Permalänk
Medlem

Stresstest i Linux

Har byggt en server (XP2500, 1GB, 160GB) som jag kör Debian på. Nu är det så att den ska skeppas iväg långt bort och ställas i ett serverrum, så jag kommer inte att ha daglig access till den. Därmed får den inte krascha på något sätt

Vad finns det för program för att stresstesta i linux? Då tänker jag på CPU/minne/hdd. Har redan låtit den stå och tugga mprime (prime95) i ett dygn, och det klarade den utan problem, men det är väl ingen garanti? Finns det några bättre program?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska den göra? Testa det den ska göra är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Du kan sätta en flagga på kärnkompileringen så att den står och kompilerar för evigt.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag snarare att den kan krasha utav att du eller någon annan användare klantar sig än att den bara skulle dö. Ett tips kan ju vara att köra en preemptive kernel så att du minimerar risken för att något i kerneln ska kapa datorn

Annars är tipset ovan ett mycket bra, dvs. det om kernelkompilering.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Disken är nog din största fara, så fyll hela disken för att kolla efter skadade sektorer...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

prime95 finns till linux

Permalänk
Medlem

Han hade ju redan låtit den köra prime95/mprime.. :]
cat /dev/urandom tuggar lite CPU.. vet inte hur mycket på en sån box dock. Jag tror som de andra, disken är nog din största fara. Vet du om den sorten brukar vara stabil eller om den är känd för att krascha? fsck är ju en fördel att köra på disken, men jag tvivlar på att du hittar några fel om den är ny.. brukar inte vara några då.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också köra paket-genereraren som finns i kärnan och hårdbelasta nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Bonnie++ såg ut som något som kan vara rätt användbart, ska installera och köra det senare.

Quizor: Servern ska stå som web (+php,mysql) / ftp / spel-server, dvs den ska göra det mesta.

Disken är 2x80GB, inte 1x160GB, så jag har lite planer på att kanske fixa så att datorn automatiskt bootar från den andra disken ifall den primära skulle dö. Det borde väl gå att fixa på något sätt? Den primära disken är en WD800JB som jag klassar som relativt stabil. Den andra är en mer suspekt 80GB Maxtor som känns mindre säker.

Just nu kör jag 2.4.25-kärnan. Hade planer på att byta till 2.6.3, men mer insatt folk säger att jag ska vänta med att köra 2.6.x eftersom den är så ny. Låter detta rimligt? 2.6.3 klassas ju som stable?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

om du kunde skaffa ett RAID kort så vore det ju helt perfekt.. då får du ju den där säkerheten på diskarna som du eftersträvar..
du kan ju iofs köra mjukvaru raid men det blir lite krångligare när det gäller din boot partition.

jag skulle nog vilja säga att 2.6.3 är tillräckligt stabil... det är ju trots allt inget banksystem du kör. den är tillräckligt stabil.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Avstängd

seti@home

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

skulle nog också säga att det är större risk att nån hårddisk eller fläkt pajar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
...
Han hade ju redan låtit den köra prime95/mprime.. :]
...

Oj, ja så kan det gå om man försöker svara på inlägg när man är trött som attans

Permalänk
Medlem

Ok, nu har den fått tugga ordentligt under några dagar och jag får väl klassa den som stabil. Kikade lite på 2.6.3-kärnan och såg att den hade stöd för preemptive kernel. Som jag förstått det så gör den datorn med responsiv för realtidsapplikationer under hög belastning. Är det något jag kan tjäna på då servern ska stå som web/databas/ftp/spel-server?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

nice -n -20 perl -e 'for(1..20){if(!fork){while(1){}}} waitpid(-1,WNOHANG)'

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Ok, nu har den fått tugga ordentligt under några dagar och jag får väl klassa den som stabil. Kikade lite på 2.6.3-kärnan och såg att den hade stöd för preemptive kernel. Som jag förstått det så gör den datorn med responsiv för realtidsapplikationer under hög belastning. Är det något jag kan tjäna på då servern ska stå som web/databas/ftp/spel-server?

jag tror inte preemptive ger någon större fördel för dig..
alla processer på en server ska ju ha det ganska rättvist.. annars kanske web servern exempelvis stryper tillgång till processorn till nåt annat osv

bättre att bara sätta spelservrar som ju ofta är beroende av låg latens till en högre prioritet (nice)...

har funkat bra för mig iaf... har dock inte jämfört med att köra med preemptive.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

heheh du kan få prova ett av mina totalt meningslösa program i c++ som snabbt fyller upp din HDD (det är enkelt att ta bort sen)... det belastar även din CPU kraftigt..

ohh om du får för dig att starta den där .bat filen sen så kommer det endå inte funka så bra huvudsaken är att det belastar hårddisken...

http://upl.mine.nu/uplfolders/upload9/ip_calc.txt (spara som)

./ip_calc.txt

då skapas en .bat fil som blir VÄLDIGT stor
när du inte vill köra mer så är det bara ctrl+c som gäller.. gl hf