Så mycket långsammare blir Intels värstingkretsar med ”Intel Baseline” i BIOS

Permalänk
Melding Plague

Så mycket långsammare blir Intels värstingkretsar med ”Intel Baseline” i BIOS

Core i9-13900K och i9-14900K hamnar i samma klass som Core i7-modeller, med 30 procent lägre flertrådad prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta va mindre bra, synd om de som köpt värstingen.

Men kan vara glada att den värmer upp huset iallafall 🥴

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Från SweClockers test av 14900K:

Citat:

Varje system testas enligt tillverkarnas specifikationer gällande klockfrekvenser och effektbudget för att ge en så rättvisande bild som möjligt. Alla övriga inställningar lämnas i moderkortens förinställda lägen.

Utöver de förinställda profilerna för effektbudget och klockfrekvens har vi även genomfört kompletterande tester där vi har låst upp processorns effektbudget genom moderkortets BIOS, vilket kan ge såväl högre prestanda som ökat effektuttag.

Jag tolkar detta som att dessa resultat med "-30%" alltså är samma resultat som SweClockers fick i sin recension, eller?

Bortsett från SweClockers, hur brukar de flesta andra stora sidorna testa detta?
Känns knasigt att kalla det så mycket minus om det är enligt Intels specifikationer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tänk nån sparade i år för att köpa en dator som skulle hålla i typ 10 år och får en sådan prestanda nedgradering. Jag skulle inte förvåna mig om folk kommer att kräva ersättning.

Inte så länge sedan hade det funnits information på nätet om att Inte kommer inte i kapp med AMD i high end processor segmentet. Och för att kompensera detta ökar dem på strömförbrukningen rejält.

Det verkar som att de hade nått / passerat stabilitets gränsen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Från SweClockers test av 14900K:

Jag tolkar detta som att dessa resultat med "-30%" alltså är samma resultat som SweClockers fick i sin recension, eller?

Bortsett från SweClockers, hur brukar de flesta andra stora sidorna testa detta?
Känns knasigt att kalla det så mycket minus om det är enligt Intels specifikationer.

Fast sålde inte Intel dessa med ord om överklockningspotential..?
Man angav väl också att de skulle kunna köras i höga klockfrekvenser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Fast sålde inte Intel dessa med ord om överklockningspotential..?
Man angav väl också att de skulle kunna köras i höga klockfrekvenser..

Oavsett så är det ju skillnad på vad som *kanske* fungerar vid överklockning och vad som faktiskt *ska* fungera enligt tillverkaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ooof, kanske inte är helt osannolikt att AMD's nästa prollar smiskar Intel med 40% snabbare prestanda överallt.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Ja är inte direkt förvånande nu när intel på flera år inte kunnat konkurera med AMD utan att pressa deras cpuer till 187.4%

Tycker Dessa säger allt om intel just nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns ju som återgång till gamla tider när man köpte en i7 2600K och sedan på eget bevåg fick klocka upp den (antingen via automatiska eller manuella metoder). Vems är "felet" här egentligen? Intel? Moderkortstillverkaren? Den som skruvat ihop systemet med MB, CPU, chassi och kylning?

Kanske blir som förr då, att CPUer säljs lågt klockade, som min i7 2600K. Den är väl såld för 3.4GHz, kan boosta upp till 3.8 på enstaka kärnor, men kan lätt klockas upp på eget bevåg. Beroende på MB och kylning. Jag kör nu samma processor i 4.5GHz på alla kärnor på ett bra moderkort, inga problem. På ett billigare moderkort klarade exakt samma CPU visserligen 4.5GHz på enstaka kärnor men vid full belastning throttlade datorn till 3.6GHz tror jag. För klena VRM, överhettning, jag vet inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Känns ju som återgång till gamla tider när man köpte en i7 2600K och sedan på eget bevåg fick klocka upp den (antingen via automatiska eller manuella metoder). Vems är "felet" här egentligen? Intel? Moderkortstillverkaren? Den som skruvat ihop systemet med MB, CPU, chassi och kylning?

Kanske blir som förr då, att CPUer säljs lågt klockade, som min i7 2600K. Den är väl såld för 3.4GHz, kan boosta upp till 3.8 på enstaka kärnor, men kan lätt klockas upp på eget bevåg. Beroende på MB och kylning. Jag kör nu samma processor i 4.5GHz på alla kärnor på ett bra moderkort, inga problem. På ett billigare moderkort klarade exakt samma CPU visserligen 4.5GHz på enstaka kärnor men vid full belastning throttlade datorn till 3.6GHz tror jag. För klena VRM, överhettning, jag vet inte.

Eller som på core 2 duo tiden, när man kunde köpa en cpu som låg runt 1,8 ghz och skrämma upp den till nästan 3,6 ghz!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Känns ju som återgång till gamla tider när man köpte en i7 2600K och sedan på eget bevåg fick klocka upp den (antingen via automatiska eller manuella metoder). Vems är "felet" här egentligen? Intel? Moderkortstillverkaren? Den som skruvat ihop systemet med MB, CPU, chassi och kylning?

Kanske blir som förr då, att CPUer säljs lågt klockade, som min i7 2600K. Den är väl såld för 3.4GHz, kan boosta upp till 3.8 på enstaka kärnor, men kan lätt klockas upp på eget bevåg. Beroende på MB och kylning. Jag kör nu samma processor i 4.5GHz på alla kärnor på ett bra moderkort, inga problem. På ett billigare moderkort klarade exakt samma CPU visserligen 4.5GHz på enstaka kärnor men vid full belastning throttlade datorn till 3.6GHz tror jag. För klena VRM, överhettning, jag vet inte.

Bra fråga.

Jag tycker det är moderkortstillverkarens fel som inte påpekar detta till influensern som recenserar produkten.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

Frågan jag ställer mig hur bra dessa processorer är för seriöst arbete, där fel är lite mer kostsamt än att bara starta om ett spel. Intel Baseline inställning i bios borde där vara en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Känns ju som återgång till gamla tider när man köpte en i7 2600K och sedan på eget bevåg fick klocka upp den (antingen via automatiska eller manuella metoder). Vems är "felet" här egentligen? Intel? Moderkortstillverkaren? Den som skruvat ihop systemet med MB, CPU, chassi och kylning?

Kanske blir som förr då, att CPUer säljs lågt klockade, som min i7 2600K. Den är väl såld för 3.4GHz, kan boosta upp till 3.8 på enstaka kärnor, men kan lätt klockas upp på eget bevåg. Beroende på MB och kylning. Jag kör nu samma processor i 4.5GHz på alla kärnor på ett bra moderkort, inga problem. På ett billigare moderkort klarade exakt samma CPU visserligen 4.5GHz på enstaka kärnor men vid full belastning throttlade datorn till 3.6GHz tror jag. För klena VRM, överhettning, jag vet inte.

Jag tycker främst moderkortstillverkaren förutsatt att de valt sina standardinställningar på eget bevåg.
Standardinställningarna borde vara vad Intel officiellt specat, då är det tydligt för systembyggaren och/eller ägaren (vem som nu pillar på inställningar) när man frångått spec.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilken cpu kan man jämföra med om 13900k tappar 30%?

Måste backa några generationer då.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tänk nån sparade i år för att köpa en dator som skulle hålla i typ 10 år och får en sådan prestanda nedgradering. Jag skulle inte förvåna mig om folk kommer att kräva ersättning.

Inte så länge sedan hade det funnits information på nätet om att Inte kommer inte i kapp med AMD i high end processor segmentet. Och för att kompensera detta ökar dem på strömförbrukningen rejält.

Det verkar som att de hade nått / passerat stabilitets gränsen ...

gigabyte baseline inställningen är en väldigt låg lägstanivå för att garantera funktionalitet och är inte ett måste för att undvika krascher. Du ser ju själv på bilden av bioset att gigabyte satt en nästan oändlig gräns i ett läge där endast temperaturen och din kylares kapacitet kommer sätta stopp, inte konstigt att det kan resultera i problem.

En annan bov i dramat är ju att folk slår på xmp / expo utan att ha några kunskaper alls och tror att det ska vara stabilt i alla lägen, nej du kan gott behöva pilla med spänningen ändå för att få det stabilt.

Detta är moderkortstillverkarnas egna fel i kampen om att ha bäst prestanda bland alla tillverkare. ASUS gör likadant, bara att köra efter intels specs vilka finns tillgängliga som alla kan se så ordnar det sig.

Permalänk
Medlem

Ett problem är att effekbegränsningarna 320W, 253W, 150W och 125W inte är specifikationer utan bara rekommendationer. Att sätta effektbegränsningen till 4000W med oändlig boost-tid ryms konstigt nog inom specifikationen även om jag gissar att Intel nu i panik kommer försöka paddla bakåt.

Strömbegränsningen 307A/400A är däremot specifikation och moderkortstillverkarna sätter som regel 500A för att undvika "throttling" vid strömspikar. Detta blir kanske Intels räddning i försöken att skyffla över ansvaret på moderkortstillverkarna.

Permalänk
Medlem

kör med intel por inställning, har inte haft några problem
körde auto förut å då var det ett störande coilwhine från moderkortet, med intel por är det borta, så misstänker att den pressade ut för mkt amp i kretsarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Core i9-13900K och i9-14900K hamnar i samma klass som Core i7-modeller, med 30 procent lägre flertrådad prestanda.

Läs hela artikeln här

Om ni nu har sett testresultat, varför inte inkludera dem?

Permalänk

Inte konstigt att Gen 13/14 K,KF,KS strular för normalanvändare, tyvärr så har ingen moderkortstillverkare en standard lågvoltsprofil anpassat 13900/14900k,kf,ks.
Mina Asus och msi z690 och z790 har ca 1.43- 1.55volt på cpun som standard.
Om du trycker på auto överklockning ända upp till 1.6volt.
Det går inte ens att kyla med stor custom vattenloop.
Totalt oanvändbart, varför gör man profiler som inte fungerar 🙃

Men om man gillar att överklocka och pilla i bios och kör stor vattenloop så är gen 13/14 totalt överlägsen i singelcore prestanda.

AMD är ett bättre val om man ska bygga ihop en värstingdator utan förkunskaper.
AMD drar mindre ström och prestandan är bättre utan överklockning och bios fix.
Behövs inte heller nån exklusiv och dyr vattenkylning.
Man kan lägga stålarna på en fetare NVME hårddisk eller bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att intels processorer överklockar sämre än förväntat. Problemet är moderkortstillverkare med standardinställning i BIOS som gör att de körs överklockade automatiskt. Default borde vara enligt tillverkarens specifikationer kan jag tycka.

Sedan kan man så klart tweaka på eget ansvar för att få bättre prestanda men det är ju alltid en balansgång beroende på vilken kylning man har och hur bra exemplar av CPU man råkat köpa. Min 13700K klockar högre med lägre effektgränser och undervoltning än vad jag fick både med intels rekommenderade inställningar och med BIOS default. Så att bara fläska på med effekt var kontraproduktivt. Man fick balansera den så att den klockade max utan att överhetta. Sedan sänkte jag ner lite ytterligare på inställningarna för att få marginaler så nu går den aldrig över 90 grader oavsett benchmark. Kör med 175 W på effektgränserna och har tweakat load line calibration samt ställt in XMP-profilen på minnena. Visst jag kanske kan få 10% bättre resultat i benchmarks om jag maxar allt men har hellre lite marginaler och så vill jag ha en tyst dator utan onödigt högt fläktbrus. Men kan tänka mig att 13900K och 14900K är svårare att tämja än min 13700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Vilken cpu kan man jämföra med om 13900k tappar 30%?

Måste backa några generationer då.

13900K var 34% snabbare i Cinebench än 5950X så skulle säga att den hoppar nästan ner till en 5950X.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ooof, kanske inte är helt osannolikt att AMD's nästa prollar smiskar Intel med 40% snabbare prestanda överallt.

Min nästa uppgradering blir nog till en AMD. Så jävla trött på Intels skiteri. Man köper en processor, och inom något år så är den hälften så bra som vid lansering pga av alla "fixar".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var underligt att Baseline-profilen körde med 188W istället för 253W som Intel specar, men VideoCardz artikel om det nämner att 14900K-modellen som användes var en QS sample som har 188W istället för 253W.

Så jämförelsen är alltså mellan Auto som kör helt utan några strömgränser och Baseline som kör lägre strömgränser än vad en vanlig 14900K skulle ha. Det känns inte som en särskilt relevant jämförelse, det hade varit mer intressant att jämföra moderkortets standardinställningar vs Baseline med en vanlig 14900K så att man kan se hur det påverkar vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag tyckte det var underligt att Baseline-profilen körde med 188W istället för 253W som Intel specar, men VideoCardz artikel om det nämner att 14900K-modellen som användes var en QS sample som har 188W istället för 253W.

Så jämförelsen är alltså mellan Auto som kör helt utan några strömgränser och Baseline som kör lägre strömgränser än vad en vanlig 14900K skulle ha. Det känns inte som en särskilt relevant jämförelse, det hade varit mer intressant att jämföra moderkortets standardinställningar vs Baseline med en vanlig 14900K så att man kan se hur det påverkar vanliga användare.

Är 253w sustained eller peak under kortare laster (tidsbegränsad boost)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Detta va mindre bra, synd om de som köpt värstingen.

Men kan vara glada att den värmer upp huset iallafall 🥴

Nja, tror inte detta påverkar en stor del. Måste ju vara defekta kretsar nästan. Sen har ju ASUS t.ex värdelösa BIOS profiler. Vcore låg på typ 1.5 med "AI Optimized" eller vad det nu kallas. Throttlade naturligtvis med den volten, och blir gissningsvis även instabil när CPUn kokar. Med lite undervoltning rullar min på perfekt. 2 kärnor på 6, 1 på 5.9, 1 på 5.7, och resten på 5.5. E corsen har jag inte pillat med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har längre tid tyckt det varit en märklig circus med moderkortstillverkarnas "default" cputillverkar specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är 253w sustained eller peak under kortare laster (tidsbegränsad boost)?

Peak

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Från SweClockers test av 14900K:

Jag tolkar detta som att dessa resultat med "-30%" alltså är samma resultat som SweClockers fick i sin recension, eller?

Bortsett från SweClockers, hur brukar de flesta andra stora sidorna testa detta?
Känns knasigt att kalla det så mycket minus om det är enligt Intels specifikationer.

Det är lite vilda västern med effektbudgeterna, men de flesta större hårdvarusajterna brukar köra med korrekta PL1/PL2-limits enligt Intel spec och komplettera med upplåsta värden. I Techtuber-sfären brukar dessa värden dock vara ganska godtyckligt inställda.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Är 253w sustained eller peak under kortare laster (tidsbegränsad boost)?

Skrivet av perost:

Med en korrekt satt baseline (vilket inte verkar vara fallet för Gigabyte-kortet i artikeln) så är det 253 W sustained för Core i9-14900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Med en korrekt satt baseline (vilket inte verkar vara fallet för Gigabyte-kortet i artikeln) så är det 253 W sustained för Core i9-14900K.

Ja, du har rätt. Jag tänkte att det var 125W sustained och 253W peak, men det är ju i själva verket 125W TDP och 253W sustained om kylningen tillåter det.

Men frågan är då vad som är skillnaden mellan Baseline och Intel Standard? WCCF Tech skriver 188W för Baseline och 253W för Standard, men 188W verkar ju som sagt bero på att det var en icke-standard 14900K som användes. Eller är det kanske samma sak, bara att Gigabyte som vanligt måste hitta på något eget namn på det?

Det är också oklart vad standardinställningen är, för inte kör väl Gigabyte med Auto som standard? Det känns som att det finns väldigt många frågetecken, kanske något för Sweclockers att räta ut?

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att höra alla influensers nu varför de envisas med att behålla Intelplattformen nu

Den där ''E-fps'' kommer säkerligen upp på tapeten igen. Haha.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.