MacOS till Synology över Lan är ostabilt. Vad kan detta bero på?

Permalänk

MacOS till Synology över Lan är ostabilt. Vad kan detta bero på?

Hej!
Jag kämpar med att få igång en bra speed mellan min Macbook Air M3 och Synology ds918+.

Men dessvärre får jag ingen stabil koppling, vad tror ni detta kan bero på?

Pendlar mellan 1MB/sec till 100MB/sec.

Har testat överföra en .dmg fil på 4GB över web, smb och afp.

Lokalt nätverk.
Switch finns emellan.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!
Jag kämpar med att få igång en bra speed mellan min Macbook Air M3 och Synology ds918+.

Men dessvärre får jag ingen stabil koppling, vad tror ni detta kan bero på?

Pendlar mellan 1MB/sec till 100MB/sec.

Har testat överföra över web, smb och afp.

Lokalt nätverk.
Switch finns emellan.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack!

Vad är det du försöker föra över? Är det en stor fil? Många små?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Vad är det du försöker föra över? Är det en stor fil? Många små?

Det är en .dmg fil på 4GB. Skrev in det nu i inlägget ovan.

EDIT:
Är över kabel såklart.
Jag tittar i resursskärmen på Synologyn och ser inget konstigt där heller. Ska testa en annan dator också.

Permalänk
Medlem

vilken smb version använder du?

Eller kör du cifs ?

Du kan testa att disabla smb1, har för mig mac har defaultat till det, osäker på om de gör så numera.

Permalänk
Medlem

Vilka diskar sitter i Synologyn?
Är det läsning från eller skrivning till Synologyn?
Vilket filsystem använder du på Synologyn?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Hansar:

vilken smb version använder du?

Eller kör du cifs ?

Du kan testa att disabla smb1, har för mig mac har defaultat till det, osäker på om de gör så numera.

Testade direkt över webbläsaren också, där borde det väl ändå fungera men att cpu/ram belastas?

Vet inte riktigt hur man tittar på SMB version osv, testade köra detta kommando i terminal:

Permalänk
Medlem

hmm ja svårt att säga på rak arm, ser ju ut som du använder smb3.. men ja som annan skriver: är det lika illa från alla burkar oavsett Os?
Vilka diskar är det?
Är det från nas eller till nas? är det lika ostabilt båda vägarna?
Hur ser anslutningarna ut? wifi, kablat? vlan? branvägg?? osv osv

Permalänk

Första planen tänker jag är att:

1. Testa ladda ner över nätet (500Mbit) direkt till NAS.
2. Testa skicka ifrån annan dator.

Editerar detta inlägg strax när jag gjort det. )

EDIT:

1. Testade ladda ner denna fil från NAS och Macbook och ligger på ca 25-30MB/sec. http://stb-speedtest-1.tele2.net/10GB.zip

2. Testat skicka till NAS från annan dator nu och det är lika ostabilt. Pendlar mellan 100MB-1MB/sec över web och SMB.

Permalänk

Haft samma fenomen på flera macar och synology nasar under säkert 10-15 år. Gett upp det, kör det som behöver ha speed på windows istället. Fungerar felfritt då. Varken synology eller apple verkar vara intresserade av att lösa problemet.

Visar sig tydligt om du försöker ladda ner något med torrent från macen direkt till nasen med. Brukar dippa ner till 10kb/s efter några sekunder och sen aldrig ta sig därifrån.

Permalänk
Skrivet av firefreak:

Haft samma fenomen på flera macar och synology nasar under säkert 10-15 år. Gett upp det, kör det som behöver ha speed på windows istället. Fungerar felfritt då. Varken synology eller apple verkar vara intresserade av att lösa problemet.

Visar sig tydligt om du försöker ladda ner något med torrent från macen direkt till nasen med. Brukar dippa ner till 10kb/s efter några sekunder och sen aldrig ta sig därifrån.

Jag känner samma sak. Ska iofs försöka lösa detta, men hade gått så mycket fortare att bara ha en mac mini som står som server.

Permalänk
Medlem

Vad har du för trådat nätverkskort på Macen? Testat trådlöst?

Permalänk
Medlem

Installera iperf eller motsvarande på nasen och prova det. Är det också kasst får du nog börja felsöka nätverket. Är iperf resultaten bra så börja felsök dina feldelningsprotokoll och/eller volymer/pools på nasen.

Permalänk

Droppa in 10GB.zip via webbläsare från Macbook till Nas:
Safari = 1-100MB/sec. Ostabilt.
Chrome = 15-100MB/sec. Ostabilt.

SMB, AFP, FTP, SFTP = Allt är ostabilt som ni ser här.

NFS har jag inte testat.

Snart eldar jag upp min Synology

Permalänk
Skrivet av Meto:

Vad har du för trådat nätverkskort på Macen? Testat trådlöst?

https://www.apple.com/se/shop/product/HJKF2ZM/A/belkin-usb-c-...

Inte testat trådlöst nej, trådlöst är väl inget alternativ tänker jag

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

https://www.apple.com/se/shop/product/HJKF2ZM/A/belkin-usb-c-...

Inte testat trådlöst nej, trådlöst är väl inget alternativ tänker jag

Testa trådlöst. Går tex inte att Airplay:a från trådat ethernet i Sonoma till tex Sonos, LGTV, Homepod etc.. Funkar dock fint med Wi-FI eller i Ventura med både trådat / Wi-Fi. Så värt ett försök iaf.

Mvh
J

Permalänk

Testade Mac Mini nu med inbyggt nätverkskort. Var ungefär lika dåligt där.
Trådlöst vill jag inte köra, sen har jag ingen snabb wifi heller.

Jag tror Synology suger helt enkelt. Kommer aldrig mer lägga pengar på detta skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Testade Mac Mini nu med inbyggt nätverkskort. Var ungefär lika dåligt där.
Trådlöst vill jag inte köra, sen har jag ingen snabb wifi heller.

Jag tror Synology suger helt enkelt. Kommer aldrig mer lägga pengar på detta skräp.

Kanske är apple som är felet? 😄

Hur som vilken synology dsm har du? Allt uppdaterad?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kanske är apple som är felet? 😄

Hur som vilken synology dsm har du? Allt uppdaterad?

Ja, allt uppdaterat.

ds918+ 8GB ram
Filsystem: BTRFS
Ingen SSD cache.
WD RED 4TB (4st)
Raid: SHR

(Kan såklart vara Mac som suger också, det hoppas jag dock inte )

Permalänk
Medlem

hmm tror inte det är nasen i sig...
ds918+ ska klara köra detta stabilt..
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.i...

hur är detta confat på din share?

hur sitter det kopplat efter nasen?? Switch / router?? kanske är dessa som är bottleneck

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Ja, allt uppdaterat.

ds918+ 8GB ram
Filsystem: BTRFS
Ingen SSD cache.
WD RED 4TB (4st)
Raid: SHR

<Uppladdad bildlänk>

(Kan såklart vara Mac som suger också, det hoppas jag dock inte )

Större sannolikhet att mac har problem än synology.

Vet ordföranden i föreningen kan inte ansluta till skrivare eller projektor med Mac som ett exempel...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Hansar:

hmm tror inte det är nasen i sig...
ds918+ ska klara köra detta stabilt..
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.i...

hur är detta confat på din share?

hur sitter det kopplat efter nasen?? Switch / router?? kanske är dessa som är bottleneck

Nu har jag ju testat andra protokoll också förutom SMB. Då borde det väl inte påverka om jag ändrar inställningar på SMB antar jag.

Det sitter en switch. TL-SG116E. Kan testa koppla in en annan till routern.

Blir ju så less på detta, hade jag haft råd hade jag köpt en mac mini och använt som server.

Permalänk
Medlem

Används din NAS till andra saker än att skeppa filer på det lokala nätverket?
Har du möjlighet att köra iSCSI och testa, det löser inga nätproblem men är problemet kvar där så hade jag nog börjat kolla konf på din NAS och nätverket.
Kan du se FW version på diskarna? Kolla på tillverkarens hemsida om det finns någon uppdatering och kolla release notes vad den isåfall fixar.

EDIT:

Kan du se vad din Mac använder för protokoll?
Undrar om Large MTU är samma som JumboFrames och om det kan ställa till det. Den försöker skicka stora paket och när den inte kan det så behöver den hacka upp det i mindre delar. Gissar lite nu men tänker att du inte kör Jumboframes på ditt hemmanätverk?

EDIT2:
Har du samma problem med FTP osv så lär inte SMB2 med LargeMTU vara ett problem.
Använder du båda NIC på synologyn kanb det kanske vara läge att dra ut en port och testa att köra en.

Permalänk
Medlem

ds918+ har 2 nic:ar..

testa byta till den andra kanske, å byt kablaget också..
IoM att du får kass speed på andra datorer också så kanske det är något sådant?

Har du några antivirus igång på dina enheter? kan också vara boven

Permalänk

Testade precis med ny switch ifrån Netgear och tyvärr samma problem.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Används din NAS till andra saker än att skeppa filer på det lokala nätverket?
Har du möjlighet att köra iSCSI och testa, det löser inga nätproblem men är problemet kvar där så hade jag nog börjat kolla konf på din NAS och nätverket.
Kan du se FW version på diskarna? Kolla på tillverkarens hemsida om det finns någon uppdatering och kolla release notes vad den isåfall fixar.

EDIT:
Kan du se vad din Mac använder för protokoll?
Undrar om Large MTU är samma som JumboFrames och om det kan ställa till det. Den försöker skicka stora paket och när den inte kan det så behöver den hacka upp det i mindre delar. Gissar lite nu men tänker att du inte kör Jumboframes på ditt hemmanätverk?

EDIT2:
Har du samma problem med FTP osv så lär inte SMB2 med LargeMTU vara ett problem.
Använder du båda NIC på synologyn kanb det kanske vara läge att dra ut en port och testa att köra en.

Vet inte riktigt hur man använder iSCSI.
Vet heller inte vad Jumboframes är, men är det inte standard så är det inget jag känner igen att jag aktiverat.

Använder endast 1 nätverkskabel till Synology.

Har testat SFTP, FTP, SMB, AFS. Inget funkade stabilt.

Skrivet av Hansar:

ds918+ har 2 nic:ar..

testa byta till den andra kanske, å byt kablaget också..
IoM att du får kass speed på andra datorer också så kanske det är något sådant?

Har du några antivirus igång på dina enheter? kan också vara boven

Har bytt nätverkskablage på NAS:en. Testat olika datorer så borde väl inte vara det om inte alla kablar är trasiga.

Inget antivirus igång på båda datorerna jag testat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Vet inte riktigt hur man använder iSCSI.
Vet heller inte vad Jumboframes är, men är det inte standard så är det inget jag känner igen att jag aktiverat.

Använder endast 1 nätverkskabel till Synology.

Har testat SFTP, FTP, SMB, AFS. Inget funkade stabilt.

Har bytt nätverkskablage på NAS:en. Testat olika datorer så borde väl inte vara det om inte alla kablar är trasiga.

Inget antivirus igång på båda datorerna jag testat med.

Har du väldigt liknande problem med fler protokoll och verifierat att du kör dessa så tror jag vi kan utesluta MTU.
Däremot så kan det kanske vara bra att kolla nätverksinställningar på Synologyn så inget är knas där. Gissar att om du inte skruvat på inställningar så mkt så lär det vara standard MTU (1500), dvs inte jumbo.

Kolla modell på disk och FW uppdateringar på dessa, man vet aldrig, kanske finns något känt fel på dessa.
Används din NAS till något annat samtidigt eller är det bara din filflytt som den är upptagen med?

Permalänk
Medlem

ok testa såhär:

Koppla sladden direkt från NAS direkt in i valfri dator, ändra ip nummer så båda två är inom samma nät dvs PC/MAC ex 192.168.1.50 och NAS 192.168.1.55, båda skall ha samma nätmask 255.255.255.0, gw behövs inte men sätt .1 där.
Då skall du komma åt nasen: men du har inget internet så att säga via din sladd, testa både med mac och med winpc, kolla även cpu på både win/mac/nas under tiden du gör överföringen, samt det skall finnas nån graf i NASen för hur mycket diskarna jobbar, kolla även på den.

Permalänk

Jag ger upp och funderar på en annan lösning nu.
Ej värt slösa mer tid på denna jekla skit!!

Jag menar enda som hade varit smidigt är SMB och det verkar dessvärre förstört på Apple och något alternativ verkar inte riktigt finnas. Hittar mängder av trådar om detta på t.ex reddit.
https://www.jeffgeerling.com/blog/2024/macos-finder-still-bad...

Tanken är ju ändå bara att familjen ska kunna spara ner och titta på foton tagna med iPhone på NAS:en. Inget mer.

Enklaste lösningarna jag kommer på med alternativ är detta:

*Titta på foton och filer?
1. Extern Samsung SSD USB som man kopplar in i sin egen dator.
2. Synology Drive-funktion över webbläsaren till datorn.
3. Synology Drive-app till iphone.

*Ta backup till NAS?
1. Koppla Samsung SSD:en till NAS:en som automatiskt syncar backup.
2. Synology Drive-app till iphone (alt. Google Photo-app)

Ni får gärna komma med förslag som inte kostar skjortan.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag ger upp och funderar på en annan lösning nu.
Ej värt slösa mer tid på denna jekla skit!!

Jag menar enda som hade varit smidigt är SMB och det verkar dessvärre förstört på Apple och något alternativ verkar inte riktigt finnas. Hittar mängder av trådar om detta på t.ex reddit.
https://www.jeffgeerling.com/blog/2024/macos-finder-still-bad...

Tanken är ju ändå bara att familjen ska kunna spara ner och titta på foton tagna med iPhone på NAS:en. Inget mer.

Enklaste lösningarna jag kommer på med alternativ är detta:

*Titta på foton och filer?
1. Extern Samsung SSD USB som man kopplar in i sin egen dator.
2. Synology Drive-funktion över webbläsaren till datorn.
3. Synology Drive-app till iphone.

*Ta backup till NAS?
1. Koppla Samsung SSD:en till NAS:en som automatiskt syncar backup.
2. Synology Drive-app till iphone (alt. Google Photo-app)

Ni får gärna komma med förslag som inte kostar skjortan.
Tack!

Fungerar inte DS photo på iPhone? Det auto synkar bilder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

kan ju vara usb dongeln som är kass..

Jag har mac själv, har inga problem alls med speed mellan smb, kör dock inte synology men.

Samma Mac modell också