Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Okej, så du "känner" att det är bättre när du spelar, även fast benchmarksen visar tvärtom?

jepp, det låter jävligt konsigt kan jag hålla med om, men testa så får du se

Permalänk

Shit my Britt ungefär.
Ni kan ju hålla på och bråka fram till jul om det här.
Det återstår väl att se hur det blir med dom nya chippen.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Shit my Britt ungefär.
Ni kan ju hålla på och bråka fram till jul om det här.
Det återstår väl att se hur det blir med dom nya chippen.

Precis, och 3Dmarks score i all ära, det är fan inte 3Dmark jag tänker spela iaf.
(Dvs, bencha i riktiga spel, istället för tramsiga syntetiska tester)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Då är det ju intressant att 5800ultran får smisk av r9700pro i ut2k3 tex utan aa/af, och bara är lite snabbare i serious sam i anandtechs test.

I xbitlabs test åker 5800 pixelshader på storspö av 9700pro. Även där är 5800 sämre i ut, marginellt snabbare i q3 och hyfsat mkt snabbare i serious sam. Ett försprång som 9800pro lätt tar igen.

FX5800Ultra har av många betraktats som ett riktigt misstag av Nvidia.

jämför inte ett fx5800 och ett 9800pro då fx5800 skall jämföras med 9700 icke pro och fx5800ultra med 9700pro.

fx5900xt med 9700pro/9800 icke pro
fx5900 med 9800 icke pro
fx5900ultra med 9800pro

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Och varför hade den damsugaren? Jo, för nVidia var tvungna att klocka skiten ur kortet för att det skulle matcha ATIs kort. Utan damsugaren(5800 non U) var det ett klart sämre kort än 9700Pro. Så anledning till att det floppade var ju inte på grund av damsugaren utan helt enkelt för att det inte var tillräckligt bra.

Stämmer. De klarade inte att göra ett bra kort innan ATI, och blev desperata. Nvidia kan nog, bara de tar sig tid och gör det ordentligt. Men å andra sidan lyckades ATI väldigt bra, utan att vara pressade, utan att göra något fel. Där av ser jag situationen som jämnlik. Nu kan vi bara vänta och se.

Permalänk
Medlem

Märkligt med alla dessa fanboys, på båda sidor...

För 2 år sen var det ATI som "sög", ett kasst företag som hade några medelbra kort som bäst, nu är det Nvidia som "suger". Inse att båda företagen utvecklar för fullt, är väl knappast något konstigt att det ena företaget råkar ha den bästa produkten vid en viss tidpunkt?!

Vad sägs om att helt enkelt invänta ordentliga tester med en uppställning spel, och sen börja diskutera prestanda och prisvärdhet. Själv struntar jag vad det är för logga på min GPU, jag köper det kort som jag anser vara mest prisvärt vid tiden för köpet.

Permalänk
Medlem

Det kommer diskuteras , vänta bara.

Permalänk
Medlem

Vad menar man med "FX5800 har mycket råkraft" ? Kortet är ju för fan handikappat med den ynka bandbredden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Märkligt med alla dessa fanboys, på båda sidor...

För 2 år sen var det ATI som "sög", ett kasst företag som hade några medelbra kort som bäst, nu är det Nvidia som "suger". Inse att båda företagen utvecklar för fullt, är väl knappast något konstigt att det ena företaget råkar ha den bästa produkten vid en viss tidpunkt?!

Vad sägs om att helt enkelt invänta ordentliga tester med en uppställning spel, och sen börja diskutera prestanda och prisvärdhet. Själv struntar jag vad det är för logga på min GPU, jag köper det kort som jag anser vara mest prisvärt vid tiden för köpet.

Håller med om att det tjaffsas alldeles för mycket och det i onödan. Konkurrens är bra punkt slut!

Sedan kan jag väl förstå om man vägra köpa en produkt av ett företag som man har dåliga erfarenheter från. Fast alla är väl värda en andra chans?

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
12-13 april då vet vi.

Vad NV 40 går för.

du bor inte i sverige va?

angående 5800 och råstyrka så yrar folk ju i nattmössan

5800 var avsevärt handikappat pga. dålig flyttalsprestanda och minnesbandbredd (men också en rad andra faktorer)

nä, råstryka var inte det som var speciellt, det som däremot 5800 var bättre på än Atis kort var ju att de hade stöd för många fler avancerade PS/VS funktioner än ATi
(Sen har ju visserligen Ati stöd för en hel del som inte NV30 hade stöd för men på det stora hela för man väl ändå ge NV30 kronor i "the feature-department" så att säga

nåja, NV40 är fint iaf.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Dammsugaren (ja, med två m, vi är inte på ett forum för erotik) gör då ingen nytta på mitt 5800 Ultra, jag bytte ut den mot en tystare fläkt (60 mm även den) från en stock-kylare till en Barton 2500+ och kortet har hittills aldrig gått över 43 grader. nVidia måste ha fått tag på RIKTIGT dåliga fläktar...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Råstyrka å råstyrka. Vad var specsen till 5800? 500mhz ddr och 500mhz GPU? Tänk om 9800 skulle ha det som orginalt.
Nvidia har alltid gjort bra kort fast av 5800 blev jag besviken av.
Detta blir ganska intresant hur ATI svarar på nVIDIAS "nya" generation.

EDIT: Var det inte något med att i 5800 hadde man pumpat i så mycket kraft det var något specielt med det? Jag kommer inte ihåg vad fast det lät en aning sjukt.

Edit: Frux: Jahop? Kan du tänka dig samma system som sporten? Detta är typ en sport till ganska många människor. Det är kul att vara med å hejja. Sen kan man köpa det kortet som är bäst om man nu vill det ^^.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
du bor inte i sverige va?

Vad har ett sådant inlägg med denna tråd att göra?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Visst, vi kan älta i evigheter om det här, ja fattar bara inte hur man kan vara så verklighetsbefriad så man påstår att 5800 är/var ett råstarkt kort...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Vad har ett sådant inlägg med denna tråd att göra?

datumet han angav är inte gällande för oss som bor i den här tidszonen (i Sverige med andra ord), det var därför jag frågade (en retorisk fråga)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Märkligt med alla dessa fanboys, på båda sidor...

För 2 år sen var det ATI som "sög", ett kasst företag som hade några medelbra kort som bäst, nu är det Nvidia som "suger". Inse att båda företagen utvecklar för fullt, är väl knappast något konstigt att det ena företaget råkar ha den bästa produkten vid en viss tidpunkt?!

Vad sägs om att helt enkelt invänta ordentliga tester med en uppställning spel, och sen börja diskutera prestanda och prisvärdhet. Själv struntar jag vad det är för logga på min GPU, jag köper det kort som jag anser vara mest prisvärt vid tiden för köpet.

Det här är ju helt sant.
Säg den som inte köper ett Radeon 9800Pro idag för en billig slant, det är ju helt klart det bästa kortet för den billigaste pengen, inget osant i det.
Men sen om det kommer svänga till nVidias fördel så kommer 'större mängden' köpa det eftersom det är ett bra kort, bättre än aTi:s kort eller hur?

Dom flesta följer modet, även om det nu handlar om grafikkort,processorer,moderkort,minnen osv osv. (om man nu kan kalla dessa produkter för mode :S )
Men det handlar ju alltid om vad folk rekommenderar?
Ett av dom bästa moderkorten för Amd är idag NF7-s, därför köper många det.

Det börjar låta som en syjunta som har urartat det här. (som alltid :/ )

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Det här är ju helt sant.
Säg den som inte köper ett Radeon 9800Pro idag för en billig slant, det är ju helt klart det bästa kortet för den billigaste pengen, inget osant i det.
Men sen om det kommer svänga till nVidias fördel så kommer 'större mängden' köpa det eftersom det är ett bra kort, bättre än aTi:s kort eller hur?

Dom flesta följer modet, även om det nu handlar om grafikkort,processorer,moderkort,minnen osv osv. (om man nu kan kalla dessa produkter för mode :S )
Men det handlar ju alltid om vad folk rekommenderar?
Ett av dom bästa moderkorten för Amd är idag NF7-s, därför köper många det.

Det börjar låta som en syjunta som har urartat det här.

Jag tror folk köper det de har råd med det som är prisvärdast för stunden när man behöver grejen. tex tog jag creative geforce fx5900 dock 400/700 för 1495:- på Jme för jag hade inte de 600-700:- extra som skulle behövas till ett 9800pro... sen att många köper amd tror jag oxå är för att de är billigare plånboken styr ju oxå.
så vidare man inte har mkt pengar och kan köpa det man verkligen vill ha.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Jag tror folk köper det de har råd med det som är prisvärdast för stunden när man behöver grejen. tex tog jag creative geforce fx5900 dock 400/700 för 1495:- på Jme för jag hade inte de 600-700:- extra som skulle behövas till ett 9800pro... sen att många köper amd tror jag oxå är för att de är billigare plånboken styr ju oxå.
så vidare man inte har mkt pengar och kan köpa det man verkligen vill ha.

Det handlar ju fortfarande om hur man ska välja, säg, hur många trådar finns det inte om 'Vad ska jag köpa' 'Hjälp mig med valet av grejjer' etc?

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Det handlar ju fortfarande om hur man ska välja, säg, hur många trådar finns det inte om 'Vad ska jag köpa' 'Hjälp mig med valet av grejjer' etc?

ja det är klart. Men man måste jue ha råd att köpa oxå. Jag ångrar inte mitt köp jag gjorde men hade jag haft råd just då så skulle jag tagit ett 9800pro men mitt 9600 hade dött o jag utan dator är = en sur Grabben_83a

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.

Det börjar låta som en syjunta som har urartat det här. (som alltid :/ )

Word!

Jag vill gärna veta om ni ser mig som en fanboy, efter mitt så gott som neutrala uttalande lite högre upp? Jag försöker få folk att förstå att det bara är att vända kappan för vinden, men om jag säger en något litet till en sidas fördel så blir jag sågad
Även om NV40 skulle kunna vara bättre än R420 så kommer jag inte köpa det, för jag har inte så mycket pengar att lägga ut på en sån sak. Priset kan ju sjunka ännu mer på 9800PRO,kan hända köper jag ett då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Word!

Jag vill gärna veta om ni ser mig som en fanboy, efter mitt så gott som neutrala uttalande lite högre upp? Jag försöker få folk att förstå att det bara är att vända kappan för vinden, men om jag säger en något litet till en sidas fördel så blir jag sågad
Även om NV40 skulle kunna vara bättre än R420 så kommer jag inte köpa det, för jag har inte så mycket pengar att lägga ut på en sån sak. Priset kan ju sjunka ännu mer på 9800PRO,kan hända köper jag ett då.

Det är väl allas val att lägga pengar på det dom vill.
Ingen kan ju knappast styra över ditt val?

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Det är väl allas val att lägga pengar på det dom vill.
Ingen kan ju knappast styra över ditt val?

Jag sa det bara? =p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
jämför inte ett fx5800 och ett 9800pro då fx5800 skall jämföras med 9700 icke pro och fx5800ultra med 9700pro.

fx5900xt med 9700pro/9800 icke pro
fx5900 med 9800 icke pro
fx5900ultra med 9800pro

Ganska intessant.
R9700 kom ju ut väldigt mycket tidigare än FX korten. Aja jag tog mig i akt och kollade in resultaten på dessa kort i UT 2003.

FX 5800 85,1 fps
R9700 86,2 fps
FX 5900XT 92,3 fps
FX 5900 95,5 fps
R9800 97,5 fps
FX 5900 U 105,4 fps
R9800 Pro 107,6fps

I samtliga jämföresler så vinner ju faktiskt ATI korten i alla fall ; ) (9700 pro klämmde in sig mellan 5900 U och 9800)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

oj oj, det skillde 2 fps... ATI är verkligen helt överlägsna

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

Shit the same.
Det handlar om highend kort.
Krämar mna på med lite mer AF och AA så skiljer det väl lite mer men inte överdrivet mycket.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.