Permalänk

Komma igång med linux

Hejsan

Jag har länge velat byta ut operativsystemet på min server till linux men det är en ganska stor tröskel då jag inte jobbat i linux tidigare.
Därför undrar jag om ni har några tips på bra sidor/böcker för att komma igång med linux.

Ber om ursäkt om frågan tagits upp tidigare. Har försökt söka men inte hittat något.

Tack på förhand.

/Edward

Permalänk
Hedersmedlem

Finns några bra sådana texter på internet, kolla exempelvis www.linux.se introduktion till linux eller www.unix.se

och jag lovar dig: snart kommer Bernt med sitt SME server då du faktiskt vill ha det på servern som du skriver först

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Bernt är det säkraste kortet här på forumet. Säger någon "ny på linux" så kommer bernt med SME server direkt. Jag tycker det är skit, då man inte behöver kunna något men kan sätta upp det ändå. Då lär man sig ju ingenting, men är man slö så.

På unix.se finns även introduktion till BSD, kolla upp det oxo, om du inte helt ställt in dig på linux.

freebsd.se kanske oxo har något, är inte säker dock.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Finns några bra sådana texter på internet, kolla exempelvis www.linux.se introduktion till linux eller www.unix.se

och jag lovar dig: snart kommer Bernt med sitt SME server då du faktiskt vill ha det på servern som du skriver först

Äsch då! Han vill ju lära sig, inte bara ha en server.
SME server är bara för de som vill ha en stabil och säker server utan att behöva bry sig.

Visa signatur
Permalänk

Jag, som gammal macanvändare är helt bortkollrad i textbaserade gränssnitt, installerade Gentoo..
Och iom att man faktsiskt får göra en hel del själv där så lärde jag mig faktikt en hel del...
inte så att jag kan särskilt mycket i Linux direkt...men efter att ha klarat av att installera gentoo (vilket faktiskt inte var svårt) så känns det inte alls så skrämmande längre..

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Jag, som gammal macanvändare är helt bortkollrad i textbaserade gränssnitt, installerade Gentoo..
Och iom att man faktsiskt får göra en hel del själv där så lärde jag mig faktikt en hel del...
inte så att jag kan särskilt mycket i Linux direkt...men efter att ha klarat av att installera gentoo (vilket faktiskt inte var svårt) så känns det inte alls så skrämmande längre..

Jag har liknande erfarenheter, fast jag började med Debian. Efter en del läsande om olika distar kom jag fram till att det var Debian jag ville testa. Jag ville ha något som inte var lika enkelt att installera som windows samt hade jag hört otroligt mycket gott om Debians paketsystem. Så jag bad en polare dra ner de två första skivorna åt mig och dagen efter började jag installationen.
Tyckte inte att installationen var särskillt svår, det var efteråt när man fick meka igång X11 manuellt som det blev lite ansträngande. Men en sak är säkert. Man lärde sig navigera i filsystemet och lärde sig att med lite pill (några timmar i mitt fall ) så går det. Kan ju säga att det var minst sagt tillfredställande att få se KDE starta för första gången
Idag är jag glad att jag inte började med RedHat eller Mandrake, om jag hade börjat med dem skulle jag antagligen aldrig begett mig in på något "svårare". Sitter fortfarande kvar och kör Debian på både workstation och server, dock funderar jag allvarligt på att slänga in Gentoo på worksationen eller åtminstone uppdatera Debian installationen till unstable

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Jag, som gammal macanvändare är helt bortkollrad i textbaserade gränssnitt, installerade Gentoo..
Och iom att man faktsiskt får göra en hel del själv där så lärde jag mig faktikt en hel del...
inte så att jag kan särskilt mycket i Linux direkt...men efter att ha klarat av att installera gentoo (vilket faktiskt inte var svårt) så känns det inte alls så skrämmande längre..

Jag känner också igen mig i det du säger, fast jag började med slackware 3.3. Det var en fröjd för ögat när man lyckats pilla igång fvwm95 och x11amp

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Började med yellowdog dock...
men efter att ha insett att det ändå inte fanns så många förkompilerade paket för PPC så dunkade jag in gentoo...

och emerge är faktiskt riktigt trevlig..

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

jag började med redhat och suse, men förstod snart att det var ett botten napp och gav mig in på att installera gentoo, då lärde man sig en hel del

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Jag installerade mandrake första gången, fast valde alla paket själv, och glömde ju givetvis GCC och liknande så inget funkade ju. Körde om installationen ett par gånger, fick inte riktigt igång det, installerade slackware och det funkade perfekt, sen sabbade jag det oxo och körde in debian, och så har det rullat på. Nu är det gentoo som gäller, och nu när jag kan lite mer så sabbar jag det inte riktigt lika ofta, iaf inte beyond recognition som jag lyckats med mandrake och slack.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.