Permalänk
Medlem

50 pins scsi?

Jag fick en gammal server från min fars jobb för ett tag sedan. Själva dservern varr inte så mycket att ha men när jag öppnade det så fans det ett scsi kontrollerkort i en av pci platserna. Jag har inte tänkt så mycket mer på det för att disken som satt på den var bara på 57 meg (:D). Kortet är 50 pins och när jag kollade lite snabbt på diverse dator butiker på nätet så hitade jag inga scsi enheter som va 50 pins.

Men när jag skummade igenom faqen här i forumet så såg jag antydningar till att det fortfarande såldes 50pins grejer. Jag tog då fram kortet och började googla på diverse nummer som fanns påklistrade på det och fann den här sidan. De tar ju 2000 för det kortet jag fick helt gratis! Det vore ju lite dumt att låta det gå till spillo genom att bara ligga på skrivbordet och samla damm. Så... vad fins det för något jag kan koppla på kortet? Jag hittar fortfarande inte några enheter med 50 pins anslutning så jag antar att jag får köpa begagnat? //Geil

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

GAMLA hårddiskar (början av 90-talet) och gamla (ja, nya åxå kanske, även om de är ovanliga) CD-läsare kan du köra på det kortet. Nya hårddiskar går att köra med adaptrar, men det vill man inte. 20MB/s är max överföringshastighet för det kortet.
Om du inte har något sånt (gamla hårddiskar eller CD-läsare för SCSI) liggande så släng kortet. Det är en gammal (säkert mer än 10 år) standard som är utagerad sedan länge. Min gamla SCSI-disk från -98 som har 68pin (Ultra Wide) är åxå hopplöst omodern. Den har jag numera bytt ut mot en Western Digital Raptor. Jag har kvar kortet dock AHA-2940UW, med mina CD-läsare.
Idag är det knappt försvarbart att köra SCSI på en arbetsstation längre, pga den rätt mycket högre kostnaden och förhållandevis lilla prestandaökningen.

Jag måste säga att det är mycket förvånande att någon öht har sådana i lager och säljer dem.
Det höga priset är väl för att det börjar bli antikt eller något.

Permalänk
Medlem

ok.. det var ju lite synd, men det var ju ändå gratis så jag har ju iaf inte förlorat något på det

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Jo, det är alltid synd. Jag har själv en massa skrot liggande hemma som det "synd att det inte kommer till användning", typ. Vad sägs som en fullhöjds 5.25" MFM-hårddisk?
Har funderat på att ha den som bokstöd iofs. Den skulle funka alldeles utmärkt som brevpress åxå. Den väger nog en 4-5kg iaf. Men egentligen borde man slänga skiten.

Och, jo, det är ju bra att du inte förlorat något iaf.

En del gamla scanners använde ju åxå SCSI, förresten. Men nån sån antar jag att du inte har liggande heller?