Nu stiger hårddiskpriserna med uppemot 10 procent

Permalänk
Melding Plague

Nu stiger hårddiskpriserna med uppemot 10 procent

Efter att SSD-lagring har ökat i pris är det nu även hårddiskarnas tur att göra detsamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är en mekanisk hårddisk att föredra för AI teknik? Bör det inte gå bättre när det går snabbare, än att bara kapacitet är att föredra.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

På vilket sätt är en mekanisk hårddisk att föredra för AI teknik? Bör det inte gå bättre när det går snabbare, än att bara kapacitet är att föredra.

Tror nog det fortfarande är kostnad / GB som spelar in här. AI kräver helt enkelt så mycket utrymme att införskaffande av SSD blir en kostnadsfråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Haha, är det inte underbart på något sätt? Det går bra för företagen och alla köper => Högre pris för konsumenten. Det går dåligt för företagen för ingen köper => Högre pris för konsumenten. Fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Gissar att detta är räknat i dollar? Dollarn har också gått upp ganska mycket i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

På vilket sätt är en mekanisk hårddisk att föredra för AI teknik? Bör det inte gå bättre när det går snabbare, än att bara kapacitet är att föredra.

När man är i behov av lagring på några hundra petabytes så tänker nog de flesta som ska finaniera kalaset först och främst på mekaniska hårddiskar. SSD:er är fortfarande på tok för dyr för de flesta datacenter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När man är i behov av lagring på några hundra petabytes så tänker nog de flesta som ska finaniera kalaset först och främst på mekaniska hårddiskar. SSD:er är fortfarande på tok för dyr för de flesta datacenter.

Stämmer bra, det är inte bara diskpriset som spelar in heller, utan även vilken typ av hårdvara som krävs för att tillhandahålla bandbredden. Med NVME disk så blir det färre och större diskar för att tilhandahålla bandbredden och lagringsytan, men noderna som krävs för att sköta det är väldigt dyra.

Skrivet av Mörksuggan:

På vilket sätt är en mekanisk hårddisk att föredra för AI teknik? Bör det inte gå bättre när det går snabbare, än att bara kapacitet är att föredra.

De är inte att föredra, men prisbilden gör att det är ett högst aktraktivt alternativ. Tillräckligt många diskar i bredd kan ge galna prestandasiffror.

Permalänk

Äntligen som jag har väntat! Nu väntas det bara ssder, minnespriser och grafikkortspriser gå upp ännu mer så är vi i fina tider!

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Stämmer bra, det är inte bara diskpriset som spelar in heller, utan även vilken typ av hårdvara som krävs för att tillhandahålla bandbredden. Med NVME disk så blir det färre och större diskar för att tilhandahålla bandbredden och lagringsytan, men noderna som krävs för att sköta det är väldigt dyra.

De är inte att föredra, men prisbilden gör att det är ett högst aktraktivt alternativ. Tillräckligt många diskar i bredd kan ge galna prestandasiffror.

raid 000 here we go?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

raid 000 here we go?

Haha! Nej som tur är inte. Allt hanteras dock i mjukvara, så en ren JBOD sen hantera det på andra sätt. En del system kör inte ens disk redundans på noden. Ute löser det med redundans mellan noder istället.

Permalänk

Tur man köpte 4 nya nas diskar nyss då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Stämmer bra, det är inte bara diskpriset som spelar in heller, utan även vilken typ av hårdvara som krävs för att tillhandahålla bandbredden. Med NVME disk så blir det färre och större diskar för att tilhandahålla bandbredden och lagringsytan, men noderna som krävs för att sköta det är väldigt dyra.

De är inte att föredra, men prisbilden gör att det är ett högst aktraktivt alternativ. Tillräckligt många diskar i bredd kan ge galna prestandasiffror.

På Event Horizon teleskopet hade man inte ens råd att ha en backup på datat de samlat in för att ta bliderna på de svarta hålen. Så mycket data var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Haha, är det inte underbart på något sätt? Det går bra för företagen och alla köper => Högre pris för konsumenten. Det går dåligt för företagen för ingen köper => Högre pris för konsumenten. Fantastiskt.

Är det så dyrt med lagring då?

Man fick ju fläska upp rejält för en mesig 64gb när det började bli populärt. Min första SSD var betydligt dyrare än den M.2 jag köpte senast.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Är det så dyrt med lagring då?

Man fick ju fläska upp rejält för en mesig 64gb när det började bli populärt. Min första SSD var betydligt dyrare än den M.2 jag köpte senast.

Total lagring hemma just nu är ca 16 TB, vilket är på tok för lite, för det första har jag inte ens vettig redundans eller backup på mycket (dock på det viktigaste som dokument och familje media.). Ser jag på behovet framöver behöver jag rå fisk kapacitet på iaf 150 TB och, egentligen, långt över det. Uppåt en 300 TB. 20 stycken 16 TB diskar hade varit guld men även för 2500 st som man kan hitta ibland så blir det ganska saftiga summor.

Men nej, det är inte dyrt om man inte hanterar sin egen media och helt förlitar sig på att tjänsterna man använder kommer finnas över tid. GOG funkar ju bara om man faktiskt laddar ner spelen man har där innan de försvinner, som ett exempel.

Permalänk
Medlem

De som lagrar 100% på SSD har antingen liten mängd data eller mycket pengar att "slösa".

Mekaniska diskar fyller fortfarande en stor funktion.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

När jag listar mitt media bibliotek i storleksordning, kommer första fil under 30Gb på plats 695. Har 55Tb media, samt backup på allt. Det kräver lite disk. Jag brukar leta deals på diskar och uppgradera allt eftersom. Kör JBOD så det är alla möjliga storlekar.

Byggde om filsystemet på diskarna härom veckan, det tog typ hela veckan att kopiera filerna.

/Data hoarder

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Haha! Nej som tur är inte. Allt hanteras dock i mjukvara, så en ren JBOD sen hantera det på andra sätt. En del system kör inte ens disk redundans på noden. Ute löser det med redundans mellan noder istället.

men så fort man läser om jbod så skriks det ju "neeej, du ska ha alla diskar av samma sort och storlek!!!"

jag som vill vara lite ekonomisk har flera gånger tittat på SHR-2 för att få en äkta jbod som sköter sig själv.
men det går inte att hitta beg. 8bay synology för vettig peng. ett par hundralapppar under nypris är fy skam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

men så fort man läser om jbod så skriks det ju "neeej, du ska ha alla diskar av samma sort och storlek!!!"

jag som vill vara lite ekonomisk har flera gånger tittat på SHR-2 för att få en äkta jbod som sköter sig själv.
men det går inte att hitta beg. 8bay synology för vettig peng. ett par hundralapppar under nypris är fy skam.

Bästa för jbod/raid är ju om alla diskar kommer från olika batcher ä, modeller, och gärna olika tillverkare för att minska risken att mer än en pajar samtidigt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bästa för jbod/raid är ju om alla diskar kommer från olika batcher ä, modeller, och gärna olika tillverkare för att minska risken att mer än en pajar samtidigt

jo. tänk vad roligt med en raid 5 med diskar från samma batch och de pajar en i taget medans arrayen "städar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

jo. tänk vad roligt med en raid 5 med diskar från samma batch och de pajar en i taget medans arrayen "städar"

Tycker inte raid är behövligt i hemmet alls, mer än för att det skulle vara kul då. Raid är inte till för data loss, det är till för uptime. Data loss har man backup till. Och uptime är inte viktigt hemma. Enligt mig.

Kör man dessutom vanlig JBOD med backup och förlorar en disk, är man ju lite degraded i fil-biblioteket ett tag. Men det är ju inte helt borta.

Nu pratar jag iofs om stora media-bibliotek och sånt, Är det mindre prylar så kanske det kan finnas en mening med det.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Tycker inte raid är behövligt i hemmet alls, mer än för att det skulle vara kul då. Raid är inte till för data loss, det är till för uptime. Data loss har man backup till. Och uptime är inte viktigt hemma. Enligt mig.

Kör man dessutom vanlig JBOD med backup och förlorar en disk, är man ju lite degraded i fil-biblioteket ett tag. Men det är ju inte helt borta.

Nu pratar jag iofs om stora media-bibliotek och sånt, Är det mindre prylar så kanske det kan finnas en mening med det.

sant, men ser ofta folk som tror att "raid = backup"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

men så fort man läser om jbod så skriks det ju "neeej, du ska ha alla diskar av samma sort och storlek!!!"

jag som vill vara lite ekonomisk har flera gånger tittat på SHR-2 för att få en äkta jbod som sköter sig själv.
men det går inte att hitta beg. 8bay synology för vettig peng. ett par hundralapppar under nypris är fy skam.

Om man går ner på en nod i sådana storage system så är samma storlek på disk helt klart att föredra. Märke och modell spelar mindre roll.

Vissa system klarar noder med olika storlek, andra inte. Så det gäller att hålla stenkoll på begränsningar etc när det gäller 100PB+ system.

För hemma bruk med ett fåtal diskar så kan SHR-2 vara intressant, men det har också sina begränsningar. Sen så är priset på enheterna inte roliga.

Går man upp lite i antal diskar så kan man alltid hantera det med att ha en volym per diskstorlek som man sen kör span eller stripe över.

Permalänk

Jag köpte en 20 TB-hårddisk i november för 3971 kr. Idag kostar den 4652 kr på samma ställe. Hittar den inte billigare än 4400 kr i andra butiker. Känns bra för egen del kortsiktigt, mindre bra långsiktigt för det drabbar alla på något vänster när tillverkarna utnyttjar sin monopol-ställning.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

640 kb hdd ought to be enough for anybody!
Jag har lagring själv så det räcker nu. Det som är tråkigt är att mainstreams behov minskar vilket stagnerar utvecklingen för de som "gör något" vid datorn.