Permalänk
Medlem

DVD-R 4,7 Gb ?

Nu är det så att jag ska bränna lite filer in på en 4,7 Gb men Nero hävdar envist att skivan endast rymmer 4,5 Gb (4500 Mb). Nu är det så att för att filerna ska fungera på ett bra sätt måste jag få med alla på en skiva och det blir ca 4,68 Gb och skivorna ska som sagt rymma hela 4,7 Gb (4700 Mb). Hur ska jag gå till väga för att kunna bränna in det sista som nu är så viktigt på skivan?

Vad jag sett och förstått så är "Overburn" bara för CD-skivor och inte till DVD-skivor. Jag har även provat att göra en image-fil och prövat att bränna imagen i ett annat program. Men jag tycker att det är konstigt om man kan hävda att en skiva ska rymma 4,7 Gb och den endast rymmer 4,5 Gb. Jag har således blivit snuvad på 200 Mb/skiva.

Är det någon som känner till något smidigt sätt att lösa detta på ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Det går inte lösa.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Kopierat ifrån Faq - Dvd.

3. Hur mycket får jag plats med?
Först en liten skola i enheter.
Enligt SI-prefixen så är 1GB 1 000 000 000 bytes. De flesta datorers operativsystem tolkar det dock som 1 073 741 824 bytes. Detta på grund av att de räknar 1kilobyte = 1024byte istället för 1000bit som det egentligen är enligt SI-prefixen. Ni har säkert märkt detta när ni stoppar in er nya 120GB-disk i datorn och bara får 111Gb att leka med. Därför bör de binära prefixen användas istället, dvs gibibyte istället för gigabyte osv. Dock är detta ingen skola i prefix, vill ni läsa mer så gör detta på http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html
Detta är dock viktigt att veta när det gäller DVD-bränning. En DVD-skiva är 4.7GB enligt tillverkaren, räknar du dock om det så kommer du se att du "bara" får in 4.37Gb. Detta är alltså inget fel, det är på detta viset. Jag kommer här under skriva hur mycket du verklig data du får in, enligt det binära räknesättet.

De vanligaste typerna av fysiska DVD-format är dessa:
DVD-5 4.37GB (4.70) En sida, ett lager
DVD-9 7.95GB (8.54) En sida, dubbla lager

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

På DVD sidan så räknar man på samma sätt som hårddisk-tillverkarna gör.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]