Snart krångligare att logga ut i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Snart krångligare att logga ut i Windows 11

Microsoft kommer dölja Windows utloggningsknapp bakom mer reklam för Microsoft 365-tjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Man känner verkligen att utvecklingen går i rätt riktning... Sneglar mot WinXP.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Och med detta förväntas man uppnå...? Varför inte bara lägga till ett val när man klickar på "konto-ikonen" för att visa kontoinställningar. Fast då ser kanske inte lika många reklamen.

Permalänk
Medlem

Jag får väl väl ändra beteende då:
Ctrl-alt-delete + klicka på ikonen Energialternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag får väl väl ändra beteende då:
Ctrl-alt-delete + klicka på ikonen Energialternativ...

Räcker med Ctrl-alt-delete för det finns redan val direkt när du tryckt Ctrl-alt-delete att logga ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag får väl väl ändra beteende då:
Ctrl-alt-delete + klicka på ikonen Energialternativ...

Skrivet av jnsson:

Räcker med Ctrl-alt-delete för det finns redan val direkt när du tryckt Ctrl-alt-delete att logga ut

Windows + L?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

När ska Microsoft inse att de gått över gränsen för vad som är acceptabelt med sin påtvingande reklam för sina egna produkter i sitt egna inlåsta operativsystem? Förmodar att en EU-pekpinne väntar runt hörnet för retstickorna i Redmond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Windows + L?

Låser bara inloggningen, loggar inte ut dig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Windows + L?

Det där är genvägen till att låsa datorn, inte att logga ut en användare. Ja, du kan logga in en annan användare men du loggar inte ut användaren innan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

När ska Microsoft inse att de gått över gränsen för vad som är acceptabelt med sin påtvingande reklam för sina egna produkter i sitt egna inlåsta operativsystem? Förmodar att en EU-pekpinne väntar runt hörnet för retstickorna i Redmond.

Det skulle jag tro aldrig kommer att hända. De sneglar allt mer åt Apples inlåsta ekosystem för var uppdatering som släpps.

Jag har satt resten av mitt inlägg i en spoiler, för det kan kanske anses som "nu går du överstyr" av många.

Heck! De kräver till och med inloggning för att spela Halo: The Master Chief Collection utan Easy Anti-Cheat! Tänk om man vill spela något Halo-spel när man inte har något internet? Nä, det går inte, för Microsoft vill hålla koll på dig (mjae, nja, nä, men jo)! Idioter!

Du får ursäkta mig för min rant. Den gäller inte endast för deras Halo-spel, utan även för hur förjävligt Microsoft behandlar deras kunder. Jag lider verkligen med de som är tvingade till att använda skiten, även om de inte vill det. Även de som tvingar dessa stackare är idioter. Jag skiter fullständigt i om det handlar om rättigheter och licenser.

Dold text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Försöker Microsoft ta död på Windows?

Permalänk
Medlem

Kärnan i windows var ju länge (95 - w7) ett stabilt ui som alla förstod som hade använt en dator. Windows 11 skulle aldrig min pappa klara att använda. Det känns som de gör en hel generation till analfabeter

De vill väl helt enkelt få in lite snabba pengar på nedgången av deras marknadsandelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Försöker Microsoft ta död på Windows?

Tror MS försöker låsa in användaren, såklart för din egna säkerhet.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Låter datorn stå på dygnet runt med viloläge efter en timme, så väldigt sällan jag behöver logga ut. Men känns lite som att Microsoft försöker motarbeta alla deras användare mer o mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Låter datorn stå på dygnet runt med viloläge efter en timme, så väldigt sällan jag behöver logga ut. Men känns lite som att Microsoft försöker motarbeta alla deras användare mer o mer.

Jag loggar också extremt sällan ut, i o med att det bara är jag som använder mina datorer. Jag stänger dock av min stationära dator varje kväll

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Man får skapa en genväg på skrivbordet som kör "C:\Windows\System32\shutdown.exe /L" om man har bråttom att logga ut.

Permalänk
Medlem

Year of the Linux desktop!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är SweClockers på väg att bli det mest teknikfientliga svenska forumet? För det första handlar det om en beta, så rubriken är överdrivet alarmistisk. För det andra finns det andra sätt att logga ut ur Windows, där konto-widgeten kanske är den minst intuitiva p.g.a. att det är oklart om det handlar om att logga ut ur Windows eller Microsoft-kontot när man använder den. För det tredje så leder sådana här nyheter bara till oändligt många svar om att Windows var bättre förr och folk som talar om att det kör Linux. Eller kommer att göra det vilken dag som helst.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av MultiMan:

Man känner verkligen att utvecklingen går i rätt riktning... Sneglar mot WinXP.

Tiden med Windows fram till och med 7an var då Windows var som bäst, sedan har det stegrande gått utför tyvärr.
Nöjd idag att man sedan flera år tillbaka gick över till annat alternativ än Windows och hur bra det fungerar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Försöker Microsoft ta död på Windows?

Knappast troligt att de faktiskt vill ta död på det, men det känns inte som att Windows i sig är särskilt hett i Microsoftledningens ögon.
Nu är det väl mest en väg till att få kunderna att använda andra prylar som Microsoft faktiskt är intresserade av (helst då prenumerationstjänster, men även ren datainsamling under Bing-paraplyet osv).

Sett till helheten gällande hur bolaget agerar så verkar ju de som bestämmer tydligt se mer upp till t.ex. Google än till vad Microsoft själva producerat historiskt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Är SweClockers på väg att bli det mest teknikfientliga svenska forumet? För det första handlar det om en beta, så rubriken är överdrivet alarmistisk. För det andra finns det andra sätt att logga ut ur Windows, där konto-widgeten kanske är den minst intuitiva p.g.a. att det är oklart om det handlar om att logga ut ur Windows eller Microsoft-kontot när man använder den. För det tredje så leder sådana här nyheter bara till oändligt många svar om att Windows var bättre förr och folk som talar om att det kör Linux. Eller kommer att göra det vilken dag som helst.

Använder man Windows 11 dagligen så ser man att detta inte är ett problem hos Sweclockers utan hos Microsoft. Nog för att reklam och annat är jobbigt att dras med men utöver det så känns det ju verkligen som att MS gör allt i sin väg för att försämra användarupplevelsen. Utforskaren i Win 11 dras med så mycket buggar att endast den får mig att vilja byta tillbaka till Windows 10. Nya Outlook och nya Teams är ju sinnessjukt kassa "uppdateringar" där det ena bara är segt och ointuitivt och det andra hänger sig oftare än all annan programvara jag har installerat. Osv osv.
Problemet är som sagt verkligen inte Sweclockers.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Använder man Windows 11 dagligen så ser man att detta inte är ett problem hos Sweclockers utan hos Microsoft. Nog för att reklam och annat är jobbigt att dras med men utöver det så känns det ju verkligen som att MS gör allt i sin väg för att försämra användarupplevelsen. Utforskaren i Win 11 dras med så mycket buggar att endast den får mig att vilja byta tillbaka till Windows 10. Nya Outlook och nya Teams är ju sinnessjukt kassa "uppdateringar" där det ena bara är segt och ointuitivt och det andra hänger sig oftare än all annan programvara jag har installerat. Osv osv.
Problemet är som sagt verkligen inte Sweclockers.

Det är exakt det här jag menar med att SweClockers börjar bli teknikfientligt. Förut var det ju Bosse, 65, som hade sådana här klagomål. Men nu är det här de här klagomålen kommer. Jag förstår inte?

Om man verkligen använder Windows 11 dagligen så har man inga problem med att logga ut, även med uppdateringen som beskrivs i artikeln. Jag överdriver inte, det finns ju minst två andra alternativ som är höger-klick, klick. Och vem använder utforskaren mer än ibland? Hur många filer måste du manipulera under en dag?? Om det är många så hade du haft ett annat work flow. Jag kör Outlook i webbläsaren, som allt annat nu för tiden, så den vet jag inte så mycket om. Men Teams hänger sig aldrig för mig. Du borde kanske se över problemet istället för att klaga på Teams.

Allvarligt talat, jag förstår inte hur man kan ha så mycket problem med ett operativsystem. Speciellt inte idag när allt är jävligt stabilt, och inte som när man körde Netscape Navigator på Windows 95 och vilket program som helst kunde dra ner hela operativsystemet (och gärna gjorde det).

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Finns det ingen version där alla deras dumheter inte finns?
Pyttemjuk brukar ju massor med olika alternativ av deras OS.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mer gratisreklam för Linux 👍

Meningsbygg
Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Är SweClockers på väg att bli det mest teknikfientliga svenska forumet?

Vet ej, men det känns som att man genom rubriksättning osv försöker manipulera användarbasen dit.

Skrivet av Phod:

För det första handlar det om en beta, så rubriken är överdrivet alarmistisk.

Men varför ligger detta i betakanalen om planen i nuläget inte är att trycka ut detta i 24H2 om några månader?
Just den aspekten tycker jag inte är själva problemet i det här fallet.

Skrivet av Phod:

För det andra finns det andra sätt att logga ut ur Windows, där konto-widgeten kanske är den minst intuitiva p.g.a. att det är oklart om det handlar om att logga ut ur Windows eller Microsoft-kontot när man använder den.

Sant, detta förefaller bara påverka den mest GUI-centriska vägen ut.

Skrivet av Phod:

För det tredje så leder sådana här nyheter bara till oändligt många svar om att Windows var bättre förr och folk som talar om att det kör Linux. Eller kommer att göra det vilken dag som helst.

Jo, det är något jag beklagar mig över regelbundet. Alldeles för mycket "nyheter" som verkar väljas utifrån att skapa en värmande brasa i forumet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så få gånger som jag startar om datorn så är detta inget problem för min del, och ja jag kör Microsoft konto med Office 365

Permalänk
Medlem

Microsoft gör sitt bästa för att fler och fler entusiaster ska testa något annat.

Skrivet av MultiMan:

Man känner verkligen att utvecklingen går i rätt riktning... Sneglar mot WinXP.

Steget i fel riktning började med aktiveringen av WinXP. 2000 var det sista operativet innan det började gå utför.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är exakt det här jag menar med att SweClockers börjar bli teknikfientligt. Förut var det ju Bosse, 65, som hade sådana här klagomål. Men nu är det här de här klagomålen kommer. Jag förstår inte?

Om man verkligen använder Windows 11 dagligen så har man inga problem med att logga ut, även med uppdateringen som beskrivs i artikeln. Jag överdriver inte, det finns ju minst två andra alternativ som är höger-klick, klick. Och vem använder utforskaren mer än ibland? Hur många filer måste du manipulera under en dag?? Om det är många så hade du haft ett annat work flow. Jag kör Outlook i webbläsaren, som allt annat nu för tiden, så den vet jag inte så mycket om. Men Teams hänger sig aldrig för mig. Du borde kanske se över problemet istället för att klaga på Teams.

Allvarligt talat, jag förstår inte hur man kan ha så mycket problem med ett operativsystem. Speciellt inte idag när allt är jävligt stabilt, och inte som när man körde Netscape Navigator på Windows 95 och vilket program som helst kunde dra ner hela operativsystemet (och gärna gjorde det).

Jag gillar argumentet där Microsoft försvårar enkla saker såpass för användaren att det ligger på användaren att ändra ett beteendemönster som är 10+ år gammalt.

Vilket alternativt workflow föreslår du när man behöver logg-hoppa mellan flera olika servrar och mappvägar?

Lägga allt på molnet och köra via webbläsaren?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är exakt det här jag menar med att SweClockers börjar bli teknikfientligt. Förut var det ju Bosse, 65, som hade sådana här klagomål. Men nu är det här de här klagomålen kommer. Jag förstår inte?

Om man verkligen använder Windows 11 dagligen så har man inga problem med att logga ut, även med uppdateringen som beskrivs i artikeln. Jag överdriver inte, det finns ju minst två andra alternativ som är höger-klick, klick. Och vem använder utforskaren mer än ibland? Hur många filer måste du manipulera under en dag?? Om det är många så hade du haft ett annat work flow. Jag kör Outlook i webbläsaren, som allt annat nu för tiden, så den vet jag inte så mycket om. Men Teams hänger sig aldrig för mig. Du borde kanske se över problemet istället för att klaga på Teams.

Allvarligt talat, jag förstår inte hur man kan ha så mycket problem med ett operativsystem. Speciellt inte idag när allt är jävligt stabilt, och inte som när man körde Netscape Navigator på Windows 95 och vilket program som helst kunde dra ner hela operativsystemet (och gärna gjorde det).

Jag tror det är många Bosse 65;or (oavsett ålder) som tror sig vara power-users och har sönder sina system, efter inrådan av andra Bosse 65;or på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det skulle jag tro aldrig kommer att hända. De sneglar allt mer åt Apples inlåsta ekosystem för var uppdatering som släpps.

Jag har satt resten av mitt inlägg i en spoiler, för det kan kanske anses som "nu går du överstyr" av många.

Heck! De kräver till och med inloggning för att spela Halo: The Master Chief Collection utan Easy Anti-Cheat! Tänk om man vill spela något Halo-spel när man inte har något internet? Nä, det går inte, för Microsoft vill hålla koll på dig (mjae, nja, nä, men jo)! Idioter!

Du får ursäkta mig för min rant. Den gäller inte endast för deras Halo-spel, utan även för hur förjävligt Microsoft behandlar deras kunder. Jag lider verkligen med de som är tvingade till att använda skiten, även om de inte vill det. Även de som tvingar dessa stackare är idioter. Jag skiter fullständigt i om det handlar om rättigheter och licenser.

Dold text

Det var mig ett väldigt tjat om att Apples ekosystem skulle vara så himla inlåst bland kommentarerna under varannan artikel här på SweC. Håller inte med om att MacOS är så mycket mer inlåst mjukvarumässigt jämfört med hur det är i Windows. Slipper exempelvis reklam i operatvitsystemet och det går alldeles utmärkt att köra mjukvara som Apple inte har haft med att göra.

Installerade exempelvis denna nyligen på min MacBook – kan köra tre olika ”large language models” lokalt på datorn:

https://ollama.com/

Känns många gånger som att folk tänker att MacOS har samma begränsnigar som IOS och IpadOS och så är det ju inte.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma