Permalänk
Hedersmedlem

Irc-klienter

Jag är på jakt efter en bra irc-klienter (för *nix då). Har använt Irssi mest, och den är ju väldigt bra, men inte om man vill ha split window, det går att få i irssi, men det är ingen hit direkt.

Har även wineat mIRC, men det är varken helt stabilt eller särskilt kul att winea. Men mIRC klarar split window väldigt fint.

xChat är ju rätt fint, men klarar inte split-window (?)

Så nu vill hag ha förslag på bra irc-klienter, och hellst sådana som klarar splitwindow bra. Jag gillar att ha ~10 kannaler framme samtidigt och tycker mIRC sköter den bunktern ypperligt.

Redan innan, det är ju ganska onödigt att 27 pers skriver att de kör irssi ;)...

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

BitchX verkar ju vara populär.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kommer BitchX med remote root exploit som standard i varannan realease. Jag skulle dock säga BitchX eller bersirc när folket får för sig att göra en *nixport.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Borde vara dödsstraff på att wine:a mirc.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

mmmm mirc i wine... BitchX kör splitwindow... BitchX regerar...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Borde vara dödsstraff på att wine:a mirc.

haha ja.. men xchat borde du gilla om du wine:at mirc

Permalänk
Medlem

oj.. läste inte allt.. vad e split window? ircar inte så mkt

Permalänk
Hedersmedlem

Split window är alltså att visa fler kanaler samtidigt, så man kan hålla lite koll utan att blädra runt.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad jag vet så kommer BitchX med remote root exploit som standard i varannan realease...

Äsch, det är bara kul att leva lite farligt :rolleyes:.

Citat:

Jag är på jakt efter en bra irc-klienter (för *nix då). Har använt Irssi mest, och den är ju väldigt bra, men inte om man vill ha split window, det går att få i irssi, men det är ingen hit direkt.

Har även wineat mIRC, men det är varken helt stabilt eller särskilt kul att winea. Men mIRC klarar split window väldigt fint.

xChat är ju rätt fint, men klarar inte split-window (?)

Så nu vill hag ha förslag på bra irc-klienter, och hellst sådana som klarar splitwindow bra. Jag gillar att ha ~10 kannaler framme samtidigt och tycker mIRC sköter den bunktern ypperligt.

Redan innan, det är ju ganska onödigt att 27 pers skriver att de kör irssi ...

Jag skulle nog tro att det är rätt svårt att hitta en så pass kompetent irc-klient som irssi, i alla fall om man kollar på det stora hela. Fast Epic(4) med lite roliga script kanske skulle vara nåt, eller varför inte köra irc med Emacs (ERC)?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Känns som att det finns plats för någon att utveckla en seriös och bra klient som kan tävla med irssi.

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Medlem

Det är lite det som är problemet med linux, istället för att göra en eller två program som kan 100% av det man vill så görs det 20 som klarar 30%.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Irssi klarar faktiskt split window.

Prova starta irssi och skriv /window new så bör fönstret delas.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Split window är alltså att visa fler kanaler samtidigt, så man kan hålla lite koll utan att blädra runt.

Man kan väl visa många kanaler samtidigt med xchat om man trycker på detach tab eller vad det står?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Irssi klarar faktiskt split window.

Jo, han konstaterade det i sitt första inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Har använt Irssi mest, och den är ju väldigt bra, men inte om man vill ha split window, det går att få i irssi, men det är ingen hit direkt.

Permalänk
Medlem

Irssi klarar det utmärkt. Kan be en vän svara här, som brukar visa flera kanaler samtidigt. Jag tror jag har sett det både horisontellt och vertikalt.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Jo, han konstaterade det i sitt första inlägg.

Så går det om man inte läser inlägget ordentligt. Ska ställa mig i nåt hörn och skämmas ett tag.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Så går det om man inte läser inlägget ordentligt. Ska ställa mig i nåt hörn och skämmas ett tag.

Det kan Raiche också göra..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Man kan väl visa många kanaler samtidigt med xchat om man trycker på detach tab eller vad det står?

Får ta och undersöka saken. Var ett tag sedan jag pröva Xchat.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Avstängd

Jag ska nog göra samma sak, bör man ta 1an eller 2an?

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Hedersmedlem

2an tror jag väl.

Dock är jag inte riktigt nöjd. Nu blev det massa lösa "xchat" för varje kannal så att säga, lite rörigt.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Ja, det får jag verkligen göra.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
2an tror jag väl.

Dock är jag inte riktigt nöjd. Nu blev det massa lösa "xchat" för varje kannal så att säga, lite rörigt.

Det finns i 1an också. Har du testat kvirc?
http://www.kvirc.net/img/snapshot2.jpg

Visa signatur

Sverker G. Johansson