Rykte: Switch 2 släpps i höst – OLED-variant dröjer

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på Switch 2 men om priset blir runt 6000kr så ska den vara jävligt bra för att jag ska överväga det. Och eftersom det är Nintendo så vet jag redan nu att så inte kommer vara fallet.

Så det är bara hoppas på att priset blir lägre än så. Med OLED annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Blä, lanserar de inte något spel som nästa Zelda, Metroid, Kid Icarus eller något annat super eftertraktat så känns denna rätt meningslös IMO. Åter igen, enda anledningen för mig att köpa Switch var Zelda spelen. Annars köper jag hellre en Steamdeck

Det ryktas om att de har ett nytt 3d Mario liggande redo samt Mario Kart 10. Metroid prime 4 kanske kommer till både switch och switch 2. Det ryktas också om en remake på ocarina of time, vilket bör kunna bli bra, samt "4k" patchar till botw och totk. De försöker nog har en bra launch lineup. Annars har Nintendo inte lärt sig någonting

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av medbor:

Fotskott att inte släppa OLED direkt, det är ju den alla vill ha

Nej det är smart att dra ut på modellen folk vill ha. Både valve och Nintendo lär ha sålt en del extra enheter, tack vare att de valde att ha en dålig skärm på första.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det är smart att dra ut på modellen folk vill ha. Både valve och Nintendo lär ha sålt en del extra enheter, tack vare att de valde att ha en dålig skärm på första.

Jag är dock inte så säker på att Nintendos primära målgrupp vill betala premiumpriser.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Jag är dock inte så säker på att Nintendos primära målgrupp vill betala premiumpriser.

Switch säljer ju bra trots att den är väldigt dyr (för vad man får) och jag tycker tillbehören är rätt dyra med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag är dock inte så säker på att Nintendos primära målgrupp vill betala premiumpriser.

De flesta verkar vara vuxna om jag ser rätt

Permalänk

Har ni missat att ALLT har blivit dyrare?

Skrivet av oxh:

6k för en nintendo? ouch

Skrivet av Edvin1:

Hur mycket kostar en iPad? Hur mkt kostar ett Nintendo?

Jag tror att man kan glömma en skärm som i en iPad. Nintendo måste vara billig för att attrahera barnfamiljer.

Skrivet av Gender Bender:

Tveksamt att en konsol från Nintendo skulle lägga sig på samma prisnivå som Xbox och PS5.

Permalänk
Medlem

Givet köp, förutsätter att den kan köra switch spel.
Switch är det perfekta komplement till en kompetent PC...hoppas på Metroid, och en Zelda HD collection (1987-2024).... drömma kan man ju ..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett köp. Hoppat över switch, enda av deras konsoller förutom SNES som jag inte haft
(Förutom virtual boy och udda grejer då).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Konsolen kan lanseras under årets andra hälft och OLED-variant ska dyka upp en tid efter lanseringen.

Läs hela artikeln här

Hoppss verkligen det stämmer. Är jättesugen på en Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har ni missat att ALLT har blivit dyrare?

$399 är ett rimligt pris om man ser till inflationen. $499 är inte rimligt. Det är som att Switch skulle ha haft ett lanseringspris på 5500 kr när det släpptes 2017 i dagens pengar. Det sista Nintendo vill göra är att lägga sig på en prisnivå över bärbara enheter som Steam Deck, vars billigaste modell ligger på just $399.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är nog fler vuxna än vad man tror som spelar på Switch, men det är nog även många vuxna som står som ägare till kontot åt sina barn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

$399 är ett rimligt pris om man ser till inflationen. $499 är inte rimligt. Det är som att Switch skulle ha haft ett lanseringspris på 5500 kr när det släpptes 2017 i dagens pengar. Det sista Nintendo vill göra är att lägga sig på en prisnivå över bärbara enheter som Steam Deck, vars billigaste modell ligger på just $399.

Jag köpte ögondroppar häromdagen, 140:- de kostade 80:- förra gången jag handla. Så jag antar att du missat att ALLT har blivit dyrare.

Kolla precis vad en switch kostar nu.
3700:- 4500:- för OLED i runda slängar, så att 2an skulle ligga mellan de två känns ju overkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag köpte ögondroppar häromdagen, 140:- de kostade 80:- förra gången jag handla. Så jag antar att du missat att ALLT har blivit dyrare.

Kolla precis vad en switch kostar nu.
3700:- 4500:- för OLED i runda slängar, så att 2an skulle ligga mellan de två känns ju overkligt.

Mycket har blivit dyrare, men att dina droppar är 80% dyrare än sist du köpte betyder inte att Switch 2 kommer vara 80% dyrare än 1:an.

Switch hade ett pris på $299 när det släpptes 2017, jag betalade 3698 kr för mitt på releasedagen. $299 då motsvarar $380 idag, vilket gör att en prislapp på $399 snarare än $499 är mer rimlig.

$399 dollar är 4344 kr, släng på 25% moms och du är uppe i 5430 kr, runda uppåt till 5490 kr och du har ett rimligt pris för en Switch 2 på releasedagen, om det nu släpps i år. 6790 kr ($499+moms) är inte ett rimligt pris för en Switch 2, och kommer aldrig att hända, såvida Nintendo inte planerar att bryta trenden med en billigare och klenare konsol än konkurrenterna. Inte ens Switch 2 OLED lär kosta $499.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag köpte ögondroppar häromdagen, 140:- de kostade 80:- förra gången jag handla. Så jag antar att du missat att ALLT har blivit dyrare.

Kolla precis vad en switch kostar nu.
3700:- 4500:- för OLED i runda slängar, så att 2an skulle ligga mellan de två känns ju overkligt.

Vi köpte precis (på rea som tur var) en 2år gammal läsplatta precis innan dom berättade om uppföljaren, uppföljaren är bättre och kostar 1650kr och tidigare modellen kostar (fortfarande) 1800kr.
Priser måste inte gå upp drastiskt även om vissa produkters priser gör det.

Dessutom sa han att 399 var inkluderat generell inflation så självklart är han medveten om att priserna har ökat.

Men att prata om något exakt pris utan att ens veta vad maskinen innehåller blir ju lite för tidigt, som sagt jag kan acceptera ett pris på 6-7000kr men då får den vara bra vass, och det är aldrig Nintendos maskiner så det känns inte så troligt.

Gamla switch är dyr för att den inte gått ner i pris, och det är nog främst för att den säljer ändå.
Switch 2 måste komma in bra på marknaden och sälja ordentligt så den inte blir en flopp, därför är den mer priskänslig än vad gamla Switchen är, dom kan inte gå lika mycket plus på varje Switch 2 som dom gör på varje Switch just nu helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag köpte ögondroppar häromdagen, 140:- de kostade 80:- förra gången jag handla. Så jag antar att du missat att ALLT har blivit dyrare.

Kolla precis vad en switch kostar nu.
3700:- 4500:- för OLED i runda slängar, så att 2an skulle ligga mellan de två känns ju overkligt.

Fast att dina ögondroppar blivit nästan dubbelt så dyra säger ju inte så mycket. Allt har inte blivit nästan dubbelt så dyrt.

3,7k för en ny Switch är ju dyrt dock. Switch kostade 3.7k vid lansering också ungefär. Att efter 7 (!) år ligga kvar på det priset är ju helt sinnes. Har väl knappast med inflation att göra då det låg på den nivån innan inflationen också? Nintendos vinster tack vare switch är väl helt galna. Så att skylla allt på inflation...nja.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Mycket har blivit dyrare, men att dina droppar är 80% dyrare än sist du köpte betyder inte att Switch 2 kommer vara 80% dyrare än 1:an.

Switch hade ett pris på $299 när det släpptes 2017, jag betalade 3698 kr för mitt på releasedagen. $299 då motsvarar $380 idag, vilket gör att en prislapp på $399 snarare än $499 är mer rimlig.

$399 dollar är 4344 kr, släng på 25% moms och du är uppe i 5430 kr, runda uppåt till 5490 kr och du har ett rimligt pris för en Switch 2 på releasedagen, om det nu släpps i år. 6790 kr ($499+moms) är inte ett rimligt pris för en Switch 2, och kommer aldrig att hända, såvida Nintendo inte planerar att bryta trenden med en billigare och klenare konsol än konkurrenterna. Inte ens Switch 2 OLED lär kosta $499.

Och vad kosta ett GTX 1080 2017 jämfört med RTX 4080?

Jag försöker inte få er att tycka att det är okej. Men att hålla på att agera förvånad gör att jag inte kan vara tyst.

Ni tror väl inte att nästa konsol från Xbox/Playstation kommer att kosta som nuvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag köpte ögondroppar häromdagen, 140:- de kostade 80:- förra gången jag handla. Så jag antar att du missat att ALLT har blivit dyrare.

Kolla precis vad en switch kostar nu.
3700:- 4500:- för OLED i runda slängar, så att 2an skulle ligga mellan de två känns ju overkligt.

Köpte ett kilo färsk vitkål för 15kr kilo idag. För en månad sen kostade det 30kr. Så jag antar att switch borde kosta halva priset idag?
Vilken bra resonemang.

Med tanken på att disel är väldigt billigt idag så borde priser gå ner istället för att gå upp. Det är bara det att företagen är giriga och folk betalar. Det är det enda anledningen till att priser på vissa varor går upp.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Och vad kosta ett GTX 1080 2017 jämfört med RTX 4080?

Jag försöker inte få er att tycka att det är okej. Men att hålla på att agera förvånad gör att jag inte kan vara tyst.

Ni tror väl inte att nästa konsol från Xbox/Playstation kommer att kosta som nuvarande?

I dagens pengar kostar ett GTX 1080 $780, medan ett 4080 Super går på $999. Det Nvidia har gjort med sina priser går dock inte att jämföra med Nintendo eller resten av spelbranchen. Nvidia är numera ett AI-företag, och har tagit sina skyhöga priser för 4080 och 4090 då detta är kort som har köpts av företag. Sen har även Nvidia blandat om i namnsättningen. Det vi kallar 4090 är motsvarigheten till 1000-seriens Titan X, som idag skulle ha kostat 21247 kr (låter prisnivån bekant?), och 4080 motsvarar 1080 Ti, som idag skulle ha kostat 12372 kr (kanske också låter bekant?).

Priserna har ökat en aning, i Nvidias fall mer än på andra håll, men det mesta beror på inflation och inte att det har blivit en större börda för plånboken. Du tjänar förmodligen mer idag än vad du gjorde 2016/2017. Andelen av sin lön som folk är villiga att spendera på saker och ting är ganska oförändrad från år till år, och detta vet företagen om, och därför så kommer Nintendo med största sannolikhet att lägga sig på $399, vilket är $20 mer än $299 år 2017.

För att sätta detta i ett bredare perspektiv. När Nintendo släppte N64 år 1996 så hade den en prislapp på $199. Vet du vad den prislappen motsvarar idag? $396. Nintendo har alltså haft samma pris på sina konsoler i tre decennier. Tvivlar på att de kommer ändra priset för Switch 2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Köpte ett kilo färsk vitkål för 15kr kilo idag. För en månad sen kostade det 30kr. Så jag antar att switch borde kosta halva priset idag?
Vilken bra resonemang.

Med tanken på att disel är väldigt billigt idag så borde priser gå ner istället för att gå upp. Det är bara det att företagen är giriga och folk betalar. Det är det enda anledningen till att priser på vissa varor går upp.

Nej, ditt exempel är värdelöst!
Vitkål är både en färskvara och säsongsbaserad så väldigt förståeligt att priset ändrar sig.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

I dagens pengar kostar ett GTX 1080 $780, medan ett 4080 Super går på $999. Det Nvidia har gjort med sina priser går dock inte att jämföra med Nintendo eller resten av spelbranchen. Nvidia är numera ett AI-företag, och har tagit sina skyhöga priser för 4080 och 4090 då detta är kort som har köpts av företag. Sen har även Nvidia blandat om i namnsättningen. Det vi kallar 4090 är motsvarigheten till 1000-seriens Titan X, som idag skulle ha kostat 21247 kr (låter prisnivån bekant?), och 4080 motsvarar 1080 Ti, som idag skulle ha kostat 12372 kr (kanske också låter bekant?).

Priserna har ökat en aning, i Nvidias fall mer än på andra håll, men det mesta beror på inflation och inte att det har blivit en större börda för plånboken. Du tjänar förmodligen mer idag än vad du gjorde 2016/2017. Andelen av sin lön som folk är villiga att spendera på saker och ting är ganska oförändrad från år till år, och detta vet företagen om, och därför så kommer Nintendo med största sannolikhet att lägga sig på $399, vilket är $20 mer än $299 år 2017.

För att sätta detta i ett bredare perspektiv. När Nintendo släppte N64 år 1996 så hade den en prislapp på $199. Vet du vad den prislappen motsvarar idag? $396. Nintendo har alltså haft samma pris på sina konsoler i tre decennier. Tvivlar på att de kommer ändra priset för Switch 2.

Vad är det du vill komma fram till med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad är det du vill komma fram till med detta?

Att Switch 2 mest troligt kommer kosta $399 och inte $499.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Det enda jag sitter och väntar på. Vill veta om Nvidia helt valt bort segmentet eller släpper en för goodwill och why not. Jag tror inte dom tjänar särskilt mycket på dom i dagsläget.

Ja, det vore underbara nyheter att få läsa om en ny Shield. Hoppas verkligen dom "offrar" sig och plockar ihop en som fan-service.

Även om produkten inte betyder nåt för dom ur ekonomisk synvinkel borde det ju ändå vara intressant för dom att vara närvarande i segmentet och kunna säga att dom har en Androidbox i toppskiktet. Kan man tycka.

Skulle gärna se en lite dyrare premiummodell som siktar in sig på folk som vet vad dom vill ha.

Visa signatur

-dool