Permalänk
Medlem

Ett av Naturens mysterier

Jag har för några månader sedan gjort en fläktmodd med lysdioder. En där dioderna endast lyser på bladen ifrån ramen sett. Men nu har en av mina dioder slocknat. Eftersom att jag kopplat allt i serie så bör ju inga andra dioder lysa då...men det gör de faktiskt. Hur kommer detta sig ? Jag har testat den slocknade dioden för sig och då lyser den? Men den största frågan är:
Vad ska jag göra för att få tillbaks symmetri och få alla dioder att lysa?

Kan ju förklara bilden:

A-D är dioderna som är på 1,8 V/st och 20mA.

Motståndet är på (om jag inte minns helt och hållet fel) på 330 Ohm, och bör räcka utan att bli för mycket.

Och allt är kopplat till 12V på Molexen.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Paralellkoppla alla LED så bör det lösa sig. Ett 500ohm eller större motstånd lär funka bra.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Men då blir det massa nya kablar...aaargh ! Ja ja. får väl dra tummen ur och prova det då... Men frågan kvarstår, varför lyser 3 av 4 seriekopplade lysdioder ? Jag undrar liksom. Jag har magiska LED's :D:D

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Bara för att det har slutat lysa så betyder det inte att det har slutat leda.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Den är inte kortsluten ?

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk
Avstängd

varför ritat tre lysdiodrar och en diod???

Permalänk
Medlem

tänkte oxå på det som lutte sa

mend et är vell kanske att visa att den inte lyser

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

förmodligen. men testa och kolla kortslutningar och sånt. du kan ha haft för litet måtstånd så du har brännt den första dioden men att den leder fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat kortisar och dylikt. Angående om den lyser eller ej är att den faktiskt fungerar om jag ansluter den till en alternativ strömkälla.
Och på ritningen så är diod A även den en lysdiod, fast den inte lyser, således en enkel diod .

Clawfinger: Jag förstår vad du menar, men jag tycker att den borde lysa den med om alla andra lyser, det är faktiskt likadana lysdioder, för att den fungerar ju...

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

har du testat nån annan lysdiod? Är du helt säker på att det inte är någon kabel som är kopplad från 12v direkt till lysdiod B? För isf skulle B - D lysa starkare och A skulle inte lysa alls. Du råkar inte ha någon voltmeter så att du kan mäta spänningen över de tre lysande lysdioderna? Spänningen borde vara runt 10v

Visa signatur