Högintensiva spel kraschar utan uppenbar anledning efter några minuter

Permalänk
Medlem

Högintensiva spel kraschar utan uppenbar anledning efter några minuter

Jag har en dator med:
Ryzen 5 7600x
Msi geforce rtx 4070 3 fläktar
Be quiet straight power 12 platinum 850w
Asus prime a620m-A

En liten backstory:
Detta är min första egenbyggda dator. Den fungerade som den skulle ett tag, men efter någon månad så slutade den fungera. Jag tog den till reparation och så hade tydligen moderkortet kortslutning i kontakt med chassit. När det var fixat så började detta problem som gör det typ värdelöst att spela något högintensivt spel.

Vad har jag gjort:
Jag har bytt grafikkort helt, vilket inte hjälpte. Jag har testat ramminnet en sticka i taget utan något vidare resultat. Med lägre grafiker och/eller sämre grafikkort verkar dessa krascher hända mindre. Spelet är det enda som kraschar.

De spel jag har haft problem på är Overwatch 2, RDR2 och The Finals, där The Finals kraschar markant mindre än de andra två.

Under tiden jag väntade på ett nytt grafikkort (som inte ledde någonvart) körde jag på integrerad grafik vilket fungerade väldigt bra, förutom vissa datorkraschar, vilket jag tror är ett problem i sig självt.

Hursomhelst så har jag kämpat med detta problem sen i början av februari och vill gärna ha tips över vad som kan vara felet.

Permalänk
Medlem

Om det fungerade fram till det av någon anledning blev kortslutning mellan moderkort och chassi så skulle jag ganska direkt misstänka att moderkortet tagit skada på något sätt och börja där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag antar väl att det är sant