Program för att rippa ljud från CD till Youtubeformat

Permalänk
Medlem

Program för att rippa ljud från CD till Youtubeformat

Hej, vilket är det bästa programmet för att konvertera ljudfiler för YouTube?
Tack

§ 3.1
Permalänk
Skrivet av Sam101:

Hej, vilket är det bästa programmet för att konvertera ljudfiler för YouTube?
Tack

Vad menar du med konvertera?

Koda om dem till mp3 eller aac?

Rätt säker på att audacity fixar att lösa det.
https://www.audacityteam.org/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan nog använda vilket videoredigeringsprogram som helst och lägga till ljudslingan på en tom video.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sam101:

Hej, vilket är det bästa programmet för att konvertera ljudfiler för YouTube?
Tack

YT konverterar väl allt själv?

Jag använder YT-DLP för att rippa direkt från YT, med simpel commandline väljer man att extrahera ljudet

Dold text
Permalänk
Medlem

Ja, yt-dlp är oslagbar. Det finns även mjukvaror som gör så att man slipper använda till exempel terminalen. Men jag kör det sistnämnda, och här är mitt kommando:

function ytdla { yt-dlp --no-call-home --no-part --add-metadata --embed-thumbnail --audio-format "mp3" --extract-audio --format bestaudio/best -x -w -o "/mnt/Storage/YouTube/audio/%(uploader)s/%(upload_date>%Y-%m-%d)s - %(title)s (%(id)s).%(ext)s" "$1" } alias ytdla="ytdla"

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Airikr:

Ja, yt-dlp är oslagbar. Det finns även mjukvaror som gör så att man slipper använda till exempel terminalen. Men jag kör det sistnämnda, och här är mitt kommando:

function ytdla { yt-dlp --no-call-home --no-part --add-metadata --embed-thumbnail --audio-format "mp3" --extract-audio --format bestaudio/best -x -w -o "/mnt/Storage/YouTube/audio/%(uploader)s/%(upload_date>%Y-%m-%d)s - %(title)s (%(id)s).%(ext)s" "$1" } alias ytdla="ytdla"

Jag har en simpel batchfil då jag också ibland kör svtplay-dl och behöver kanske rippa från flera sidor.
Men ja, dessa två är riktigt trevliga att ha.

vad gör no call home, no-part och format bestaudio för dig? Vad jag fattar så ringer den väl inte hem och rippar alltid i högsta tillgängliga kvalitet?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tolkat "konvertera ljudfiler för youtube" som att TS vill ladda upp dem på YouTube, inte ladda ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har en simpel batchfil då jag också ibland kör svtplay-dl och behöver kanske rippa från flera sidor.
Men ja, dessa två är riktigt trevliga att ha.

vad gör no call home, no-part och format bestaudio för dig? Vad jag fattar så ringer den väl inte hem och rippar alltid i högsta tillgängliga kvalitet?

Ja, svtplay-dl är mycket trevligt också, men då ämnat för SVT Play, men även för TV4 Play och andra playtjänster

Såg nu att --no-call-home har satts som standard och är därför inte längre ett alternativ (option).

--no-part = Do not use .part files - write directly into output file.
bestaudio = Select the best quality audio-only format.

Direkt saxxade från länken i mitt förra inlägg

Skrivet av dlq84:

Är det bara jag som tolkat "konvertera ljudfiler för youtube" som att TS vill ladda upp dem på YouTube, inte ladda ner?

Nu när jag läste hens inlägg igen så kan det mycket väl stämma.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Är det bara jag som tolkat "konvertera ljudfiler för youtube" som att TS vill ladda upp dem på YouTube, inte ladda ner?

Är det meningen att man ska läsa hela inlägget?👀

Skrivet av Airikr:

Ja, svtplay-dl är mycket trevligt också, men då ämnat för SVT Play, men även för TV4 Play och andra playtjänster

Såg nu att --no-call-home har satts som standard och är därför inte längre ett alternativ (option).

--no-part = Do not use .part files - write directly into output file.
bestaudio = Select the best quality audio-only format.

Har bara aldrig sett bestaudio men kan vara värt att lägga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad menar du med konvertera?

Koda om dem till mp3 eller aac?

Rätt säker på att audacity fixar att lösa det.
https://www.audacityteam.org/

Rippa från skiva, och se till att det är rätt filformat för uppladdning till YT.

Permalänk
Skrivet av Sam101:

Rippa från skiva, och se till att det är rätt filformat för uppladdning till YT.

Tror ev audacity kan fixa det. Det kan äta det flest ljud eller film kontainrarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Rubrik justerad i enlighet med våra regler
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

@Sam101 tänk på att du får bättre svar när du är tydlig med vad du egentligen menar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rubrik justerad i enlighet med våra regler
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

@Sam101 tänk på att du får bättre svar när du är tydlig med vad du egentligen menar.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror ev audacity kan fixa det. Det kan äta det flest ljud eller film kontainrarna.

Oki, utan framgång tar ngt annat istället.