafall. (och långt från alla är intresserade av öppnade fyndvaror överhuvud taget)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Jag vet att det har diskuterats förut. Men kan vi inte ta bort fyndvaror från fyndtråden? Eller starta en ny tråd för dom?

Vi har typ 20 posts med gpuer med 1-2 tkr rabatt på 4000 / 7000 serien. Jag betraktar inte dessa som bra deals.

Absolut om man hittar ett rekord pris på ett grafikkort eller cpu då kan jag se värde i att länka det. Men när marginalerna är så små så blir det bara massa bloat i tråden imo.

Om vi vänder på frågan då, vad är ett fynd för dig? 10-20-30% mot för ordinarie pris? 30% rabatt är ju närmare begagnatpris och får väl verkligen anses vara ett fynd. Är 20% rimligt?

Permalänk
Medlem

Ser personligen en separat tråd för fynd i få exemplar. Har själv inget emot dessa utan uppskattar att de postas.

De där tokbra erbjudanden som fanns när fyndtråden startade lär vi inte se igen, de flesta butiker ägs redan av ett fåtal företag. Finns ingen riktig konkurrens. Nu är jag inte uppdaterad helt men de som bara vill se svenska butiker har nog bara Inet att välja på. Om utländskt ägande räknas så går typ alla andra bort. Har själv inget emot Amazon som butik, handlar en hel där personligen men lite udda när en del vill ta bort Amazon som säljare för att den är utländsk ägd men det är ju typ alla andra med. Amazon.se är lika svensk som exempelvis Webhallen.com som jag ser det.

Sedan har vi redan flera fyndtrådar, upplever att det fungerar bra och avlastar dagens fynd-tråden. Borde spara tid även för modsen tänker jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Om vi vänder på frågan då, vad är ett fynd för dig? 10-20-30% mot för ordinarie pris? 30% rabatt är ju närmare begagnatpris och får väl verkligen anses vara ett fynd. Är 20% rimligt?

Du missar min poäng helt och hållet. Det här har ingenting med procenten att göra.

Skrivet av shogou:

Men kan vi inte ta bort fyndvaror från fyndtråden? Eller starta en ny tråd för dom?

Vi har typ 20 posts med gpuer med 1-2 tkr rabatt på 4000 / 7000 serien. Jag betraktar inte dessa som bra deals.

Fyndvara finns det endast enstaka produkter av - kanske 1 eller 2. Vi har typ 20st GPUer som man lätt skulle kunna hitta genom att gå in på webhallens, kompletts, NONs fyndvara sektion och ta del av själv.

Det vore bättre om Deals tråden fokuserade på det som gynnar majoriten tex. när vi fått grymma deals eller special erbjudande från inet, webhallen, eller som alla kan ta del av.

Det skulle kunna vara så lätt så att vi separerade Nya produkter och Returer i 2 olika. Men det är inte problematiken tycker jag personligen. Problematiken ligger främst i att vi nu har 20st gpuer som kommer från fynd och ofta är returer - dom fyller upp tråden och det blir svårarare att ta del av dom dealsen som faktiskt är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ser personligen en separat tråd för fynd i få exemplar. Har själv inget emot dessa utan uppskattar att de postas.

Det här precis det jag skulle önska vi hade, då kan dom som vill posta fyndvaror lägga upp hur mycket dom vill.

Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!
Dagens fyndvara (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Det här precis det jag skulle önska vi hade, då kan dom som vill posta fyndvaror lägga upp hur mycket dom vill.

Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!
Dagens fyndvara (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!

Typ så, också kanske lite lättare för de som aktivt letar dessa att hinna norpa produkten med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Du missar min poäng helt och hållet. Det här har ingenting med procenten att göra.

kanske kan bero på att rubriken är lite ”öppen”?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri

Eller så bara ignorerar man de fynd man inte tycker är fynd eller använder "Rapportera" knappen om man blir så förtvivlat arg på att någon lägger upp ett fynd som man anser inte är ett fynd.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro