Permalänk
Medlem

Laptop för studier

Hej,

Sonen ska börja plugga på universitet (ekonomi) efter sommaren. Han har ingen koll alls på datorer annat än som användare av dem. Gärna en laptop av lite bättre kvalitet tror jag skulle vara bra. Har själv en gammal billig Acer och det känns som en plastbit med halvdålig skärm. Gissar att han även kommer använda den för att kolla Netflix och Youtube men han spelar inte så inget krav på det. Tacksam för förslag.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

En begagnad mac med m1, m2 m3, ?
Eller det ska vara windows?
Budget?

Edit
Har ni möjlighet så gå till en butik och kläm o känn lite på kvaliteten på de som finns inne. Kan inte garantera men troligen så är det nog mest sådana datorer som ni letar efter som de har mäst inne av.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Helt klart beroende på budget, vi behöver mer detaljer

Jag satsade mer pengar och inhandlade Surface Laptopen när den släptes många år sedan. Älskade den, men grovt dyra datorer.

Permalänk
Medlem

13" Macbook Air med M2 på Apple.com med studentrabatt är ett rätt bra pris om man vill ha en premiumdator för lite över 12000.
Kommer utan att tveka att klara hela studietiden och har tillräcklig premiumkänsla, man behöver inte dra med sig laddare i väskan - den klarar en dag utan problem.

Jag hade nog personligen köpt en begagnad 15" eller 16" Macbook, för kring 5000 (dvs, Intel-processor, inte nyaste modellen direkt) men det kan vara bra med nytt ibland och de flesta tycks inte vilja ha "stora" skärmar.

Även om man är van med Windows så tar det inte lång tid att komma in i hur man använder en Mac, och sedan är det enklare skulle jag vilja säga eftersom Windows ändrar sig så mycket numera. (Windows 8, 10, 11, det ger mig huvudvärk)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har faktiskt funderat mer och mer på en Macbook Air M2. Vad tror ni om 13" eller 15" ?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Har faktiskt funderat mer och mer på en Macbook Air M2. Vad tror ni om 13" eller 15" ?

Det kan bara användaren avgöra!

Skälv Till exempel skulle jag aldrig gå under 15,6" har nu en 16".
Min syster där imot skulle aldrig kunna tänka sig större än 13" (försöker få henne att kanske kunna gå upp till en 14" till nästa dator i alla fall, men hon är lite motvillig).
Min bror kör 16" nu med, men han var svår att få ner från 17" som han hade innan. Andledningen till 16" var att det inte fans så många bra 17" då längre när han behövde en ny.
Vi använder datorerna till istort sett samma sak. media, spel, och skriva på.

Så som sagt. Det kan bara användaren avgöra

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.