Permalänk

Switch innan ip-telefoni

Hej
Jag måste snart byta från fast telefon via kopparnätet till ip-telefoni. Jag har fått en Grandstream HT812 switch för telefoni att använda. Jag har flera vänner som har en sådan och många har haft problem med att koppla vidare internet till sin router via den.
Min fråga är, kan jag koppla som följer istället:
Vägguttag - D-Link GO-SW-5G switch -
uttag 1: mediaomvandlare - tele2 ip-tv och Asus router RT-AX92U
Uttag 2: Grandstream HT812 ip-telefon

Min mediaomvandlare är installerad i efterhand i lägenheten och när de gjorde det placerade de den på ett jättedumt ställe.

Jag har talat med min bredbandsleverantör och de erbjuder 2 ip-adresser per abonnemang. Om det skulle fungera, ska jag använda Lan eller Wan på Grandstream?

Jag vet att det gentligen är säkrare att koppla in allt efter routern men det fungerar inte rent praktiskt i min lägenhet.

Tacksam för svar
Lotta

Permalänk
Medlem

Det står "VoIP Gateway" när man söker på den, det är inte en "switch".

"Jag har flera vänner som har en sådan och många har haft problem med att koppla vidare internet till sin router via den."

Ja, det är nog inte tänkt att det ska funka så, så jag är inte förvånad.

Oklart vad Uttag 1 och 2 är.

Om du har 2 IP-addresser borde du kunna koppla såhär

Mediaomvandlare -> Switch

Switch -> router för dator o.s.v
Switch -> VoIP Gateway

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det står "VoIP Gateway" när man söker på den, det är inte en "switch".

"Jag har flera vänner som har en sådan och många har haft problem med att koppla vidare internet till sin router via den."

Ja, det är nog inte tänkt att det ska funka så, så jag är inte förvånad.

Oklart vad Uttag 1 och 2 är.

Om du har 2 IP-addresser borde du kunna koppla såhär

Mediaomvandlare -> Switch

Switch -> router för dator o.s.v
Switch -> VoIP Gateway

Jag håller med detta.
Däremot har jag jobbat med Grandstream voip boxar och de har en inbyggd switch-funktion.
Dvs:
Medieomvandlare > grandstream > router > enheter skall fungera men det kräver att grandstreamen är korrekt konfigurerad av ISP (dvs bryggad).

Men har man tillgång till två IP-adresser bör man följa ditt kopplingschema om mediaomvandlaren enbart har en aktiv port. Oftast LAN 1.
Har man flera aktiva portar i medieomvandlare kan man då skippa egen Switch. Beror på stadsnätet / KO.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Fame_lotta:

Grandstream HT812

Det är en "Gigabit NAT router" så du får troligtvis en 192.168-adress till allt efter den. www.grandstream.com

Citat:

ska jag använda Lan eller Wan på Grandstream?

Lan är alltid hemma och Wan är allt utanför hemmet.

länk...
Permalänk

Hej, problemet är att placering av internetuttaget i rellation till mediaomvandlaren. När hyresvärden installerade fiber drog de kablar runt halva lägenheten. Det enda alternativet jag har är att sätta D-link switchen först, annars måste jag flytta om en massa.

Det var leverantören av internet/ip-telefon som sa att jag ska koppla in Grandstream först. Den har två uttag för ethernet (Lan och Wan) och två för telefon.

Lotta

Permalänk
Medlem

@Fame_lotta, är du säker på att du måste ha en switch, kan du inte få plats med en hane-till-hane RJ45 koppling. Då slipper du ha en switch där. T.ex. den här jag länkar till fast du kan säkert hitta en i metall och som har bättre kvalite etc.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/fast-telefoni/insta...

Jag hade själv IP-telefonidosa kopplad via ett eget uttag på mediaomvandlaren tidigare men numera behöver man inte det då i stort sett all IP-telefoni är bredbandstelefoni. Då kan du med fördel koppla in allt i routern och behöver endast använda en utgång på mediaomvandlaren till routerns WAN port.

Permalänk

Nu har jag testat att sätta switchen först, innan Grandstream och mediaomvandlare. Först hände det inget, Grandstream fick ingen ip-adress. Då kopplade jag in den direkt i nätverksuttaget, men inget hände. Jag testade att göra reaset av grandstream 5 gånger och till sist kopplade den upp sig mot internet. Då satte jag switchen först igen och anslöt både grandstream och mediaomvandlare. Jag kopplade sedan in en laptop i grandstreams Lan och anslöt mobilen till min mediaomvandlare. BÅDA FUNGERADE SAMTIDIGT!! 😄

Jag har inte fått min ip-telefoni ännu. Den ska kopplas in 4 maj, så än så länge vet jag ju inte om det kommer fungera. Men med tanke på att jag nu kan ansluta till internet via grandstream så finns ju förutsättningarna.