någon som använder Xpenology ? (NAS)

Permalänk

någon som använder Xpenology ? (NAS)

Det verkar vara en intressant lösning, men är den stabil i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det verkar vara en intressant lösning, men är den stabil i praktiken?

körde det på en HP Microserver N54L under ca 10 år utan större anmärkning. uppdaterade det med jämna mellanrum med nya bootloaders osv.

Permalänk
Medlem

Jodå, jag har kört med Xpenology sedan långt innan Redpill loadern blev en grej. Det finns förstås några gotchas med att göra detta. För det första så gäller det att ha kompatibel hårdvara, speciellt om du vill kunna köra uppdateringar utan behöva göra en massa handpåläggning för att bibehålla funktion. Jag tappade exempelvis mitt 10Gbe nätverkskort under senaste uppdateringen då "all modules" tillägget inte var kompatibelt med senaste DSM:en, turs nog så hade jag Intel Gigabit nätverkskort som hade officiellt stöd i DSM så jag tappade inte kontakten helt med NAS:en.

För övrigt så kör jag dubbla Xpenology-instanser, en på ett Supermicro X10 moderkort med SC825 rack-chassi som primär lagring, och den andra kör jag på en gammal Dell PowerEdge R230 server som jag har som backup-destination för XCP-NG på mina servrar. Jag körde tidigare LSI SAS2008-baserade HBA-kontrollers, men stödet för detta är mindre än optimalt, så jag har gått över till att jag kör Dell Perc H330-kort som jag har flashat om i IT-läge vilket fungerar out-of-out med SAS3-drivrutinerna på exempelvis DS3617/DS3622. Om du bara har SATA-anslutna hårddiskar så behöver du inte tänka på det utan då kommer det fungera direkt.

Tack vare TCRP Loader och ARPL så är det numera lättare än någonsin att installera och köra Xpenology.
https://github.com/pocopico/tinycore-redpill
https://github.com/fbelavenuto/arpl

Därtill hittar du mycket matnyttig information i Xpenology forum:et.
https://xpenology.com

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det verkar vara en intressant lösning, men är den stabil i praktiken?

Samma som ovan, körde länge på en Microserver som numera fortfarande tuffar på hos en släkting.
Hemma nu har jag ett gammalt (sandy bridge) ITX moderkort med 8 diskar som enbart fungerar som backup target till min "riktiga" synology NAS.

Permalänk
Medlem

Fungerar funktioner som quickconnect även med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Fungerar funktioner som quickconnect även med detta?

QuickConnect är en molntjänst hos Synology och kräver äkta serienummer för att utnyttja. Så om du bara genererar ett fejk-serienummer kommer det inte att fungera, men om du använder dig utav ett äkta serienummer så bör tjänsterna rent teoretiskt fungera.

Så om du har oturen att hamna hos en internet-operatör som placerar dig bakom CGNAT och vägrar ge dig publik IPv4 så bör du kanske satsa på att köpa äkta Synology, alternativt att du använder någon av dessa mesh VPN-tjänster för extern åtkomst.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se