Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 2026

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, är du säker på det? Det verkar vara korta slow motion-bitar som kanske är 12 fps, men i övrigt verkar det vara 24.
Däremot så är den tydligen filmad med 45 graders slutarvinkel vilket minskar rörelseoskärpan.

Jag kanske minns fel. Vet dock inte hur de skulle få slow motion med 12 fps, när det spelas upp i 24 fps.

Permalänk
Medlem

Blir lagom med en uppgradering av 85 tummaren runt 2030-32 då. Bör kommit ner i pris lagom tills dess.
Blev TCL 85 tummaren för 10k på senaste Black Friday.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag kanske minns fel. Vet dock inte hur de skulle få slow motion med 12 fps, när det spelas upp i 24 fps.

Inspelning i 24 och uppspelning i 12 alltså.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Inspelning i 24 och uppspelning i 12 alltså.

Nu är jag kanske trög och missar något uppenbart, men hur skulle det gå till? Uppspelningen är ju i konstant hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu är jag kanske trög och missar något uppenbart, men hur skulle det gå till? Uppspelningen är ju i konstant hastighet.

Samma bild kan visas flera gånger. Till exempel brukar tecknat material blanda hejvilt. Så du visas 24 fps, men det betyder inte att materialet nödvändigtvis rör på sig 24 gånger per sekund. Möjligheten finns, men inget tvång liksom.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Samma bild kan visas flera gånger. Till exempel brukar tecknat material blanda hejvilt. Så du visas 24 fps, men det betyder inte att materialet nödvändigtvis rör på sig 24 gånger per sekund. Möjligheten finns, men inget tvång liksom.

Jo, men nu pratar vi tvärtom. För att få 12 fps att röra sig i normal hastighet uppspelat i 24 fps får du visa samma bildruta två gånger. Slow motion spelas in med fler bildrutor per sekund, vilken ger en långsammare återgivning när det spelas upp i 24 fps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jo, men nu pratar vi tvärtom. För att få 12 fps att röra sig i normal hastighet uppspelat i 24 fps får du visa samma bildruta två gånger. Slow motion spelas in med fler bildrutor per sekund, vilken ger en långsammare återgivning när det spelas upp i 24 fps.

Nu är jag nyvaken och trött, men varför skulle det inte fungera?
Spela in 24 bildrutor som vanligt. Visa dem som 1, 1, 2, 2, 3, 3, ... upp till 24, 24. Totalt har det tagit 48 bildrutors tid (2 sek) att visa 24 (1 sek material), så du har spelat upp 12 på den tid 24 vanligtvis tar, så 50% av hastigheten och en look av 12 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nu är jag nyvaken och trött, men varför skulle det inte fungera?
Spela in 24 bildrutor som vanligt. Visa dem som 1, 1, 2, 2, 3, 3, ... upp till 24, 24. Totalt har det tagit 48 bildrutors tid (2 sek) att visa 24 (1 sek material), så du har spelat upp 12 på den tid 24 vanligtvis tar, så 50% av hastigheten och en look av 12 fps.

Nä, det är inga konstigheter. Vi tänker bara olika vad gäller benämningen. Jag hade kallat det där för 48fps (med dubblering).

Permalänk
Medlem

Verkar sannerligen intressant istället för Oled .