Ska koppla två datorer mot varandra vad tänka på?

Permalänk
Medlem

Ska koppla två datorer mot varandra vad tänka på?

Tjena

Jag ska koppla två datorer mot varndra å tanka över lite, jag har köpt en korskoplad tp-kabel. Är det några instälningar jag måste göra för att få det att funka? Den jag ska tanka från kör Win98 motagande WinXP

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Avstängd

Välj först ut en dator som skall dela ut mappar med filer i (dela aldrig ut hela hårddiskar, utan endast mappar på hårddisken)

Börja med att kontrollera att Dator Y är startad!

Datorerna Skall ha EXAKT samma namn på ”ArbetsGrupp”, Se därför till att alla datorer har samma arbetsgruppnamn som Dator 1.

Datorerna skall "tillhöra samma ip-nät" dvs ha samma siffror i de 3 första av de 4 siffergrupperna i Ip-adressen.

På Dator 1. (inloggad som Administratör) Via Start \ Kör\ skriv CMD Tryck Enter Skriv: IpConfig Tryck Enter

Ni ser då något liknande:
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.10
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.2.10

Upprepa motsvarande på dator 2. (när ni är inloggad som Administratör)
Sök nu upp Nätverk & Fjärranslutningar i Kontroll Panelen & Anslutning till lokalt nätverk
Välj egenskaper. Markera Internet Protokoll (TCP/IP) Klicka på Egenskaper.
I Ip-adress: ange motsvarande adress, fast där sista siffergruppen är ”1” högre för varje dator

(i exemplet ovan Ange: 198.168.2.11 för dator 2, 198.168.2.12 för dator 3 osv.)

NätMask MÅSTE vara EXAKT samma på samtliga datorer.

I internet Explorer /internet-alternativ flik säkerhet

Markera "Lokalt intranet"

Klicka på "Anpassad Nivå"

Sök upp: "Autentisering av användare / inloggning"

Ange: "Logga in automatiskt med det aktuella användarnamnet & lösenordet" (det är därför du skall lögga upp varje användare med samma lösenord på samtliga datorer...)

Mer än så är det inte...!

Permalänk

Varför ska han behöva ha EXAKT samma arbetsgrupp på båda datorerna??
Alla utdelningar kommer ändå att synas.. Och hur kommer det sig att hans 1:a dator får 192.168.2(?).10 helt automatiskt?
Det du behöver göra är:
Sätta fasta ip-adresser på Båda korten, förslagsvis 192.168.0.1 - 2 subnätmask:255.255.255.0
Se till att file and printer sharing är installerat på 98-burken(Nätverket-egenskaper-läggtill(om det inte finns))
Sen är det bara att högerklicka-dela ut, på den mappen du vill tanka. Sen är det bara att bläddra i nätverket så hittar du den. Eller så klickar du på "kör" och skriver \\98-burkensip(192.168.0.1)
Internet Explorer behöver du inte göra nånting med!

BASTA!!

Permalänk
Medlem

Tack Tommy

Verkar inte bli några problem..

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Avstängd

"Internet Explorer behöver du inte göra nånting med!"

Johodå!

-för använder man den inställningen i IE så slipper man ange Användarnamn & lösenord när man mappar upp burken..

Oavsätt om man varit på den utdelningen tidigare eller ej!!

<Skillnaden mellan ett proffs & en amatör är att proffset tänker efter före>

(I övrigt upprepade Tommy precis det jag skrivit!!! Så vem hade rätt?

Permalänk

"Skillnaden mellan ett proffs & en amatör är att proffset tänker efter före"

Ska jag kommentera det? Är ganska sugen.. Äh!

Permalänk
Medlem

Eftersom det bara är två datorer som skall kopplas ihop med en korsad TP-kabel så räcker följande:
Låt IP-inställningen stå på att Automatisk erhålla IP-adress. Både W98 och WXP har APIPA som ser till att adresseringen blir rätt.
Se till att båda datorerna är i samma arbetsgrupp.
Kontrollera att Fildelningen på W98 datorn är aktiverad. Sker genom att kryssa i en ruta i menyn som kommer upp om man klickar på Fil- och skrivardelning i nätverksegenskaper.
Kontrollera att önskad(e) resurser är utdelade på respektive dator.
Vill du sedan göra det enkelt för dig så struntar du i att ställa in lösenord mm när du gör utdelningen på W98 datorn och kör alla kopieringar från XP datorn.
Klart att köra.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte