Permalänk

Meshrouter och kabel

Vi har precis flyttat till ett hus där inkommande fiber är på en våning och jag har min dator på en annan våning.
Jag har Deco M5 system i hela huset, som går trådlöst från inkommande fiber. Har 4 stycken enheter totalt.
Dock så kan jag inte dra kabel till datorn för att få bättre uppkoppling. Wifit blir uppätet en del av all cement/betong som är i huset, så jag är långt ifrån 1000/1000 som internethastigheten är på.
Min fråga är om jag kan dra en kabel mellan ena enheten och datorn för att få bättre uppkoppling? Eller måste det vara direkt från inkommande fiberdosa på väggen? När jag gör hastighetskontroll i appen, så har jag väldigt bra uppkoppling.

Hade vi inte hyrt huset, så hade jag såklart dragit kabel med en gång

Permalänk
Medlem

Klart du kan ansluta datorn till en av noderna, men du är ju fortfarande begränsad av deras signalstyrka mellan varandra.

För övrigt är Deco M5 WiFi 5 så du kommer nog inte nå mycket mer än 500Mbit i bästa fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Klart du kan ansluta datorn till en av noderna, men du är ju fortfarande begränsad av deras signalstyrka mellan varandra.

För övrigt är Deco M5 WiFi 5 så du kommer nog inte nå mycket mer än 500Mbit i bästa fall.

Perfekt!
Dom är inte så långt från varandra, bara ett golv/tak mellan. Men så länge jag får mer än 20 mbit ner på en 1000 lina blir jag glad

Permalänk
Medlem

Tänk på att kolla så enheterna stödjer ethernet backhaul (att enheterna kan köra som mesh fast skicka trafiken över RJ45 kabeln). Det är inte alla enheter som stödjer detta, olika från tillverkare också.