Dator från Inet, hittar ej wifi, ser ut som stryk på skärmen

Permalänk
Medlem

Dator från Inet, hittar ej wifi, ser ut som stryk på skärmen

Hej,

Just hämtat hem denna dator från Inet. Är inte bra på datorer, är min första custombyggda och betalade inet för att allt skulle funka.

ASUS Prime B650M-A WIFI II
Inet Infoblad
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 1TB
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
DeepCool AK400 Zero Dark
PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound
Seasonic Focus GX 750W
Kolink Observatory HF Mesh Svart

Jag laddade ned windows från microsoft på en USB sticka och försökte installera själv. Den fastnade dock på att den inte hittar wifi och säger att den måste ha internet innan vi kan gå vidare. Gick varken med routern eller mobilen att få den hitta wifi. Jag använde då shift+F10 och i command prompten kunde jag då Bypass Out-of-the-Box-Experience (OOBE) Internet Requirement och kunde då slutföra windowsinstallationen vilket gick bra.

Grafiken ser ut som ngt från 1998, (har satt displayport i grafikkortsplatsen) och den hittar inget internet ännu. Min icke-vetenskapliga magkänsla säger mig att moderkort grafikkort mm inte pratar med varandra och det typ inte finns några drivrutiner installerade?
Kontaktade inet som sa att drivrutinerna skulle ju absolut vara installerade men att jag ändå bör ladda ned LAN och WIFI drivrutiner på moderkortet för att få uppkoppling. Sedan rek de mig att göra en DDU och avinstallera alla drivrutiner och installera dem på nytt? jag ska dessutom ladda ned alla drivrutiner på en USB tyckte de och installera om dem?

Detta känns komplicerat för mig, är på jobbet nu, har ni några tips, ideer eller kloka ord så tar jag gärna emot dem.

Permalänk
Medlem

Om du installerat om den så ja då måste du ju ta hem och installera drivrutiner själv , och ja de har blivit så på senare år vi gått tillbaka lite till hur de var förr med att det inte fungerar out of the box på samma sätt, w11 är mycket mer slimat i vilka drivers den har med än 7 och 10 , på mitt nya bygge hade den inte ens driver för lan

När du fått nät så kan du installera grafikdrivare , chipset mm

Permalänk
Medlem

Hejsan. Alla dina problem kommer lösa sig med internet, då kommer Windows ladda ner alla drivrutiner till dig automatiskt.
Har du möjlighet att koppla in nätverks kabel direkt i datorn så kommer du snabb vara igång med din nya dator.

Sen rekommenderar jag att du laddar ner amd drivrutiner till grafikkort för bättre upplevelse.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

stort tack, får fixa en eternetkabel då!

Permalänk
Medlem

Koppla in mobilen med usb-sladd och använd tethering.

Eller koppla in datorn bredvid routern och ta ethernetkabeln därifrån under tiden för att uppdatera

Permalänk
Medlem

Ett lite krångligare alternativ är att först prova att installera Win 10 (brukar fungera bättre).
När allt fungerar i 10:an uppgraderar man till 11:an.

Permalänk
Moderator
Moderator

Annars kan du ju alltid tanka ned drivers till USB-stickan.
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Windows uppdaterade nu med kabel i datorn. Dock funkar inte mitt grafikkort, som jag misstänkte.

Försöker uppdatera drivers via Windows knapp och möts av

Permalänk
Medlem

Ladda ner de senaste grafik-drivrutinerna ifrån AMDs hemsida.

Samma med chipset-drivers.

Övriga drivrutiner bör Windows Update ordna åt dig automatiskt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Furix:

Windows uppdaterade nu med kabel i datorn. Dock funkar inte mitt grafikkort, som jag misstänkte.

<Uppladdad bildlänk>

Försöker uppdatera drivers via Windows knapp och möts av

<Uppladdad bildlänk>

Tanka drivers från AMD, inte Windows update.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furix:

Windows uppdaterade nu med kabel i datorn. Dock funkar inte mitt grafikkort, som jag misstänkte.

<Uppladdad bildlänk>

Försöker uppdatera drivers via Windows knapp och möts av

<Uppladdad bildlänk>

https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

Permalänk
Medlem

Funkade, stort tack!