Robust dator för framförallt CS2 - ca 20K

Permalänk

Robust dator för framförallt CS2 - ca 20K

Hej,

Jag är på jakt efter en robust speldator, för att spela CS2 utan några som helst prestandaproblem. Har idag en 1080p 165hz skärm, men kan komma att bli en 1440p framåt.

Även trevligt om datorn klarar andra spel, men fokus är på just CS2 (dvs om vissa komponenter är extra starka för CS2 så är det alltid prio).

Budget är cirka 20 000, men flexibelt. Köper gärna allt ifrån inet och låter dem bygga datorn.

Tacksam för hjälp!

/M

Permalänk
Medlem

jhttps://www.inet.se/datorbygge/b1514730/cs2-20k

Just nu 7800x3d som gäller för cs2 och passar väl inom din budget.

Vill man spela med allt högsta 1440p inkl. msaa och ha garanterat 400-500fps med 250-300fps 1% kommer även ett rtx 4090 till användning. Däremot räcker ett rx 6600 till 150-250fps i 1080p låga inställningar. Var i mitten du vill vara vet jag inte, men ett 7800xt klarar 1440p på höga inställningar (utan msaa) i flera hundra fps.

16gb ram räcker utan problem och 32gb gör ingen skillnad i cs2, men jag rekommenderar ändå det för annat.

Inet tillät inte Phantom Spirit kylare för Inet Bygge, men skillnaden är minimal.

Byggs av Inet, du behöver bara köpa och installera Windows. Kan få det 2-3 tusen billigare ifall bygger själv, och c.a 5 tusen billigare med begagnade delar.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/YA8oAdZcPg4itNtMqNYViEl0uVs/mustogusto

Permalänk

Tack för era svar, några frågor:

1. När det står att internminnet överskrider moderkortets hastighet, är det ett problem? Fixar inet åt mig i BIOS när dem installerar?

2. Grafikkort - vad är egentligen skillnaden på tex RX 7900 16gb powercolor hellbound och RX7900 Saphire Pulse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Tack för era svar, några frågor:

1. När det står att internminnet överskrider moderkortets hastighet, är det ett problem? Fixar inet åt mig i BIOS när dem installerar?

2. Grafikkort - vad är egentligen skillnaden på tex RX 7900 16gb powercolor hellbound och RX7900 Saphire Pulse?

1 är att expo profilen måste aktiveras i bios detta får du göra själv.

2. Det är tillverkaren. PowerColor eller sapphire, båda bra amd tillverkare.
Generellt är det lite skillnad på kylarlösning samt vissa små saker som längd.
Generellt väljer man den billigaste om man inte tänker köra OC eller har special bygge.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

1 är att expo profilen måste aktiveras i bios detta får du göra själv.

Okej tack, så det är normalt att välja minne med högre hastighet än moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Okej tack, så det är normalt att välja minne med högre hastighet än moderkort?

Om du kollar på mitt moderkort t.ex. så ser du att det ska klara minst 6 400 MHz med OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Okej tack, så det är normalt att välja minne med högre hastighet än moderkort?

Ja det är standard 😊 det är för att Inet friskriver sig "OC" då ram måste finnas på QVL för driftsäkerhet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Tack för svar. En annan fråga, vilket Nvidia kort är jämförbart och är de sämre? Har lite dåliga erfarenheter av AMDs drivrutiner och tycker Nvidias mjukvara är trevlig. Är det så eller bara inbillning? Är AMD bästa valet för CS2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Tack för svar. En annan fråga, vilket Nvidia kort är jämförbart och är de sämre? Har lite dåliga erfarenheter av AMDs drivrutiner och tycker Nvidias mjukvara är trevlig. Är det så eller bara inbillning? Är AMD bästa valet för CS2?

7900 GRE är lite bättre än 4070 super, dessa ligger i samma prisklass.

AMD har tidigare haft stutter problem pga shader cache, tror det är fixat dock.
Samt att deras anti lag+ gjorde att folk vart bannade, denna har de inte driftsatt igen ännu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25