Tiny11 gör Windows 11-installationen lätt

Permalänk
Melding Plague

Tiny11 gör Windows 11-installationen lätt

En ny version av Tiny11 Builder låter dig skapa en minimalistisk Windows 11-ISO utan Edge och Onedrive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tiny11 är trevligt, kört det tidigare och kommer nog gå tillbaka till det när 11 blir aktuellt för mig igen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Har tiny10 bootable på usb. Får väl bli en variant av w11 smart då

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri

Trevligt för dem som vill ha eller behöver det.
Finns även bra "debloat-script" annars på github.com som jag använt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ni som minimaliserar Windows till det absolut yttersta, vad har ni för användingsområde och syfte med det? Av ren nyfikenhet då, inte för att försöka "sätta dit" någon 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Finns det inte en risk att Windows Update senare försöker uppdatera saker som är borttagna och då failar?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt för dem som vill ha eller behöver det.
Finns även bra "debloat-script" annars på github.com som jag använt.

Länka gärna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns det inte en risk att Windows Update senare försöker uppdatera saker som är borttagna och då failar?

Då är det Microsofts problem och Windows 11 suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Då är det Microsofts problem och Windows 11 suger.

Du får gärna utveckla varför Windows 11 suger. Personligen har jag haft en perfekt upplevelse, även på datorer från 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Du får gärna utveckla varför Windows 11 suger. Personligen har jag haft en perfekt upplevelse, även på datorer från 2015.

/s?

Folk brukar installera typ StartAllBack och andra program som kraschar vid nästa Windows uppdatering och då är det Microsofts fel när det går sönder.

Det är mycket hat runt Windows 11 och att Windows 10 är gudarnas OS, tycker det är konstigt då jag kör båda och har kört båda sedan Insider och kan lätt säga att Windows 10 haft mer problem än Windows 11.

Har även jag haft en väldigt bra upplevelse av Windows 11 och enda problemen jag stött på har varit visuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns det inte en risk att Windows Update senare försöker uppdatera saker som är borttagna och då failar?

Min första tanke också, antingen det eller att programmen installeras ändå vid nästa uppdatering.

Nån med erfarenhet av tiny11 som kan komma med info?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Joppis:

Finns det inte en risk att Windows Update senare försöker uppdatera saker som är borttagna och då failar?

Jo vid nästa experience update så kan MS faktiskt installera sånt som är borttaget, mest för att det antagligen finns med i den uppdateringen. Gissar på att man här endast tillåter säkerhetsuppdateringar på sin höjd.

Permalänk
Medlem

Kör Nlite för skapa min egen config så alla inställningar och annat junk är som jag önskar vid nyinstallation.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri
Skrivet av SCORPIUS:

Länka gärna.

https://github.com/Raphire/Win11Debloat

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kör själv det verktyget i jobbet, problemet är att verktyget bara appliceras på den befintliga användaren, samt att vid nästa funktionsuppdatering så lär all bloat komma tillbaka?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Ni som minimaliserar Windows till det absolut yttersta, vad har ni för användingsområde och syfte med det? Av ren nyfikenhet då, inte för att försöka "sätta dit" någon 😅

Personligen är det mest för att få bort skit och/eller onödigt skärp som jag inte använder.
Det finns endel saker som försvinner i ex. Tiny11 som jag kanske har behov av och då installerar jag ju detta såklart då

i TLDR: Prestanda

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ni som minimaliserar Windows till det absolut yttersta, vad har ni för användingsområde och syfte med det? Av ren nyfikenhet då, inte för att försöka "sätta dit" någon 😅

För att testa gränserna!

Har alltid tyckt det varit kul och utmanande att få någonting att rulla på bättre/snabbare än vad det var tänkt från början. Ogillar flaskhalsar helt enkelt.

Minns när min Duron 600MHz var snabbare än kompisens Athlon 1,2GHz i Quake 3 timedemo, mycket tack vare att mina minnen kunde körde med CL2!

Ang. Windows, så är mitt mål att göra det så minimalt och resursnålt som möjligt utan att förstöra någon grundläggande funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För att testa gränserna!

Har alltid tyckt det varit kul och utmanande att få någonting att rulla på bättre/snabbare än vad det var tänkt från början. Ogillar flaskhalsar helt enkelt.

Minns när min Duron 600MHz var snabbare än kompisens Athlon 1,2GHz i Quake 3 timedemo, mycket tack vare att mina minnen kunde körde med CL2!

Ang. Windows, så är mitt mål att göra det så minimalt och resursnålt som möjligt utan att förstöra någon grundläggande funktionalitet.

Gällande det fetmarkerade, har du några nya tips att dela med dig av?
Själv har jag nördat ned mig i MSMG senaste året

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tragiskt att 3dje parts program likt detta ens behöver finnas.

I en perfekt värld borde något så bassalt grundläggande som ett operativsystem alltid erbjudas i en minimalistisk och helt "ren" variant, där sen användaren tillåts kryssa i rutor för de kringfunktioner som önskas under installationen.....

Detta oavsett om datorn i fråga är av desktop, laptop eller fick modell......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ni som minimaliserar Windows till det absolut yttersta, vad har ni för användingsområde och syfte med det? Av ren nyfikenhet då, inte för att försöka "sätta dit" någon 😅

Jag har inte gjort det än, men har funderingar på att minimalisera windows 11. Jag använder den enbart för spel och inget annat, så allt som inte har med spel att göra känns ju onödigt. Men för att set ska vara värt besväret så skulle jag vilja veta om det förbättrar någonting för mig. Jag har så mycket minneskapacitet så egentligen stör inte bloat mig så mycket.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Varför kör man Windows från början, om man aktivt försöker motarbeta Microsofts designval? Känns som att man bara ber om framtida problem vid uppdateringar.

Har själv övergett Windows helt, samtliga burkar kör nu någon variant av Linux.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Såg ett test på tuben som jämförde tiny 11 och standard win11 var inte mycket skillnad som gjorde att jag tyckte att det skulle vara värt det samt frågan är vad som bakas in i paketen som man inte vet om samt vad som pajjar systemet i slutändan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Varför kör man Windows från början, om man aktivt försöker motarbeta Microsofts designval? Känns som att man bara ber om framtida problem vid uppdateringar.

Har själv övergett Windows helt, samtliga burkar kör nu någon variant av Linux.

Från början kör man Windows för att man trivs med det, o man försöker aktivt motarbeta Microsofts designval eftersom inget OS är perfekt, plus för att dom dessutom aktivt gör Windows sämre på många sätt o vis.

Permalänk

Jag sprang på den här för några veckor sedan, som jag tyckte var smidig och hade ett trevligt GUI.
Har inte grottat ner mig jätte mycket ännu, men verkar funka bra.

https://github.com/christitustech/winutil?tab=readme-ov-file

Körs på en befintlig installation av Windows för att installera diverse program, tweaka inställningar och massa annat.
Går även skapa en minimerad iso med mera.

Lite info från skaparen.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5Jq5_Qnx2Q

Permalänk
Medlem

Nackdelen med olika former av minimalisering är att risken för att något inte fungerar rätt är stor.
Är det inte uppdateringar så kan det vara att något program/spel förväntar sig någon del i Windows och sen vägrar fungera om något saknas. Gör det svårare att felsöka om Windows i sig är trasigt.

Windows borde vara mer modulärt, där man smidigt kan plocka bort saker man inte använder utan att riskera att det saboterar något.
Men i dagsläget är det ett one-size-fits-all som ska funka för såväl väldigt enkla hemanvändare/nybörjare, som företag och spelare m fl. Visst finns det Home och Pro, där den första är mer begränsad men fortfarande i grunden samma.

Jag arbetar nästan dagligen med W10 LTSC och ser hur ett rent, men ändå fullt fungerande Windows kan vara. Kör man det sen också på riktigt modern hårdvara så är det rejält snabbt. Nu vill ju MS i allt högre grad begränsa användningen av det genom att försvåra el hindra att köra Teams & Office på det.

Varför man vill optimera Windows kan vara olika.
Det kan handla om sådana som vill testa gränser för hur litet man kan göra det, lite som överklockare. Men det kan också bl a handla om att få ut mer av hårdvaran, att mindre går åt till onödigt, här ingår även att försöka få det att fungera bättre på äldre hårdvara.

Hur mycket kan man vinna på det?
Beror på vad man gör och hur långt man går.
Man kan spara viss mängd diskutrymme och minne, minska CPU-användningen, få ett något rappare system, även inte minst kosmetiskt renare och mer anpassat.
Men behovet av att optimera för prestanda är mindre idag än det var när hårdvaran bestod av 1-2 kärnig CPU, 256MB-2 GB minne och mekanisk disk/tidig SSD.

Varför jag kör Windows?
För att våra kunder använder det, liksom alla bekanta/släkt osv som man hjälper, samt för att optimera det (paradoxalt nog). Linux kanske vore något, men då Windows är så dominerande i övrigt är det svårt att motivera att använda Linux då man har mindre nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag sprang på den här för några veckor sedan, som jag tyckte var smidig och hade ett trevligt GUI.
Har inte grottat ner mig jätte mycket ännu, men verkar funka bra.

https://github.com/christitustech/winutil?tab=readme-ov-file

Körs på en befintlig installation av Windows för att installera diverse program, tweaka inställningar och massa annat.
Går även skapa en minimerad iso med mera.

Lite info från skaparen.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5Jq5_Qnx2Q

När jag använde Chris tweak med, såvitt jag minns, hans default-inställningar på tre olika maskiner så slutade det med att jag fick köra systemåterställning på alla tre när bl.a. alt-tab från/till gtav blev helt tokigt.
Nu var det iofs på 4th gen och äldre burkar som jag i olika utsträckning redan hade tweakat.
Så ta det piano och kör inte bara på som en annan galning 😀

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Låter mycket vettigt, Edge och OneDrive slipper jag mer än gärna, så när/om det blir Windows 11 för mig så ska jag titta på det här.

Undras hur pass mycket problem man kan få med Windows Update pga bortslaktade komponenter dock. Mitt förtroende för Windows Updates funktionalitet och kvalité är 0 (och det är därför jag kör Sledgehammer på alla maskiner sedan länge).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av dan@work:

När jag använde Chris tweak med, såvitt jag minns, hans default-inställningar på tre olika maskiner så slutade det med att jag fick köra systemåterställning på alla tre när bl.a. alt-tab från/till gtav blev helt tokigt.
Nu var det iofs på 4th gen och äldre burkar som jag i olika utsträckning redan hade tweakat.
Så ta det piano och kör inte bara på som en annan galning 😀

Men ska man verkligen spela gtav?

Skämt o sido, det finns så klart en risk med dessa tweaks, det ska man vara medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Men ska man verkligen spela gtav?

Skämt o sido, det finns så klart en risk med dessa tweaks, det ska man vara medveten om.


Att jag nämde det var för att det var det enda spel jag hade installerat då och där det blev en klar försämring.
Det var riktigt hemskt. Jag orkade aldrig ta reda på vilken av tweaksen som orsakade det, dock.
Tänkte att det hade något med grafikdrivisar och göra men det hände på både nvidia och amd så..
"Let's be careful out there."

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Gällande det fetmarkerade, har du några nya tips att dela med dig av?
Själv har jag nördat ned mig i MSMG senaste året

Gör egentligen samma sak som sist, så mest tjänster och schemalagda aktiviteter som stängts av.

Ang. MSMG, så är jag mer trygg med att stänga av features genom DISM eller ViVeTool. Mina försök med nLite har mest misslyckats och jag behöver egentligen inte mer hårddiskutrymme

Är nöjd med att köra Windows 10 Version 1809 utan Edge, Store, språkfiler och annan bloat