Permalänk

USB-C Hubb med on/off knappar?

Hej!

Har en Macbook Air med 2x USB-C uttag.

Tänkte koppla in en USB-C HUBB i ena uttaget och extern skärm i andra.

Verkar dock inte finnas några vettiga alternativ med on/off knappar.
Är det jag som söker fel eller gör folk på något annat sätt?

Macbook -> USB-C HUBB -> Nätverkskort, SSD, tangentbord och mus.
Macbook -> USB-C portabel skärm.

Enda jag hittat är denna i USA.
https://www.amazon.com/gp/product/B0CXZ448XL/ref=ox_sc_act_ti...

Trevlig kväll.

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123

Samma som du hittat finns på svenska Amazon https://www.amazon.se/gp/product/B0CXZ448XL/

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Ja. Men du verkar ha missat att det skulle vara USB-C.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Har en Macbook Air med 2x USB-C uttag.

Tänkte koppla in en USB-C HUBB i ena uttaget och extern skärm i andra.

Verkar dock inte finnas några vettiga alternativ med on/off knappar.
Är det jag som söker fel eller gör folk på något annat sätt?

Macbook -> USB-C HUBB -> Nätverkskort, SSD, tangentbord och mus.
Macbook -> USB-C portabel skärm.

Enda jag hittat är denna i USA.
https://www.amazon.com/gp/product/B0CXZ448XL/ref=ox_sc_act_ti...

Trevlig kväll.

https://m.media-amazon.com/images/I/61169rnFP-L._AC_SL1500_.jpg

En bikommentar, jag har just nu ingen Macbook med just USB-C (m Tunderbolt) men har kört med en del del HP, Dell och Lenovo bärbara i diverse USB-C med USB 3.2 elller ThunderBolt 3 och i alla har jag problem att just OnOff knappen inte verkar väl definierat, så koppla jag in en Delldator till en HP docka, så fungerar allt utom just onoffknappen.
Även om båda t.ex stödjer Thunderbolt 3, eller samma version av USB 3.x, har inte ännu testat TB4/USB4 om det blir bättre.

Men bara en varning, kolla att OnOff fungerar även med Apple.

(extra irriterande eftersom Apple hade Onoff knapp på första iMac 233 MHz PowerpC modellen tangentbord som dock inte fungerade på någon PC o starta med förstås)

Har aldrig förstått varför de inte får till det mellan alla tillverkare, behöva lyfta på locket för o starta datorn känns ogenomtänkt.

Korrigerade stavfel
Permalänk
Medlem

Du missar nog vad trådskaparen önskar Sinclair. Han verkar vilja ha en usb hubb med en individuell strömbrytare för varje usb uttag.

Inte på/av knapp för datorn i sig.

Vilket gör sökandet mycket besvärligare, det är inte något supervanligt behov och något besvärligt att implementera rent praktiskt, speciellt om det ska vara usb 3 eller senare.

Permalänk
Skrivet av immutable:

Märkligt jag som sökte men inte hittade något, tack!!

Skrivet av mikoto:

Du missar nog vad trådskaparen önskar Sinclair. Han verkar vilja ha en usb hubb med en individuell strömbrytare för varje usb uttag.

Inte på/av knapp för datorn i sig.

Vilket gör sökandet mycket besvärligare, det är inte något supervanligt behov och något besvärligt att implementera rent praktiskt, speciellt om det ska vara usb 3 eller senare.

Precis!
Men du säger att det inte är supervanligt, hur är det tänkt att man ska göra då?

Låt säga att jag har en extern SSD som jag vill stänga av då den inte används hela tiden. Känns lite onödigt att låta den "snurra" hela tiden om den enbart används ibland.

Kanske är tanken att "unmounta" USB-diskar och liknande då de ändå stänger av sig själva då. Hmm..

Ser en hel del dockningsstationer också istället för usb-hubbar som används till bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Ja, jag brukar antingen låta de sitta i permanent eller så drar jag ut de när jag är klar med de. Det är nog inte ofta jag har behov av att stänga av en ansluten pryl utan att även behöva koppla ur den. Det beror ju helt på vilket syfte den har. Men om den var till för att utöka min dators ordinarie lagringsyta vill jag nog ha möjlighet att nå datan på den så länge datorn är på med ett musklick än att behöva slå på den på hubben.

En kraftig nackdel med den där Amazon hubben är ju att det är väldigt klen ström på portarna, bara en enda har över 1A, alla andra är på 900 eller 500 mA. Det blir ju inte ens 5W. Jag tror inte det räcker till de flesta externa SSD enheter, eller iaf är nära gränsen för vad de behöver. Bara en port klarar 20W men det är ju lite småklent det med för att vara den "starka" porten. Den lär det bli slagsmål om fort bland mina prylar jag ansluter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Märkligt jag som sökte men inte hittade något, tack!!

Precis!
Men du säger att det inte är supervanligt, hur är det tänkt att man ska göra då?

Låt säga att jag har en extern SSD som jag vill stänga av då den inte används hela tiden. Känns lite onödigt att låta den "snurra" hela tiden om den enbart används ibland.

Kanske är tanken att "unmounta" USB-diskar och liknande då de ändå stänger av sig själva då. Hmm..

Ser en hel del dockningsstationer också istället för usb-hubbar som används till bärbara datorer.

Om du ska koppla ur den/stänga av den så bör du absolut välja "koppla ifrån" i windows ändå...

Vanligaste är väl att man sen kopplar ur sladden eller helt enkelt låter den vara kvar.
En SSD snurrar ju inte så den drar nästan inge ström när den är igång.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av mikoto:

Du missar nog vad trådskaparen önskar Sinclair. Han verkar vilja ha en usb hubb med en individuell strömbrytare för varje usb uttag.

Inte på/av knapp för datorn i sig.

Vilket gör sökandet mycket besvärligare, det är inte något supervanligt behov och något besvärligt att implementera rent praktiskt, speciellt om det ska vara usb 3 eller senare.

Yes, småskäms, hade en annan interupt som störde mig o jag missade grovt o kolla bild o läsa fråga bättre, sorry

Knapp sett något mer än de exempel som dykt upp i tråden.

tagit bort förslag på annan Sabrent USB Hub som blir fel, tidigare modell av de som nämns i tråden
Permalänk
Medlem

Ett problem med av/på brytare på usb är att data/plus/jord ska brytas vid olika tider för att undvika att diverse usb problem kan dyka upp (dvs KAN dyka upp).
Dvs när du stänger av så ska data brytas först sedan plus och sist jord dvs på en usb-a kontakt först dom två mittersta pinnarna (data) sedan dom två yttersta (plus och jord) o sist höljet (jord).

Och tvärtom när du slår på jord först sedan plus o sist data.
Detta gör ju att det antingen behövs en brytare med minst 4 brytbara poler OCH som dessutom ryter dom i rätt ordning=ordentligt mycket dyrare än en vanlig brytare med 1-2 poler som bryter allt på en gång.
Heller en soft brytare lösning med reläer/transistorer/mosfets/etc som även det blir mycket dyrare.
Tittar du på en usb a kontakt så ser du att dom två yttersta pinnarna är längre och därmed får/bryter kontakten först före dom två mittre data pinnarna.

Och sen om det är usb-c istället för usb-a så har vi 24 vs 4 olika pins som behöver en brytare per pin dock kan nog dom flesta brytas samtidigt.

För ca 2 år sedan så lade jag ned säkert 50+ timmar under 2-3 månaders tid i att leta runt efter en usb-a hubb (minimum 4 portar) med brytare som gjorde det rätt.
Hittade 3-4 olika alla var 4 portar och usb-a den billigaste var från nån liten special hemsida som sålde hembyggda elektronik prylar varav usb hubben var en.
Den kostade 1300:- och dom fanns i usa och byggde sakerna vid order med 2-4 veckors byggtid+frakten.
Den näst billigaste var nästan 3 gånger dyrare, nästa var 5 gånger dyrare, och tror jag hittade en till som var ännu dyrare men är inte helt säker på det.

Jag gav upp!
Finns det andra hubbar kanske billigare?
Mycket möjligt MEN problemet är att du ALDRIG kommer hitta nån info om HUR av/på kopplingen görs så det kan säkert finnas billigare som gör detta korrekt men som sagt infon om detta är inget som företagen verkar bry sig om alls.
Dom verkar tro att det bara är prylar som drivs med usb ström folk vill ha av/på brytare för, nåt som även har data verkar dom skita fullständigt i.

Troligen enklare och billigare att forska fram hur man bygger en hubb med brytare själv än att hitta en o köpa för vanligt dödligt folks pengar

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

T.ex i mitt fall med en Macbook så även fast jag sätter datorn på vila så är strömmen igång via USB-portarna.

Har man något med en lampa eller en extern ssd så kan den alltså lysa upp eller komma igång.

Förstår inte riktigt hur dem tänkt här med usb-hubbar utan on/off-knappar..

Permalänk
Medlem

Det där är ju också en smaksak. Jag personligen vill gärna att iaf några portar är igång även vid avstängd dator. För då kan jag stänga av den men ändå låta saker ladda tex möss, tangentbord, surfplatta etc.

Så det är ju mer komplext än om det är bra eller dåligt.

Med din hubb med knappar så det förstås varit kanon för då man de portarna man önskar ha på få vara på.

Men hubben i fråga här har för klen strömförsörjning för att ladda allt utom väldigt energisnåla prylar.

Jag misstänker att den använder någon form av microkontroller på insidan. Att låta knapparna fysiskt slå av och på portarna blir besvärligt och dyrt som Grizzly är inne på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av mikoto:

......
Men hubben i fråga här har för klen strömförsörjning för att ladda allt utom väldigt energisnåla prylar.

Jag misstänker att den använder någon form av microkontroller på insidan. Att låta knapparna fysiskt slå av och på portarna blir besvärligt och dyrt som Grizzly är inne på.
......

Hej!

Intressant, men det är väl bara om man t.ex ska koppla in externa skärmar eller andra prylar som kräver onormalt starkare ström? Men för mig tänker jag att det borde räcka?

Jag kör bara:
1x externt tangentbord
1x extern magic trackpad apple 2.0
1x samsung t7 ssd hårddisk 4,05W
1x nätverksadapter 1gbit alternativt 2.5gbit. 460mA
1x extern 3,5" hårddisk med egen strömförsörjning.

EDIT:

Japp, verkar räcka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Verkar dock inte finnas några vettiga alternativ med on/off knappar.
Är det jag som söker fel eller gör folk på något annat sätt?

Här är en som dock bara har två USB-C-portar, men den har extern strömförsörjning.

Jag har själv varit på jakt efter USB-C-hubbar men det verkar vara svårt då dom inte verkar tillverkas i någon större skala, det mesta man hittar är USB-A.

https://noerdic.se/products/nordic-usb-hub-7port

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Märkligt jag som sökte men inte hittade något, tack!!

Precis!
Men du säger att det inte är supervanligt, hur är det tänkt att man ska göra då?

Låt säga att jag har en extern SSD som jag vill stänga av då den inte används hela tiden. Känns lite onödigt att låta den "snurra" hela tiden om den enbart används ibland.

Kanske är tanken att "unmounta" USB-diskar och liknande då de ändå stänger av sig själva då. Hmm..

Ser en hel del dockningsstationer också istället för usb-hubbar som används till bärbara datorer.

Att diskar ska gå ned i viloläge/strömsparläge då de inte används har funnits länge. Så just för fiskar behöver du inte fysiskt bryta strömmen

Visa signatur

---