Seagate Expansion extern hårddisk 1TB trasig efter en månad..

Permalänk
Medlem

Seagate Expansion extern hårddisk 1TB trasig efter en månad..

Hej!

Köpte en sprillans ny extern Seagate 1TB-hårddisk för en månad sen, idag kunde plötsligt min Macbook Pro inte längre spara filer på den, utan bara läsa av. Jag startade om datorn och kopplade i och ur disken, då kunde datorn inte ens läsa disken och filerna på den längre. Otroligt frusterande. Det finns en risk att jag kan ha "ejectat" disken felaktigt några gånger av misstag, men aldrig varit med om tidigare att en extern hårddisk varit så känslig, den har liksom bara legat på mitt skrivbord.

Köpte en likadan disk samtidigt som jag använder som Time machine, inga problem där (än så länge), men börjar bli orolig för den med.

Har en Macbook pro från 2015, OS X 10.13.6. Kan datorn ha något med det att göra?

Vore så otroligt tacksam för vägledning, har googlat utan att hitta några fungerande tips!

Permalänk
Medlem

Nja att den skulle ta skada redan efter en månad för att du dragit ut den käns sådär.

Mer troligt är väll att det bara var otur i lotteriet när du valde den.

Tästa på en annan dator också. Funkar den inte där så får du ta det på garantin

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Körde du med orginal-kabeln som kom med disken eller en egen och längre kabel ?? - om du körde med en längre kabel så kan det vara orsaken till problem då spänningsfallet av 5-Voltmatningen över USB-kabeln är ett problem så fort USB-kabeln är lite längre än dom ca 3 dm som den medförljande kabeln är i längd - bara för att man gör kabeln längre så ökas inte ledardiametern på ledarna i USB-kabeln...

3.5" USB-diskar med egen strömförsörjningsadapter har sällan problem med långa USB-kablar, men är det 2.5" diskar så måste dessa alltid hållas korta.

Om du koppla in disken till en Linux-burk - kan den läsa disken i RAW från början till slut med tex. 'dd' utan att det börja klaga på vägen eller går extremt långsam - du kan prova med gnome-disks och köra dess speed-test - sätt upp storleken av block och antal typ 1000, 1000 och då bör den ganska precis klara att läsa hela 1 TB-ytan på disken - det går att köra så att den också gör skrivtest utan att man förlorar någon data.

SMART-värden brukar tyvärr vara knepigt att komma åt genom extern USB-kabinett från Seagate (man stängde av funktionen för att använda chipset i dessa USB-kabinett var så buggiga i UASP-mode att man till slut blacklistade den) och man måste med speciella trix att få disken att inte köra i UASP-protokoll längre utan körs i BOT-mode (block only transport-mode) om man skall kunna fråga efter SMART-värden genom USB-SATA-kabinettet...

---

Individuella enheter kan gå sönder tidigt och är inte unikt för Seagate - Vi hade tex. WD-passport som gick sönder efter 5-6 timmar precis när all data var överfört - som tur var ingen unik data men det blev verkligen tvärstopp med mekanisk oljud...

därför skall man ha data på minst 2 oberoende enheter och helst på 3 oberoende enheter i alla lägen för viktig data. - en lagring kan gå sönder när som helst och oavsett teknologi och förlorar man unik data i det läget så har man gjort fel i sin backupstrategi.