IT-bolag: Teknikstrul är största tidsboven idag

Permalänk
Melding Plague

IT-bolag: Teknikstrul är största tidsboven idag

I snitt lägger svenskar 75 minuter i veckan på att hantera tekniska fel på arbetsplatsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på ”shared workspace” och denna drös med olika lösningar för mötesrum.
Jag har hemmakontor och lägger nog inte ens fem minuter i veckan.

Edit: Om vi talar om hårdvara då.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

It strul = hänga på facebook, instagram och sweclockers?

I såna här undersökningar så tycker jag itstrul hos itfolk borde räknas bort och man ska se på vanliga användare. Annars blir det lite som att se att bilstrul upptar mycket av ens bilmekanikers tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det beror nog på ”shared workspace” och denna drös med olika lösningar för mötesrum.
Jag har hemmakontor och lägger nog inte ens fem minuter i veckan.

Edit: Om vi talar om hårdvara då.

Antagligen mest projektorn eller skrivaren som folk aldrig lyckas få igång, lika kul varje gång.

Permalänk
Medlem

Jag lägger i snitt 30h i veckan på att lösa teknikstrul, men mitt jobb går ju ut på att lösa tekniska problem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag lägger i snitt 30h i veckan på att lösa teknikstrul, men mitt jobb går ju ut på att lösa tekniska problem också.

Vad gör du de andra 10 timmarna, slösurfar SweC?

Permalänk
Medlem

Tycker det borde ägnas mer tid åt teknikstrul då blir folk mer medvetna hur datorn bland annat fungerar och att man även slipper lämna in den på support

Permalänk
Medlem

Thankx, Windows

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

It strul = hänga på facebook, instagram och sweclockers?

I såna här undersökningar så tycker jag itstrul hos itfolk borde räknas bort och man ska se på vanliga användare. Annars blir det lite som att se att bilstrul upptar mycket av ens bilmekanikers tid.

Vi vanliga användare är sjukt trötta på att inget fungerar som det ska.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Vi vanliga användare är sjukt trötta på att inget fungerar som det ska.

"Inget"?
Nog inte grejerna det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

It strul = hänga på facebook, instagram och sweclockers?

I såna här undersökningar så tycker jag itstrul hos itfolk borde räknas bort och man ska se på vanliga användare. Annars blir det lite som att se att bilstrul upptar mycket av ens bilmekanikers tid.

Beror ju på vad man menar mef itfolk. Tänker att det som bör räknas är att lösa tekniska problem som ej är en del av arbetsbeskrivningen. Tex lista ut varför videosamtal ej fungerar när ens arbetsuppgift är att ha ett möte om vad som orskar problem i <godtycklig produkt>.

Angående undersökningen så låter det som den är baserad på självskattning. Ger inte mycket för folks förmåga att uppskatta vad de lägger tid på.

Permalänk
Medlem

Oj, det var länge sedan vi hade sådant strul som jag behöver hantera. Fördelen med en större organisation är att det finns folk som hanterar sådant och är bra på det.

Hur mycket tid lägger du på att lösa teknikstrul på jobbet? Svar: ingen

Det ska ganska mycket till för att teamen ska sitta och idla. Det mesta kan köras localt med mockar för andra system så utveckling går att göra så länge laptopen har ström.
Skulle det vara ett kortare problem (säg en timme eller så) så är jag helt OK med att teamet tar en längre fika och snackar lite skit
Jag skulle nog gå så långt som att köpa fika till dem och säga: sorry, we screwed up, fika is on the company.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad gör du de andra 10 timmarna, slösurfar SweC?

* Host *. ; )

Permalänk
Medlem

Misstänker att en del av detta beror på att det är allt svårare att logga in på jobbet efter alla cyberattacker som varit mot näringslivet. Vi skall numera ha ett 14 tecken långt lösenord, som fortfarande måste bytas regelbundet, och dessutom köra 2FA på telefonen för att använda VPN. Det är väl OK när det funkar, men det är rätt ofta det inte funkar - speciellt när det gäller att federera accessen från Windows till system som är äldre än jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Dunde:

"Inget"?
Nog inte grejerna det är fel på?

Korrigering; att det alltid är något som inte fungerar. Men IT ska bara fungera.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Misstänker att en del av detta beror på att det är allt svårare att logga in på jobbet efter alla cyberattacker som varit mot näringslivet. Vi skall numera ha ett 14 tecken långt lösenord, som fortfarande måste bytas regelbundet, och dessutom köra 2FA på telefonen för att använda VPN. Det är väl OK när det funkar, men det är rätt ofta det inte funkar - speciellt när det gäller att federera accessen från Windows till system som är äldre än jag.

Skulle gissa på att det största boven för den största posten, inloggningsproblem, handlar inte om lösenord utan olika former av konto/profil/roaming-problem. Är iaf i särklass det största problemet jag noterat på olika arbetsplatser (sett till tid alltså). Min sambo jobbar på ett av Sveriges största företag, och skulle nog gissa på att en gång i månaden är hon utan dator en halvdag för att hennes profil har gått sönder och måste göras om. Och på min arbetsplats så ser jag kollegor konstant behöva vänta lång tid för logga in på deras datorer, i vissa fall upp till en timme (outsourcad IT till en av jättarna). Som tur är har jag i en avdelning som gör att jag får ha en dator utanför kontors-AD:t och IT:n, där vi driftar våran egen IT.

Permalänk
Medlem

Allt som har med konton att göra är hemskt och jävlas kontinuerligt. Både privat och på jobbet, speciellt när konton ska länkas samman.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

"att inte följa it-säkerhetsregler med 12 procent." Haha va fasen, var 12 procent av dom som svarade på frågan säk-folk?

Men artikeln är spot on, jag lägger lätt 2h per vecka i it-strul som jag inte själv orsakar.

Bästa är ett system där vi har "admin"-rättigheter med ett separat konto. Lösenordet kan vi inte ändra själva. Giltighetstiden är 30 dagar. Så var 30:onde dag måste man göra en procedur för att få ut ett nytt lösenord via en support. Givetvis går det i snitt 31 dagar mellan att något börjar brinna och man behöver använda kontot. Så ska man komma ihåg vart man ska ringa, sitta i kö, hoppas på att den som svarar kan rutinen för nytt lösen, allt medans skiten sprutar på fläkten och verksamheten står och skriker.
Sjukt genomtänkt "system".

Permalänk
Medlem

"Eller ge våra medarbetare längre semester och återhämtning"

Haha eller hur, det ligger nog ganska lågt nere på priolistan hos alla arbetsgivare...

Är inte så inblandad i direkta problem längre men när man är det så är det saker som kan undvikas med information, utbildning och folk som faktiskt läser/lyssnar på råd.

Sen finns det vissa personer som alltid har "problem", dessa finns på alla arbetsplatser och mängden problem är helt enorm jämfört med någon annan, gissar på att det är dessa personer som intervjuats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"att inte följa it-säkerhetsregler med 12 procent." Haha va fasen, var 12 procent av dom som svarade på frågan säk-folk?

Men artikeln är spot on, jag lägger lätt 2h per vecka i it-strul som jag inte själv orsakar.

Bästa är ett system där vi har "admin"-rättigheter med ett separat konto. Lösenordet kan vi inte ändra själva. Giltighetstiden är 30 dagar. Så var 30:onde dag måste man göra en procedur för att få ut ett nytt lösenord via en support. Givetvis går det i snitt 31 dagar mellan att något börjar brinna och man behöver använda kontot. Så ska man komma ihåg vart man ska ringa, sitta i kö, hoppas på att den som svarar kan rutinen för nytt lösen, allt medans skiten sprutar på fläkten och verksamheten står och skriker.
Sjukt genomtänkt "system".

Låter helt sjukt att det får fortgå. Det är egentligen inte ens ett IT-problem.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Hierarkier, access, rättigheter, godkännande från chef, installera nya program, testa ett nytt bibliotek, …

Finns många sega saker som utvecklare, inte alls så att man knackar kod hela dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

It strul = hänga på facebook, instagram och sweclockers?

I såna här undersökningar så tycker jag itstrul hos itfolk borde räknas bort och man ska se på vanliga användare. Annars blir det lite som att se att bilstrul upptar mycket av ens bilmekanikers tid.

Hela vårt kontor har dagliga problem med dockningsstationerna (svarta skärmar, blinkade skärmar, ingen laddning, externa enheter fungerar inte mm) och det sägs inte finnas någon lösning.

Försvinner nog 20min per person och dag pga det.

Räknar man in hemsidor som går ner och liknande problem så ökar tiden såklart ännu mer.

Räknar man in att vänta på accesser osv spårar det totalt ur. Fick just access till ett program jag väntat på i tio månader (med konstanta uppföljningar och samtal med höga chefer om det). Och det är ett program som behövs mer eller mindre dagligen för att göra jobbet, som inte gått att göra då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

75 minuter i veckan låter lite. Nu är det inte bara IT som kan strula, vi har diverse tekniska maskiner som kan strula på mitt jobb. Saker går sönder när de används. Man får ta med underhåll och service i budgeten helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig en tvångsuppgradering av Windows den gången jag skulle skriva ut några dokument inför en utlandsresa. Missade flygbussen och tvingades parkera bilen på Arlanda i två veckor. Det blev dyrt för firman.. (Om nu någon gnäller på att jag inte planerat tillräckligt, så har mitt jobb alltid varit som så att alla morgonens planer varit obsoleta den sekund jag tar steget ut från hissen! Att ta över från Asien-teamen och reagera på vad USA kokat ihop under natten var alltid prio ett. Men kul flexibelt jobb annars.)

Permalänk
Medlem

IT strul ger arbetstillfällen!
Annars så hade vi ju vart arbetslösa

Jobbar med införandet av ett visst omtalat journalsystem, och där finns bara lösningar!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

95% av det är ju tyvärr Windows fel för min del. Teams, outlook, etc är fan alltid strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

IT strul ger arbetstillfällen!

Eller tvärtom...

En sak som ställt till det för mig är att Microsoft hade tagit bort möjligheten att koppla upp sig med Teams till ett test-konto för att i förväg kolla att ljud och bild fungerar.
Kanske är tillbaka igen. Men det är ibland svårt att undersöka: om man googlar på ett problem så hittar man oftast föråldrad information.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad gör du de andra 10 timmarna, slösurfar SweC?

Självklart?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Jag lägger i snitt 30h i veckan på att lösa teknikstrul, men mitt jobb går ju ut på att lösa tekniska problem också.

Jag jobbar inte ens med it-lösningar. Ändå lägger jag säkert 30h i veckan på att lösa/hjälpa it problem

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det stora felet är att all teknik idag bygger på nåt som utvecklades på 60-70-talet, utan någon som helst tanke på säkerhet. Då var allt fokus på att det bara skulle funka. Alla säkerhetsfunktioner har lagts på i efterhand, så vi nu har protokoll i protokoll i protokoll, lager på lager av efterhandskonstruerad säkerhet, och fortfarande har vi ett inloggningssystem som är flera tusen år gammalt:
/Knack-knack/
Vem där?
Det är Torsten
Vad är lösenordet?
Jönssons get åt upp prästens skor imorse!
Kom in...

Och det där har man komplicerat och komplicerat i flera steg med koder och certifikat, svart/vitlistor, geofencing, fingeravtrycksläsare, ansiktsinloggning, 2fa och alla möjliga märkliga påfund, men fortfarande samma usla system i botten. Den som hittar en dyrk (säkerhetsbrist som sätter låset ur funktion) tar sig ju in ändå, och numera byter de ju t.o.m ut låset så man själv inte tar sig in längre.

Det värsta av allt är att det blir ju bara värre och värre. Hur ser det ut om 25 år? Skulle inte förvåna mig om man behöver logga in i byxorna för att kunna dra ner gylfen så man kan pinka, och det är nån säkerhetszon i alla dass så inlogget funkar bara där. Ställer man sig bakom en gran i skogen 6 mil från närmsta bebyggelse, nä tyvärr, du befinner dig utanför zonen.

Vi behöver få bort allt det här digitala vansinnet.

Datorer, internet, hela klabbet behöver byggas om från grunden. Man ska inte behöva nåt molnkonto med 25-tecken långt lösenord och 2fa för att logga in på skrivaren på arbetsplatsen för att få ut utskriften av matsedeln för veckans lunch på gästgiveriet så den kan hängas upp i personalrummet.