Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många av er som sa att ni skulle byta till linux i förra windows-nyheten har faktiskt gjort det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Min installation och licens är kopplad till ett MS konto, däremot kör jag sedan lokalt konto eftersom jag inte vill hålla på med inloggning var gång man startar om datorn.
Hade det gått att lösa på ett enkelt sätt att slippa skriva in lösen eller pin-kod var gång man startar datorn hade jag inte brytt mig om kontot varit aktivt hela tiden.
T.ex. så om man kunnat validera datorn att den är godkänd och att lösen inte behöver anges när man "loggar in" på denna enheten.

Är du säker på att det inte går?
Nu föredrar jag också lokalt konto, men enligt denna så ska auto-inloggning fungera med MS-konto också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Handlar väl mindre om bitterhet och mer om vad man föredrar?

Är jag glad över att inget i min IT miljö inkluderat alla mina servrar INTE vet vem jag är, vilka sidor jag besöker, vilka politiska åsikter jag står för, min fullständiga sökhistorik på internet etc?

Japp!

Tycker jag det är skrämmande att så få andra bryr sig?

Japp!

Är jag en bitter**tta?

Nej inte direkt. Jag säljer bara inte mig själv vid varje möjligt tillfälle

Inget av det du nämner spåras såvida du inte använder Microsofts webbläsare. Eller Googles. Eller har Windows förinställt på att dina sökningar i Sökfältet även söker på webben.

Givetvis har du rätt i sak, Windows utan att ändra några inställningar kommer att hålla bra koll på allt du gör.

För stora fingar.
Permalänk

fy fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag spelade igenom hela BG3 genom Proton om det är av intresse att slippa boota om.

Har haft tankar på det, men hade inte lika bra upplevelse av Witcher 3 som i Windows när jag försökte med Proton, och då sägs den ändå vara platinum. Den gick ju att spela, men det kom lite för mycket hack i spelandet (provade med olika proton-versioner) och jag orkade inte hålla på och felsöka. Och sen har jag köpt BG3 via GOG och inte steam

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 11 Pro häromveckan med lokalt konto. Det jag behövde göra var att välja företagsnätverk och sedan "domänanslut istället" när de föreslog Microsoft-konto. Behövde inte ha någon domän, det gick bra ändå att skapa ett lokalt konto. Så det finns åtminstone ett sätt men det är ganska undangömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Har haft tankar på det, men hade inte lika bra upplevelse av Witcher 3 som i Windows när jag försökte med Proton, och då sägs den ändå vara platinum. Den gick ju att spela, men det kom lite för mycket hack i spelandet (provade med olika proton-versioner) och jag orkade inte hålla på och felsöka. Och sen har jag köpt BG3 via GOG och inte steam

Jo, upplevelser kan ju variera av allsköns anledningar. Hade ett tag problem med hack i spel som jag slutligen kunde härleda till att Conky kördes på skrivbordet.

Går att lägga till tredjeparts applikationer (t.ex. GOG-spel) i Steam och köra dem genom Proton ganska enkelt. Men har full förståelse för att man lika gärna kan boota om om det känns enklast.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Kör just nu Windows 10 med lokalt konto. Blir det ett krav i Windows 11 eller 12 eller vilken version det nu är som finns vid nästa datoruppgradering, så blir det ett annat operativsystem istället.

Jag kör Windows 11 med lokalt konto. Det är fortfarande möjligt utan CMD-fixar eller att först köra MS-konto och sedan byta. Man anger bara en blockad emailadress som exempelvis no@thankyou.com eller a@a.com med vilket lösen som helst (kan ibland kräva att man gör det 2-3ggr) så får man valet att fortsätta med lokalt konto och man behöver inte koppla bort internet i processen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Handlar väl mindre om bitterhet och mer om vad man föredrar?

Är jag glad över att inget i min IT miljö inkluderat alla mina servrar INTE vet vem jag är, vilka sidor jag besöker, vilka politiska åsikter jag står för, min fullständiga sökhistorik på internet etc?

Japp!

Tycker jag det är skrämmande att så få andra bryr sig?

Japp!

Är jag en bitter**tta?

Nej inte direkt. Jag säljer bara inte mig själv vid varje möjligt tillfälle

Köper det. Men 99% av folket som klagar på sån skit har redan ett Google/Apple konto på mobilen och spåras 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur många av er som sa att ni skulle byta till linux i förra windows-nyheten har faktiskt gjort det?

Är nog fler som bytt tillbaka till Windows än de som bytt till Linux. Har varit "tvungen" att använda Linux i många år och skulle aldrig använda det som mitt main OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är du säker på att det inte går?
Nu föredrar jag också lokalt konto, men enligt denna så ska auto-inloggning fungera med MS-konto också.

Har faktiskt inte provat den lösningen utan endast kollat i vanliga inställningarna, så det går kanske.
Får kolla vid tillfälle om det funkar fortfarande, tack för tipset

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Jag som har två datorer, en bärbar och en stationär, tycker att online-konto med Onedrive som "backar" upp profil-mappen tycker det är helt underbart! Tillsammans med Chrome och onlinekonto även där som synkar allt i Chrome så behöver jag inte ens fundera på att det spelar någon roll vilken dator jag sitter på. Allt finns på båda datorerna (förutom spel såklart, men går ju att Streama spel via Steam så i sak kan jag lira alla spel på båda datorerna utan att installera etc). Jag tycker onlinekonto, både i OS och i Webbläsare är så smutt! Sen att påtvinga, det vet jag inte, man borde kunna få välja.

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome). Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

Online konto i webbläsare: Nej
Onlinekonto i Windows: Nej
Onlinekonto i Android: Ja, "burner" konto

Jag använder inga av sync funktionerna, om det inte är i jobbet, men det är för att jag inte har något val. Dom kan spåra det jag gör ändå

Jag har alltid gillat detta med ny teknik och sedan jag började med datorer en gång i tiden, men allt detta snokandet som sker idag gör mig mörkrädd.

allt detta görs i säkerhets syfte, men så kan man ju tjäna pengar på sälja datan vidare, alternativt att datan används för egen vinning.

Vilket är vidrigt i min bok, Jag vill t.ex inte ge MS eller Google pengar(iaf inte mycket)

Jag har dock varit absolut tvungen att göra det då där inte finns mycket annat till val, eller ja, där finns ju ett val men man blir ju tekniskt handikappad utan BankID osv för att man har en dum telefon.

Men jag har gjort så mycket jag kan för se till att dom inte får en spänn, även ifall det inte märks för dom så känner jag att jag gör mitt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag som har två datorer, en bärbar och en stationär, tycker att online-konto med Onedrive som "backar" upp profil-mappen tycker det är helt underbart! Tillsammans med Chrome och onlinekonto även där som synkar allt i Chrome så behöver jag inte ens fundera på att det spelar någon roll vilken dator jag sitter på. Allt finns på båda datorerna (förutom spel såklart, men går ju att Streama spel via Steam så i sak kan jag lira alla spel på båda datorerna utan att installera etc). Jag tycker onlinekonto, både i OS och i Webbläsare är så smutt! Sen att påtvinga, det vet jag inte, man borde kunna få välja.

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome). Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

nej , jag har inget konto i Firefox, har inget konto på Facebook har inget konto på Instagram har inget konto på twitter har inget konto på nåt av de stora skitprogramen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jo, upplevelser kan ju variera av allsköns anledningar. Hade ett tag problem med hack i spel som jag slutligen kunde härleda till att Conky kördes på skrivbordet.

Går att lägga till tredjeparts applikationer (t.ex. GOG-spel) i Steam och köra dem genom Proton ganska enkelt. Men har full förståelse för att man lika gärna kan boota om om det känns enklast.

Ah, tänkte inte på att tredjeparts-spel kunde köra proton via steam. Jag ska nog testa när andan faller på.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Fan vad gnälliga folk är. Det är ett företags okränkbara rätt att ha full kontroll över sina kunders liv. Tycker man att sådant är obehagligt kan man ju låta bli att använda produkter från företag bara. Enkelt. Dessutom är Microsoft ett IT-företag så deras servrar kan aldrig få problem på något sätt vilket innebär att man alltid kan lita på att man kommer kunna logga in oavsett vad. Den där "there is a problem with your Microsoft-account" som dyker upp då och då är bara ett smakfullt skämt från a Microsofts sida. Har folk ingen humor?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Över mitt döda moderkort

Permalänk
Medlem

Ser inte direkt något problem.
Nu för tiden krävs allt ett konto/inloggning.

Tex andriod, apple. Kräver samma sak. Du kan hoppas över det, men får inte tillgång till alla funktioner etc.

Så detta borde ju inte komma som en chock att Microsoft skulle göra samma sak.
På Mac sidan är det väl redan så? Linux är väl det enda som inte krävs ett online konto.

Lämnade lokalkonto redan efter Windows 10. Så mycket enklare allt, slipper ha koll licennsnycklar.
OneDrive på alla mina datorer etc.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jävla gnäll på folk här. Använt Microsoft konto i flera år och jag lever fortfarande. Gissar att ni dessutom sitter på konton till antingen Apple eller Google för telefoner och ser fördelarna med det.

Så är man kritisk mot något du gillar så är det gnäll? Vuxet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ser inte direkt något problem.
Nu för tiden krävs allt ett konto/inloggning.

Tex andriod, apple. Kräver samma sak. Du kan hoppas över det, men får inte tillgång till alla funktioner etc.

Så detta borde ju inte komma som en chock att Microsoft skulle göra samma sak.
På Mac sidan är det väl redan så? Linux är väl det enda som inte krävs ett online konto.

Lämnade lokalkonto redan efter Windows 10. Så mycket enklare allt, slipper ha koll licennsnycklar.
OneDrive på alla mina datorer etc.

Och på andra håll kan man läsa att Microsoft får kritik från amerikanska myndigheter för bristande säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome).

Nej. Jag har dock ett AppleID eftersom jag har en iPhone och en massa andra Apple-pryttlar (faktiskt ett gammal utvecklarkonto hos Apple som har följt med), så det kanske räknas.

Citat:

Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

Massor av saker.

1) Windows-burken är för att spela på. Den innehåller inget viktigt, och backas därför inte upp regelbundet. Logiken är att jag kan ta hem de spel och savegames jag höll på med från Steam eller motsvarande. Jag ser därför ingen vinning i att ha ett MS-konto.
2) Jag vill ha så få konton som möjligt hos de massiva spioneriorganisationerna. Jag har ett google-konto, men det är enbart för Gmail, och jag är normalt inte inloggad på det. Jag känner mig tvungen att ha ett Facebook-konto, men det är begränsat till appen på en specifik iPad, och används inte i någon webbläsare. MS erbjuder idag ingen fördel för mig som gör att jag skall vilja koppla mitt konto på datorn hemma till dem.
3) MS fäbless för att synka ihop saker är bara negativt för mig. Jag har ett inlogg på jobbet (MS 365) och jag har LinkedIn, och jag är övertygad om att MS inte vill något hellre än att försöka länka ihop dessa konton med vad jag gör hemma. Finns ingen som helst anledning att låta dem göra det. Jag vill inte synka lösenord och bokmärken mellan det privata och jobbet (har t.o.m stängt av synkning av bokmärken till telefonen eftersom den mest används till jobb)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

En fråga till er som inte vill bli spårade av Microsoft. Handlar ni alltid med kontanter över disk? Eller är det Swish, Betalkort, Kreditkort, internethandel osv...????

Det kan ni kanske ta er en funderare över.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

På Mac sidan är det väl redan så? Linux är väl det enda som inte krävs ett online konto.

Det krävs inget AppleID på Macen, och det enda som inte fungerar om du inte lägger in det är de saker som inte rimligen kan fungera utan någon form av nätverkskonto. Apple gnäller också mycket mindre om att man skall skaffa det. Däremot är det i praktiken ett krav på iOS eftersom man inte kan ta hem några appar utan det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nej tack, har inget mskonto och hittills ser jag inget behov av det.

Något ska jag väl kunna få ha för mig själv när webben är så låst?

Jag har heller inte fått höra någon bra anledning till varför jag ska skaffa ett konto

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Så är man kritisk mot något du gillar så är det gnäll? Vuxet.

Nej det var inte vad jag skrev och det vet du nog också.
Vuxet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

En fråga till er som inte vill bli spårade av Microsoft. Handlar ni alltid med kontanter över disk? Eller är det Swish, Betalkort, Kreditkort, internethandel osv...????

Det kan ni kanske ta er en funderare över.

Tog mig en funderare och undrar hur MS kan spåra mitt Swish och betalkort?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det krävs inget AppleID på Macen, och det enda som inte fungerar om du inte lägger in det är de saker som inte rimligen kan fungera utan någon form av nätverkskonto. Apple gnäller också mycket mindre om att man skall skaffa det. Däremot är det i praktiken ett krav på iOS eftersom man inte kan ta hem några appar utan det.

Fast om du ska ominstallera en Mac så krävs det väl ett konto? Jobbar så sällan med Mac så är inte super insatt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Windows - Snart online only

Permalänk
Medlem

Blir man tvingad så kommer det nog vara sista droppen, steam i linux stödjer så pass många spel nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Hur många av er som sa att ni skulle byta till linux i förra windows-nyheten har faktiskt gjort det?

Detta. Folk är bra på att vara fåtöljaktivister, men väldigt få vill acceptera obekvämlighet/ändring för att markera vad som är acceptabelt. Det betyder ju i verkligheten att en försvinnande liten andel människor bryr sig på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Köper det. Men 99% av folket som klagar på sån skit har redan ett Google/Apple konto på mobilen och spåras 24/7.

Tog steget för något år sedan och migrerade till Proton som huvudmail. Nu är enbart Google tjänster kopplade till Google kontot och enbart Microsoft tjänster är kopplade till Microsoft kontot.
Men ja. Vore najs om man kunde vara striktare med kontot på telefonen utan att det gör den mer svåranvänd. Jag behöver bara kontot för mejlen, inget annat egentligen. Allt annat skulle kunna vara 100% lokalt.

Microsoft kontot behöver jag inte alls på datorn. Samma sak där. Använder det bara vid installation av Windows och när jag kollar mejlen. Så kör med lokalt konto i Windows.

Försöker köra så mycket som möjligt lokalt nu för tiden.
Är stark förespråkare av drm fritt och valfri spårning.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.