Analytiker: Apple har överskattat intresset för Vision Pro

Permalänk
Medlem

Har tillgång till en sådan på jobbet. Den är verkligen hur häftig som helst, hästlängder bättre än de andra headseten som finns på marknaden. Upplösning är helt magisk, sjuk upplevelse faktiskt.

Priset ska vi inte prata om, men utbudet av appar är inte heller att hurra för.. ÄNNU.

Hoppas tekniska aspekterna kan få andra tillverkare att snabba på sitt utvecklande av tekniken.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Ska produkten kosta så hutlöst mycket som Apple försöker ta ut så behöver ju produkten i sig också vara fullständigt överlägsen tekniskt. Det är den inte. Och även om den hade varit det så är priset ändå på tok för högt för att det ska kunna bli någon massförsäljning hos vanliga konsumenter.

Överpriser är liksom Apples grej. Personligen skulle jag aldrig betala hutlösa överpriser bara för att få ett visst märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har tillgång till en sådan på jobbet. Den är verkligen hur häftig som helst, hästlängder bättre än de andra headseten som finns på marknaden. Upplösning är helt magisk, sjuk upplevelse faktiskt.

Priset ska vi inte prata om, men utbudet av appar är inte heller att hurra för.. ÄNNU.

Hoppas tekniska aspekterna kan få andra tillverkare att snabba på sitt utvecklande av tekniken.

Vilka andra har du testat? Bara konsumentvarianter för lek o spel eller har du även testat konkurrenter i samma prisklass som är mer riktade till företag?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Gissningar. Ska förtydliga det.

Förslag till rubrik: "Analytiker korrigerar sina tidigare fantasisiffror"

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Huruvida Apple kommer sälja 100 000 eller 1000 000 enheter under 2024 känns är oviktigt. Vad vi talar om är ett företag som varje år säljer ungefär 250 miljoner Iphones. Om det blir dagens uppskattade 500 000 enheter som säljs innebär det att det säljs 1 Vision Pro för varje 500 Iphone. Det kommer ta flera år av utveckling av appar och stödsystem innan det kommer bli en produkt för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur många är det som på riktigt vill gå runt med en sån där pryl på huvudet?

Vet inte men hurså?
Syftet med produkten är inte att man ska gå runt med den. Man kan men tvärtom så har AVP än så länge enbart marknadsförts för [i pincip helt] stillasittande användande.

Permalänk
Medlem

Cool produkt, men jag lägger inte den typen pengar på en sådan produkt. Speciellt inte när jag inte ser nyttan med den för mitt jobb och mitt privatliv utan mer som en "cool" pryl. Jag är säkert blind och ser inte möjligheterna, precis som med AI, där jag inte för ens nu börjar hitta användnings områden för mig i arbetet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilka andra har du testat? Bara konsumentvarianter för lek o spel eller har du även testat konkurrenter i samma prisklass som är mer riktade till företag?

Vive Pro
Vive Pro 2
Quest 2
Quest 3
Quest Pro
Varjo XR4 XR3
Varjo Aero

På kontoret kör vi nu Vive Pro, vi har Pro 2 men upplever första som bättre. Sakta men säkert försöker vi ta oss till Quest 3 som samtliga kollegor tycker är bättre än alla de jag nämnde. Den dyra drömmen vore Vision Pro men den har inte fullt stöd för det vi sysslar med och är för färsk.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara vad som gör dessa 10ggr bättre än hololens? Verkar ju drag efter dessa och hololens floppade, men jag ser inte skillnaden.

Du som testat alla andra headset och var nöjd med vision PRO, varför testade ni inte hololens?

Permalänk
Medlem

Svalt intresse? Snarare högt pris. Sänk den till nått gemene man har råd med så kommer dom nog börja sälja multum.

Eller jaja, okej. Det kostar väl att producera. Det är väl bara att inse att vid den pricepoint dom lagt sig på så är det nog svårt att avgöra antal potentiella köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kortfattat skriver dom att Ming-Chi flipfloppar med sina siffror. I februari ska han sa sagt att årsprognosen var 200k enheter, trots lika många förbokningar i januari. 500k micro-OLED-paneler per år sätter ju ett tak för hur många enheter som kan produceras, det går inte riktigt ihop att ha en säljprognos på 750k enheter när bara 500k enheter kan säljas.

Alla VR floppar-artiklar skapar ”engagement” och hätska diskussioner vilket ger intäkter, media är väl medvetna om detta. Sanningshalten i vad som sprids spelar mindre roll, finns fler exempel på det.

Missade att han hävdade att prognosen var 200k. Oavsett är det knappast att "flippfloppa" att minst 2 månader senare komma med ny information om något som lanserades där emellan.

Vidare så kan apple mycket väl sammlat på sig skärmar inför lanseringsåret. Inget ovanligt att förvänta sig högre försäljning första året. Prognosen var för 2024 inte per år.

Jag säger inte att artikeln har fel. Det är mycket nonsens i nyhetsrapportering. Jag säger bara att deras slutsattser inte är tillräckligt motiverade baserat på informationen de presenterar.

Edit: Prognosen på 200k enheter från januari var enbar USA. Så det är inte heller någon uppenbar motsägelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Kan nån förklara vad som gör dessa 10ggr bättre än hololens? Verkar ju drag efter dessa och hololens floppade, men jag ser inte skillnaden.

Du som testat alla andra headset och var nöjd med vision PRO, varför testade ni inte hololens?

Hololens och Vision Pro är inte samma sak eller ens lika.
På vilket sätt är Hololens en flopp? Vad ska det ha med AVP att göra? Hololens är för övrigt ingen konsumentprodukt utan används till annat.
MS har tom gjort Hololens för amerikanska armen men har ännu inte klarat ett riktigt fälttest vad jag senast läst.

Allt är inte bara spel, lek och media för privatpersoner som görs inom området och jag tror inte du har koll vad som är flopp eller inte. Men det kanske du har?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vive Pro
Vive Pro 2
Quest 2
Quest 3
Quest Pro
Varjo XR4
Varjo Aero

På kontoret kör vi nu Vive Pro, vi har Pro 2 men upplever första som bättre. Sakta men säkert försöker vi ta oss till Quest 3 som samtliga kollegor tycker är bättre än alla de jag nämnde. Den dyra drömmen vore Vision Pro men den har inte fullt stöd för det vi sysslar med och är för färsk.

Jag är på jakt efter nån som har jämfört med holo lens 2. Samma prisklass men alla jämförelser jag sett på Youtube verkar så partiska. Antingen så hatar de Apple eller så älskar de Apple Företaget alltså. Och jämförelsen blir därefter. Själv vill jag bara se praktiska exempel o erfarenheter från en "vanlig" människa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om de skänka priset typ 25 tusen spänn kan jag då kisa på den

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hololens och Vision Pro är inte samma sak eller ens lika.
På vilket sätt är Hololens en flopp? Vad ska det ha med AVP att göra? Hololens är för övrigt ingen konsumentprodukt utan används till annat.
MS har tom gjort Hololens för amerikanska armen men har ännu inte klarat ett riktigt fälttest vad jag senast läst.

Allt är inte bara spel, lek och media för privatpersoner som görs inom området och jag tror inte du har koll vad som är flopp eller inte. Men det kanske du har?

Jag tänker spontant på liknande "hololens" teknik som finns fästat på soldatens hjälm, över ena öga, som kan falla ned vid behov. Något form av glas eller lens med AR funktioner; display, sikning, läsa av information, färgfiltern mm

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

fattar inte hur man tänker, deras ekonomer eller vem det är som sitter å kollar på typ "hur mycket pengar har folk?" "vad tjänar folk i t.ex. sverige?" tog dem ledigt den dagen dem satt pris på headsettet?

Permalänk
Rekordmedlem

För en tusing kan jag tänka mig att köpa det trotts att det är från Apple för det vore roligt att leka med ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fattar inte hur man tänker, deras ekonomer eller vem det är som sitter å kollar på typ "hur mycket pengar har folk?" "vad tjänar folk i t.ex. sverige?" tog dem ledigt den dagen dem satt pris på headsettet?

Det är uppenbarligen INTE en volymprodukt för stora massan så de på Apple som funderar på vad kleti och pleti i Sverige tjänar kunde nog med gott samvete ta ledigt den dagen då priset sattes...

Permalänk
Medlem

Fixar de mjukvarustöd, vikt och prislapp så köper jag en… väntar nog på generation 3 eller 4

Permalänk
Medlem

Alldeles för hög prislapp, 10 tusen där går nog gränsen, så länge de inte lyckas ersätta mobilerna med dessa så fortsätter genomsnittliga Apple-användaren köpa en mobil varannat till vart tredje år.

Permalänk
Medlem

När inte ens apple shills köper pga priset, då vet man att något är galet.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hololens och Vision Pro är inte samma sak eller ens lika.
På vilket sätt är Hololens en flopp? Vad ska det ha med AVP att göra? Hololens är för övrigt ingen konsumentprodukt utan används till annat.
MS har tom gjort Hololens för amerikanska armen men har ännu inte klarat ett riktigt fälttest vad jag senast läst.

Allt är inte bara spel, lek och media för privatpersoner som görs inom området och jag tror inte du har koll vad som är flopp eller inte. Men det kanske du har?

Nej hololens kanske är mer riktad mot företag, ändå verkar det som att de flesta användningsområden som demas från avp är arbetsinriktade och priset gör den direkt svårsåld för allt annat än företag. Jag tycker dem är ganska lika, båda säljer in att arbeta med AR, Apple har väll lite mer VR focus men känns som det är inte är spel som är focus på avp även om det går. Apple har väll inte jättestort appbibliotek nu i början heller? Vad gör dem olika?

Inte direkt jag själv som tycker den floppat, har rätt dålig koll som du säger. Det är mer vad jag upplever konsensusen är när man tittar på folk som skriver på nätet. Googlade lite nu och stod att holocens och holocens 2 hade sålt 300000 exemplar totalt 2022, alltså på 6 år. Det låter som det är mycket mindre även mot avp:s nedjusterade estimat.

Du får gärna undervisa mig i varför hololens skiljer sig mot avp och varför det inte är en flopp. Det var därför jag ställde den första frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Nej hololens kanske är mer riktad mot företag, ändå verkar det som att de flesta användningsområden som demas från avp är arbetsinriktade och priset gör den direkt svårsåld för allt annat än företag. Jag tycker dem är ganska lika, båda säljer in att arbeta med AR, Apple har väll lite mer VR focus men känns som det är inte är spel som är focus på avp även om det går. Apple har väll inte jättestort appbibliotek nu i början heller? Vad gör dem olika?

Inte direkt jag själv som tycker den floppat, har rätt dålig koll som du säger. Det är mer vad jag upplever konsensusen är när man tittar på folk som skriver på nätet. Googlade lite nu och stod att holocens och holocens 2 hade sålt 300000 exemplar totalt 2022, alltså på 6 år. Det låter som det är mycket mindre även mot avp:s nedjusterade estimat.

Du får gärna undervisa mig i varför hololens skiljer sig mot avp och varför det inte är en flopp. Det var därför jag ställde den första frågan.

Dom skiljer sig helt tekniskt.
Skillnaden är att AVP så ser du din omgivning via passthrough Hololens ser du verkligheten.
tex så har jag sett kirurger träna med en Hololens, det skulle nog inte fungera lika bra med en AVP då du behöver se dina händer och vad du sysslar med. Det blir inte lika precist genom kameror.
Om man tänker på arbete så lämpar sig Hololens för olika saker, kanske mer praktiskta. AVP passar i kontor i en övrig Apple miljö.
Vad hololens sålt tror jag inte har nått att göra med om det är en flopp eller inte.
Det är olika produkter som gör olika saker men ka säkert göra en del samma saker också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Dom skiljer sig helt tekniskt.
Skillnaden är att AVP så ser du din omgivning via passthrough Hololens ser du verkligheten.
tex så har jag sett kirurger träna med en Hololens, det skulle nog inte fungera lika bra med en AVP då du behöver se dina händer och vad du sysslar med. Det blir inte lika precist genom kameror.
Om man tänker på arbete så lämpar sig Hololens för olika saker, kanske mer praktiskta. AVP passar i kontor i en övrig Apple miljö.
Vad hololens sålt tror jag inte har nått att göra med om det är en flopp eller inte.
Det är olika produkter som gör olika saker men ka säkert göra en del samma saker också.

Ja det är en tydlig skillnad i val av teknik.
Men jag ser det nog som att överlappet är så pass stort att det hololens kan göra också kan göras med vision pro. Give or take.Så jag ser dem nog mer som "samma" ändå.
Här är ett exempel när vision pro redan använts med kirurgi:
https://www.businessinsider.com/apple-vision-pro-spinal-opera...

Det vision pro har som skiljer dem åt är väl möjligheten att fungera som VRheadset också vilket hololens inte är byggd för riktigt.

Sedan är vision pro är några år nyare så de ligger väl före med upplösning, renderingskraft, minne, lagring - yadda yadda. Det är intressant i sig - men det särskiljer dem kanske inte så mycket i vad de kan användas för.

Jag upplever att en relevan skillnad ligger i marknadsföringen.
Där hololens lanserats som ett devkit/för specialområden så har väl vision pro inte fått den etiketten riktigt. Det är släppt "för alla". Till det har man lagt in lite mer mjukvara och interface med kopplingar till laptops å grejer from scratch så att det inte är helt tomt för hemmaköpare heller.
Men i praktiken ser jag väl på vision pro som ett devkit också egentligen. Tillämpningen är ofärdig och prislappen inte anpassad efter en bredare kundskara. Som hololens.

Jag dömer inte ut någon av dem utifrån hur mycket de säljer i nuläget. Med de priserna kommer de rimligen sälja i mindre volymer båda två. Jag tänker mig att apple/MS mest positionerar sig med kunskap kring tillämpning just nu.

Dont get me wrong tho. Jag är med på att teknikerna skiljer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är en tydlig skillnad i val av teknik.
Men jag ser det nog som att överlappet är så pass stort att det hololens kan göra också kan göras med vision pro. Give or take.Så jag ser dem nog mer som "samma" ändå.
Här är ett exempel när vision pro redan använts med kirurgi:
https://www.businessinsider.com/apple-vision-pro-spinal-opera...

Det vision pro har som skiljer dem åt är väl möjligheten att fungera som VRheadset också vilket hololens inte är byggd för riktigt.

Sedan är vision pro är några år nyare så de ligger väl före med upplösning, renderingskraft, minne, lagring - yadda yadda. Det är intressant i sig - men det särskiljer dem kanske inte så mycket i vad de kan användas för.

Jag upplever att en relevan skillnad ligger i marknadsföringen.
Där hololens lanserats som ett devkit/för specialområden så har väl vision pro inte fått den etiketten riktigt. Det är släppt "för alla". Till det har man lagt in lite mer mjukvara och interface med kopplingar till laptops å grejer from scratch så att det inte är helt tomt för hemmaköpare heller.
Men i praktiken ser jag väl på vision pro som ett devkit också egentligen. Tillämpningen är ofärdig och prislappen inte anpassad efter en bredare kundskara. Som hololens.

Jag dömer inte ut någon av dem utifrån hur mycket de säljer i nuläget. Med de priserna kommer de rimligen sälja i mindre volymer båda två. Jag tänker mig att apple/MS mest positionerar sig med kunskap kring tillämpning just nu.

Dont get me wrong tho. Jag är med på att teknikerna skiljer ;).

Ja men behöver man använda sina händer är dock hololens betydligt bättre än vision pro.
Vision pro perspektiv är ur en kamera och representerar inte en 100% likhet med verkligheten.
Dvs man ser inte bilden exakt som man skulle se från sina ögon.
Quest gör det däremot men med nackdelen att det "warpar" i bilden runt ens händer efterso det är en kamerafeed som görs om för att motsvara som om det är från en ögon man ser.
Men nu är vi nere på petiga nivåer.
Jag säger varken bu eller bä åt hololens eller vision pro.
Det var ett svar mot en som tror att vision pro är samma sak och den ena eller andra floppat.
Det ör som sagt inga produkter för gemeneman och hololens har inte ens den försäljningsmålgruppen medans vision pro kan vem som helst köpa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de kunde missa att detta skulle floppa. Det första jag tänkte när jag såg dem var "det där kommer aldrig att rulla".
De tror att de säljer ett verktyg men det är en leksak och VR och AR kommer att vara leksaker i många år framöver innan det blir så smått och integrerat att det går att bära med sig friktionsfritt. Visserligen roliga leksaker men ändock leksaker.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag förstår inte hur de kunde missa att detta skulle floppa. Det första jag tänkte när jag såg dem var "det där kommer aldrig att rulla".
De tror att de säljer ett verktyg men det är en leksak och VR och AR kommer att vara leksaker i många år framöver innan det blir så smått och integrerat att det går att bära med sig friktionsfritt. Visserligen roliga leksaker men ändock leksaker.

När floppade det?

Permalänk
Medlem

Bra nyheter när det inte går Apples väg.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Så.. dom är förvånade över att en apparat som endast gick att köpa i ETT land i HELA världen på release, för en sjuk summa pengar.. inte är så poppis?
Jadu...

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

40 lök!!! Har helt missat att den kostade SÅ mycket 😲
Hade gissat på norr om 10.000 o tänkte 20.000 är i högsta laget....

Skrivet av petter_mattsson:

Gissningar. Ska förtydliga det.

Bra ni är tydliga o beredda att ändra er.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]