Permalänk
Medlem

Gratis elektronik

Har sett en del trådar här om ämnet "free sample", dvs möjligheten att beställa enstaka komponenter gratis från div elektroniktillverkare.

Frågan är dock, har någon testat och verkligen fått de saker de beställt.. Och om Du har fått.. varför inte skriva URL/info om företaget här. Så man får en liten lista med ställen där man kan snappa upp lite gratis elektronik?

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Här finns en ganska lång lista

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=60&highlight=sa...

svaret på din fråga är ja, det är många som beställt (jag inräknad) och man får nästan alltid det man vill ha.

/Johan

Edit: någon lång lista var det visst inte... men några stycken i varje fall

Permalänk
Medlem

Atmel är lite snåla med vad de ger ut, har aldrig fått det jag beställt samples av.
National Semiconductors måste fjäskas lite för, men dom ger bort iaf
Maxim-ic och Microchip har alltid skickat det jag beställt samples av utan snack.
Likaså Analog devices.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att inte beställa bara för att det går. Det gäller att inte missbrukar det då kanske möjligheten försvinner! Beställ bara om ni vet vad ni ska ha det till och har kompetens att fixa det.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
En sak att tänka på är att inte beställa bara för att det går. Det gäller att inte missbrukar det då kanske möjligheten försvinner! Beställ bara om ni vet vad ni ska ha det till och har kompetens att fixa det.

Håller med till fullo.

I mitt fall är det dock ingen risk. Är fullt medveten om vad jag ska bygga och hur.
Det råkar inte finnas någe ställe som kan ge samples på displayer?
Såg en tråd om Optrex. Men är lite skuma på dom, tex om displayerna ens har en controller, eller om det är en "rå" display man får.

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Man ska verkligen bara beställa om man verkigen behöver det man beställer!

Flera företag har slutat att skicka ut bara för att det missbrukas så pass som det gör.

Så tänk till en gång till innan ni försöker få hem era fina max-kretsar mm.

Och jag har fått grejer från maxim(liknande), hälften av grejerna var dock fel. Ytmonterat är inte så kul att leka med.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Jag har beställt från Maxim tre gånger. Dessa saker kunde jag inte få tag i i sverige så jag fann det befogat.
National beställde jag också av. Fick inget.
Coilcraft skulle jag beställa av. Fick svaret att just de delarna skickar de inte som samples pga att många beställde dem. Kontaktade deras svenska avdelningarna och fick delarna istället. Gratis :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Det är allt fler företag som blir restriktiva med att skicka samples eftersom många utnyttjar och missbrukar detta. En del har tom satt det i system och säljer vidare komponenter osv. Jag vet många som blivit nekade när de beställt samples som privatpersoner. Jag brukar inte ha problem dock eftersom jag beställer till jobbet. Brukar ofta ta det i samband med att jag ändå beställer provet till något projekt på jobbet.

PaNiC:
Lite konstigt att Coilcraft var kinkiga. De brukar vara väldigt bra. När jag pratade med en av deras säljare som var förbi på jobbet så sade han tom att de hade som policy att alltid skicka ut prover då detta gör att eventuella elektronikintresserade blir familjära med deras produkter och blir positivt inställda till dem pga deras service att chansen är stor att de börjar använda coilcraft om de senare börjar jobba med elektronik.
Men sånt kan ju ändras.