Permalänk
Medlem

Köpa mesh

Vilket mesh-kit ska jag köpa?
Blir mitt första mesh, bara haft router med accesspoint, repeters m.m. innan.
Gärna plats för 2 nätverkskablar/enhet.
Pris gärna under 2000 kr. Stabilt och räckvidd är prio.
Priset är inte superviktigt, men under 2000 kr som riktmärke.

Till en 1-plans villa ca 170 m2, fiber in i ena gaveln (Så det behövs spridas från gavel till gavel och gärna hela tomten pga uppkopplad klipprobot. Det finns dragna kablar i huset till ett par ställen, gissar att det är fördel att koppa iaf 2 enheter med nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Passade på att köpa Tp-link Deco X50 (3-pack), när Kjell o co hade rea på dessa. Förvisso nedsatt då till 2700kr.
Men otroligt smidigt att installera och jättebra app för kontroll över systemet. Går även lätt att utvidga till många fler enheter, samt en utomhusenhet som ska vara riktigt bra. Deco X50 enheterna har 3st portar per enhet.
Finns säkert liknande produkter, men svårt att tro att du får bra fart och lågt pris. Något kommer behöva tummas på.
Men gick själv från ett liknande system som du har, till just mesh. Otroligt skönt!

Permalänk
Medlem

Sneglat lite på TP-link Deco S7, mest prisat hos Netonnet, kan det vara något?
2700 kr är OK om det ger ordentliga fördelar, förstår att det finns kopplingar till pris, men se det som ett riktpris och en önskan:) Räckvidd och stabilitet är viktigast, snabbhet är inte lika viktigt, men kommer det på köpet är det såklart bra, men underordnat de andra. Har "bara" 100 fiber, men har såklart gärna snabbt nät internt iaf.

Något big no no med S7? 6E eller 7 känns rätt oviktigt, då väger priset tyngre om jag får samma räckvidd.

Permalänk
Medlem

S7 faller, hade missat att det inte var wifi6, X20 ny kandidat, typ 2400 kr nu.
Ser nu att Amazon har "ditt" paket för 2800...kanske lika bra, X20 har bara uttag för 2 nätverkskablar, vilket är förlita i ett rum.

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite äldre Deco M9 system med tre enheter, även om det bara är AC tekniken så funkar det otroligt smidigt. Det liknar lite större system som Ubiquiti men är smidigare i små installationer. En bonus är att jag kör mina enheter me RJ45 kabel, dessutom finns det även extra RJ45 uttag på en del enheter. Allt beror på vilket system man köper.

Det är bara hålla koll på t.ex. Kjell, det är rea då och då på deco, tapo och andra TP-link prylar.

Sedan kanske man inte ska förlita sig på hårdvarans RJ45 uttag, det är bättre om man kan dra flera kablar och utöka med RJ45 uttag eller montera en switch i den fasta installationen. Då blir man inte beroende av deco enheterna funktionalitet eller om du har tänkt skaffar ett annat system. Värt att titta närmare på hur man kan utöka och förbättra den fasta installationen innan man skaffar ett mesh system.

Permalänk
Medlem

M9 är mera lik S7 som jag fick ögonen på först va?
Jag har egentligen alla fasta kablar jag behöver, men jag har en bil som vill uppdatera sig lite då och då samt överlag en hel del spridda apparater som använder wifi, så det känns enklast med ett mesh, dessutom blir det ganska lätt att expandera, så det lutar åt ett mesh rätt snart, men S7 kanske duger gott, möjligen har jag bara en iPhone eller 2 som kan nyttja wifi6, möjligen också bilen. wifi 5 kanske räcker, eller ska man tänka framåt?

Permalänk
Medlem

@Skarj jag skulle skaffa WiFi6 om det är möjligt och man kan få prylarna när det är nedsatt pris. Annars räcker AC-tekniken bra om den inte ska användas för tunga kritiska saker som att streama 4k, spela datorspel etc. Då är det alltid bättre använda kabel.

Jag köpte M9 systemet när det var nedsatt pris, egentligen av den enda anledningen att jag provat WiFi6 från en TP-link router men det hjälpte inte mig. Det visade sig att mitt problem var att endast 2.4Ghz räckte tillräckligt långt, 5Ghz funkade inte. Därav fick jag satsa på mesh system och nu funkar allt utan problem, inga störningar etc. Däremot är hastigheten inte den bästa även fast en del enheter använder 5ghz, andra 2.4ghz osv. Men det är betydligt bättre och snabbare än tidigare men det viktigaste för mig var att jag fick ett stabilt system och inte hastigheten.

Som minimum Deco X50 (ax3000 eller bättre bör man skaffa), annars är det Deco M9 som är AC2200 men här går det nog också bra med S7 som är AC1900. Viktigt att kolla att systemet också stödjer ethernet backhaul om man vill köra enheterna med kabel, det kan vara lite otydligt vilka system som har denna funktion. Möjligt att äldre enheter stödjer detta numera om man uppgraderar firmware.

Permalänk
Medlem

Köper det där med att kabel är att föredra vid mycket data, min tanke är egentligen bara kabel mellan enheten som blir router samt enheten längst bort, sedan en tredje enhet som endast koppas med wifi till de andra men som placeras så att den blir närmast möjligt till bilen. Har sedan ett gäng saker som endast kan köras trådar, därför behöver jag 3 uttag/enhet då 2 av 3 behöver 3 kablar och den tredje helt utan, då den endast är till för bilen, samt att stötta upp nätet mitt i huset. S7 har plats för 3 kablar, men då tappar jag wifi 6, men då det i praktiken endast är 1 högst 2 av våra telefoner som har det, samt att de inte används så att de behöver hastigheten så kanske S7 duger, likt dig är inte hastigheten riktigt intressant, inte nu iaf, utan stabilitet samt räckvidd prioriteras, men förhoppningen är väl 10 års livslängd för nätverket så kanske det är dumsnålt att inte gå på wifi 6, å andra sidan finns redan wifi 7...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur ASUS ZenWiFi XD6 AX5400 2-pack står sig mot redan nämnda 3-pack?
Är de så pass mycket bättre att det är värt att endast ha 2 st? Går väl senare att lägga till en tredje, men då där summan iväg...

Permalänk
Medlem

Det blev ASUS XD6, antar att det bara är att köpa till en enhet om det skulle bli klen spridning, verkar OK enligt det jag läst på 2 enheter, ska tråda dem mellan varandra, borde gå bra med en XD6S (billigare) va? Är det någon skillnad förutom förre LAN uttag? Som tredje enhet behöver jag inga LAN alls där den ska stå.