Speldator runt 12k - Funkar detta?

Permalänk

Speldator runt 12k - Funkar detta?

Hej på er!

Jag skulle vilja få hjälp med att dels kolla delarna i det här bygget så att jag inte har tänkt helt fel. Funkar det tillsammans eller finns det bättre alternativ?

https://www.inet.se/datorbygge/b1516051/thunderjo

Sen funderar jag på gpu:n. Vilken skulle ni valt mellan den här och den nedan?

https://www.inet.se/produkt/5414070/powercolor-radeon-rx-7600...

Det är främst sonen som ska använda det att spela på. Tänker mig i 1440p men har inte löst skärm än. Budget är som sagt runt 12k och vill gärna ha lite mindre formfaktor, därav mATX.

Permalänk
Medlem

Inte helt tokigt men både 4060 och RX7600 kommer få kämpa i 1440p. Kan du tänka dig att köpa från fler butiker? Prestandan kommer gå upp avsevärt.

Följande har mycket bättre grafikkort och bättre processor(senaste plattformen). Dock är ju den medföljande kylaren till processorn inge vidare men om grabben är obrydd om ljudet så duger den. Tog ett fullstort chassi mest för att hålla ned priset lite men det du valt verkar bra. För att få en idé av skillnaden på grafikkorten så kommer du få nästan dubbla FPSen med maxad grafik i 1440p jämfört med RTX4060, då med ryzen 7600 istället för 5600X.

Om du är okej med att lägga lite mer kan du ju byta till ditt chassi, välja RAM med RGB och slänga med en kylare. Föreslår denna kylaren i så fall:

Permalänk

Måste inte enbart vara från Inet men tyckte det var lite smidigt om något skulle strula då de finns i närheten.
Vill som sagt hålla mig till mATX men grafikkortet du länkade till ser ju bra ut. Så det kör jag nog på.
Jag är inte helt övertygad om plattformsbytet. AM5 är såklart bättre och mer framtidskompatibel men undrar om det gör så stor skillnad i och med att det inte är något top tier bygge direkt. Alla komponenter är också dyrare så nånstans får man hålla nere på kostnaderna.
Men jag ska fundera lite i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderjo:

Måste inte enbart vara från Inet men tyckte det var lite smidigt om något skulle strula då de finns i närheten.
Vill som sagt hålla mig till mATX men grafikkortet du länkade till ser ju bra ut. Så det kör jag nog på.
Jag är inte helt övertygad om plattformsbytet. AM5 är såklart bättre och mer framtidskompatibel men undrar om det gör så stor skillnad i och med att det inte är något top tier bygge direkt. Alla komponenter är också dyrare så nånstans får man hålla nere på kostnaderna.
Men jag ska fundera lite i alla fall.

Går att komma ner till 10 000 kr med AM4. AM4 är fortfarande ett prisvärt val om du inte har någon tanke på att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort. Tänk på att moderkortet bara har en M.2-plats dock.