Hjälp! MSI prestige 16 studio eller Asus vivobook?

Permalänk
Medlem

Hjälp! MSI prestige 16 studio eller Asus vivobook?

Hej gott folk!

Nu är det dags för mig och köpa en Laptop! Min budget är 12,000 eller mindre. Efter att ha skrapat internet så har jag kommit fram till två intressanta deals. Jag behöver er hjälp för att bestämma vilken som passar mig bäst!

Jag kommer använda laptopen för Gaming. Men också musikproduktion, light redigering och ha som studentdator. Viktigt att datorn inte ser ut som ett gaming rymndskepp, utan mer business casual.

Alternativ 1, MSI prestige 16 studio i7 13700h, 4050 , 16GB.
https://www.inet.se/produkt/1975309/msi-prestige-16-studio-i7...

Alternativ 2, asus vivobook i5 12450H, Rtx 4060, 16GB

https://nya.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Fördelen med Vivibook anser jag är att jag kan uppgradera ram minnet till 32GB efter behov och att den har en 4060. Nackdelen är att processorn är tröttare.

Fördelen med MSI prestige 16 studio är att jag slipper uppgradera SSDn då den ligger på 1tb kontra 512gb, ska vara bättre skärm och snabbare processor, bättre build quality. Nackdelen är en dålig review på inet(Har den någon merit?), ram minnet är lött, sämre ports på datorn, sämre grafikkort.

Det allt nästan brygger ner till är hur stor skillnaden kommer vara på produktivitet och Gaming mellan dessa två. Är processorn markant bättre än vivobook? Är Vivobooks processor bra nog för mina behov? Kommer jag behöva 32gb ram i framtiden? Är bildkvalitén mycket bättre på MSI’s laptop?

Har ni några andra tips på laptop deals?

Tack i förhand för era svar

Permalänk

Om du bara använder den för att spela spel är det okej att välja Vivobook men om du ska också använda den för att redigera musik, CPU:n är också väldigt viktig. Prestandan för 13700H är mycket bättre än den för 12450H, så Prestige kommer att vara ett mer omfattande val.
Mini LED i Prestige 16 överträffar Vivobook vad gäller ljusstyrka och kontrast.
16G-minne är mer än tillräckligt för att möta din behov, det finns inget behov av att använda 32G
Prestige 16 har en hel metall konstruktioner och det är mycket bättre än Vivobook som är i plast