Så ska Louqe locka tillbaka chassiälskarna

Permalänk
Melding Plague

Så ska Louqe locka tillbaka chassiälskarna

Chassitillverkaren står redo att släppa Ghost R1 under årets tredje kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förutom jättar som tex Lian Li men även andra mindre aktörerna så måste Thor-zone vara deras störste konkurrent just nu. Som en ägare av både Thorzone och Loque chassin sedan tidigare tror jag att de får det riktigt svårt att stå upp till Thorzone's Nanoq som gör nästan allt rätt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Förutom jättar som tex Lian Li men även andra mindre aktörerna så måste Thor-zone vara deras störste konkurrent just nu. Som en ägare av både Thorzone och Loque chassin sedan tidigare tror jag att de får det riktigt svårt att stå upp till Thorzone's Nanoq som gör nästan allt rätt.

Är inte Nanoq betydligt dyrare speciellt med tull? Svårt att konkurera med Louqe i Sverige om priset blir dubbla i slutändan. Annars håller jag med, Nanoq verkar ett riktigt bra chassi.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Väldigt glad att Louqe verkar klarar sig. Är mycket nöjd med mitt Ghost S1 + tophat. Bra beslut att göra Ghost RS1 blir lite större så man kan stoppa in högpresterande grafikkort. Det var ganska snål med 2 slot-kort redan när Ghost S1 släpptes och det har bara blivit sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Förutom jättar som tex Lian Li men även andra mindre aktörerna så måste Thor-zone vara deras störste konkurrent just nu. Som en ägare av både Thorzone och Loque chassin sedan tidigare tror jag att de får det riktigt svårt att stå upp till Thorzone's Nanoq som gör nästan allt rätt.

Låter intressant med Nanoq. De har dock gjort exakt noll rätt med hmesidan, så var svårt att få ut så mycket information. (Är på telefonen och där är den helt oanvändbar.) Vad har den för fördelar mot Ghost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Låter intressant med Nanoq. De har dock gjort exakt noll rätt med hesidan, så var svårt att få ut så mycket information. (Är på telefonen och där är den helt oanvändbar.) Vad har den för fördelar mot Ghost?

försökte kolla upp den och usch deras sida gjorde mig bara yr och berättade ingenting. för kolla upp den på youtube sen.. xD

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Entusiast

Kör ett Ghost S1 MK1 och skulle gärna köpa ett lite mer polerat chassi med stöd för 240 mm-radiator och minst 3-slot GPU från Loque nästa gång! Raw är inte alls i min smak. Har sneglat på Dan Cases C4 men blir att hålla ut tills Loques motsvarighet också är släppt!

Kul med svensk design och förhoppningsvis även lokal produktion i högkvalitativa material!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Är inte Nanoq betydligt dyrare speciellt med tull? Svårt att konkurera med Louqe i Sverige om priset blir dubbla i slutändan. Annars håller jag med, Nanoq verkar ett riktigt bra chassi.

Du har en poäng, tullen hjar jag aldrig tänkt på. Jag betalade varken tull för mitt Ghost S1 eller för mitt Mjolnir... Vet inte om jag klarade mig undan de gångerna eller om Loque och Thorzone inkluderade det i kostanderna direkt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig ett nytt ITX bygge, kör TU150 idag med custom loop. Kanske blir en Louqe, om de släpper något bra

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Låter intressant med Nanoq. De har dock gjort exakt noll rätt med hmesidan, så var svårt att få ut så mycket information. (Är på telefonen och där är den helt oanvändbar.) Vad har den för fördelar mot Ghost?

Nu utgår jag från personlig erfarenhet som har ägt och äger 3 st Louqe chassin och ett Thorzone. Men kvalitetsmässigt tycker jag Thorzone är ljusår före Louqe. Med Ghost S1 fick Louqe inte till det förrän Mk3 revisionen av chassit. Det var återkommande problem med skruvar, toleranser, tillbehör som hade en annan finish än resten av chassit och repor i finishen med både Mk2 och Mk3 versionerna. Men nu kan det ju vara så att Louqes har blivit bättre sedan de släppte svensktillverkade Raw S1, men det chassit var bara feldesignat från grunden tycker jag och det var svårt att ens kyla 65w CPU's i den pga. den stängda/restriktiva toppen. Men den var snygg och kvalitetsmässigt inte mkt att klaga på (ska nog hitta nån nytta av det nån dag snart).

Och kikar vi framåt så ser Ghost R1 ut som vilket Lian Li, SSUPD eller Coolermaster chassi som helst IMHO. Visst det är bra att det finns plats för lite större tornkylare nu, men det tycks inte finnas så mkt plats för radiatorer vad jag kan se (bara sett renderingar av R1 som visats i Louqes discord). Och det ser ut som det i vissa fall kan vara svårt att ens få in dubbla fläktar i botten. Vilket är en nackdel med att inte köra sandwich style.

Den största fördelen Thorzone har med NanoQ är att den finns i 2 storlekar (4 om man räknar Core versionerna). Varav den den större som konkurrerar med Ghost R1 har stöd för 280mm radiator i botten samt en 120mm radiator i fronten. Så riktigt bra stöd för vattenkylning.

Sen är ju detta smaksak men NanoQ är riktigt snygg och har stöd för att ställas i upprätt läge som torn. Eller så använder man fötterna som handtag. Jag vill så mycket hellre ha den på mitt skrivbord än Ghost R1. Särskilt när man kan pimpa den med en träfront tex.

Men får Louqe ut R1:an i bra kvalitet tillverkad i Sverige för det föreslagna 249€ så blir det nog en hit.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag får lov att önska dem lycka till, men Fractal Design förblir kungen i mitt hjärta!

Permalänk
Medlem

De har ju en viss uppförsbacke framför sig att bygga upp förtroendet igen. Ingen vill ha strul med garantier och annat när man betalar dessa pengar

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Förutom jättar som tex Lian Li men även andra mindre aktörerna så måste Thor-zone vara deras störste konkurrent just nu. Som en ägare av både Thorzone och Loque chassin sedan tidigare tror jag att de får det riktigt svårt att stå upp till Thorzone's Nanoq som gör nästan allt rätt.

Vad är det som de gör så bra? Jag har personligen dålig insikt i båda företagen men är intresserad av ett mindre chassi

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaelumMan:

Vad är det som de gör så bra? Jag har personligen dålig insikt i båda företagen men är intresserad av ett mindre chassi

Se mitt lite längre inlägg längre upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Får hoppas det går bättre denna gång.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu utgår jag från personlig erfarenhet som har ägt och äger 3 st Louqe chassin och ett Thorzone. Men kvalitetsmässigt tycker jag Thorzone är ljusår före Louqe. Med Ghost S1 fick Louqe inte till det förrän Mk3 revisionen av chassit. Det var återkommande problem med skruvar, toleranser, tillbehör som hade en annan finish än resten av chassit och repor i finishen med både Mk2 och Mk3 versionerna. Men nu kan det ju vara så att Louqes har blivit bättre sedan de släppte svensktillverkade Raw S1, men det chassit var bara feldesignat från grunden tycker jag och det var svårt att ens kyla 65w CPU's i den pga. den stängda/restriktiva toppen. Men den var snygg och kvalitetsmässigt inte mkt att klaga på (ska nog hitta nån nytta av det nån dag snart).

Och kikar vi framåt så ser Ghost R1 ut som vilket Lian Li, SSUPD eller Coolermaster chassi som helst IMHO. Visst det är bra att det finns plats för lite större tornkylare nu, men det tycks inte finnas så mkt plats för radiatorer vad jag kan se (bara sett renderingar av R1 som visats i Louqes discord). Och det ser ut som det i vissa fall kan vara svårt att ens få in dubbla fläktar i botten. Vilket är en nackdel med att inte köra sandwich style.

Den största fördelen Thorzone har med NanoQ är att den finns i 2 storlekar (4 om man räknar Core versionerna). Varav den den större som konkurrerar med Ghost R1 har stöd för 280mm radiator i botten samt en 120mm radiator i fronten. Så riktigt bra stöd för vattenkylning.

Sen är ju detta smaksak men NanoQ är riktigt snygg och har stöd för att ställas i upprätt läge som torn. Eller så använder man fötterna som handtag. Jag vill så mycket hellre ha den på mitt skrivbord än Ghost R1. Särskilt när man kan pimpa den med en träfront tex.

Men får Louqe ut R1:an i bra kvalitet tillverkad i Sverige för det föreslagna 249€ så blir det nog en hit.

Det ska få plats med 2 st 280 mm radiatorer i R1 chassi så detta är unikt och även fäste för resorvar enligt Mio på Discord finns inte liknande idag med denna volym.

Men kan hålla med om färgskiftningar fanns ifrån början och att panelerna inte var helt raka. Sidopaneler och tophat som var berörda av detta som inte är kvar på nya designen. Sidorna med skruvar som man skruvar in från utsidan i listen.

Faktiskt inte sett sidopaneler med synliga skruvar på sidopaneler medans Dan Cases C4 har sina pushpins istället.

Har haft Dan Cases A4 och där hade jag inga problem med färgskiftningar eller att panelerna inte var raka.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det ska få plats med 2 st 280 mm radiatorer i R1 chassi så detta är unikt och även fäste för resorvar enligt Mio på Discord finns inte liknande idag med denna volym.

Men kan hålla med om färgskiftningar fanns ifrån början och att panelerna inte var helt raka. Sidopaneler och tophat som var berörda av detta som inte är kvar på nya designen. Sidorna med skruvar som man skruvar in från utsidan i listen.

Faktiskt inte sett sidopaneler med synliga skruvar på sidopaneler medans Dan Cases C4 har sina pushpins istället.

Har haft Dan Cases A4 och där hade jag inga problem med färgskiftningar eller att panelerna inte var raka.

Aaah det låter ju lovande iaf, jag såg de pinnade bilderna i discorden nu. Docket tycker jag fortfarande inte om designen riktigt men för 249 euro klagar jag inte så länge kvaliten är där från dag ett.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|