Permalänk
Medlem

Det skulle vara trevligt med en avdelning för gratis program som testar stabiliteten på datorn.

Memtest:
http://www.memtest86.com/

Prime95
http://www.mersenne.org/freesoft.htm (torture test)
Kan användas för att leta primtal också, matematik avdelningen?

Permalänk

Jag tror att jag ska lista några trevliga program som jag använder.

CDisplay - Mycket trevligt program för att se på bildfiler med, i synnerhet serier. Registrerar filändelserna .cbz och .cbr som är zip- respektive rar-arkiv, vilket ger en praktisk filanvändning - en serie på en fil.

Flexible Renamer - Någonsin döpt om alla filer i en katalog (en efter en efter en...)? Det här programmet gör livet lite roligare.

WinMerge - Jämför två textfiler med varandra och visar på ett enkelt sätt vad som skiljer dem åt.

SciTE - Trevlig texteditor för programmering.

PuTTY - SSH/Telnet/Rlogin-klient.

PSCP - SCP-klient från samma utvecklare som PuTTY.

cfv - Konsolbaserat program som skapar och kontrollerar en mängd olika konstrollsummor.

MinGW - C/C++-kompilator. Port från GCC.

UPX - Komprimerar exekverbara filer.

Permalänk
Medlem

Flexible Renamer
WinMerge
cfv

Kan allihop ersättas av t.ex. Total commander, smidigare att ha ett program för många olika uppgifter än ett litet program för varenda liten sak.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Flexible Renamer
WinMerge
cfv

Kan allihop ersättas av t.ex. Total commander, smidigare att ha ett program för många olika uppgifter än ett litet program för varenda liten sak.

Tråden handlar enbart om freeware och Total Commander är shareware som får utvärderas i 30 dagar.
Vad som händer eller inte händer efter testperiodens slut förändrar inte det faktum att det är shareware.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Flexible Renamer
WinMerge
cfv

Kan allihop ersättas av t.ex. Total commander, smidigare att ha ett program för många olika uppgifter än ett litet program för varenda liten sak.

Själv tycker jag att det är smidigare med ett program för varje sak. Jag vill inte dra igång Total Commander bara för att göra en kontrollsumma till exempel.

Permalänk
Hedersmedlem

Har uppdaterat listan med senaste tillskotten.
Lite nya avdelningar. Under Utveckling så fanns Webbredigering och Programmering. Eftersom flera kod-editorer klarar båda exekverbara språk och saker som html har jag slagit ihop dem.
Nytt är undersektionen "Kompilatorer och interpreter" samt "Relaterat" (UPX hamna där, som jag förstod var programmet gjorde så var det riktigt till utvecklare främst).
Jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla första kategorin, men det blev interpreter, vilket är ett ord som finns i SAOL (obestämd form plural) av interpret, som översätts till interpreter på engelska. Att skriva "tolkare" eller något sådant kändes fel.

Kategorin "Överklockning, prestanda- och stabilitetsmätning" finns nu. Jag vet dock inte vart jag ska placera SiSoftware Sandra, för tillfället ligger det kvar under "Systeminformation". Vill inte bara ha en länk per program, blir enklare att underhålla om t.ex. adressen ändras (för man glömmer av att det finns på fler ställen i listan).

Jag har även gjort några småändraingar.
Hittade även Astonshell i listan
Då fick jag göra som moderatorer tycker är så roligt, nämnligen *bort*

Ska passa på att eloge till HerrEkberg för den väl utformade listan på program. Enkelt att se vad programmet heter, länk till det och beskrivning vad det är. Vissa känner jag till, vissa kan man få fram vad det är på hemsidan också, men det är enklare att läsa det här. Som ni förstår laddar jag inte ner och testar vart enda program i listan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Under codec skulle jag istället vilja lägga länken:

www.free-codecs.com

Dom har både lösa codec och codec pack samt verktyg, både ljud och bild

PC-Wizard som också kommer ifrån CPU-ID finns ju också på

www.cpuid.com

Ersätta vilken eller vilka ("istället" skrev du)? Alla? Jag stoppade in det först i listan av dem bara, för stunden.

PC Wizard samt ClockGen är inlaggda.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ersätta vilken eller vilka ("istället" skrev du)? Alla? Jag stoppade in det först i listan av dem bara, för stunden.

PC Wizard samt ClockGen är inlaggda.

Tänkte på den listan som ligger först i denna tråd Men blir nog bra iaf

Permalänk
Medlem

bra filhanterare:
[i]xplorer² lite[/i] - http://netez.com/xplorer2/x2lite.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_

Tänkte på den listan som ligger först i denna tråd Men blir nog bra iaf

Jag har tidigare försökt att få kontakt med evrstr men inte lyckats. Jag tycker första inlägget ska helt bortses ifrån, då det inte är uppdaterat sedan i somras.
Jag har länkat tidigare men här är det igen, till inlägget i FAQ-tråden som hålls uppdaterat med Gratis är gott sakerna.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3536341...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banten
bra filhanterare:
[i]xplorer² lite[/i] - http://netez.com/xplorer2/x2lite.htm

Ok ska lägga till den. Det var lite knepigt men jag kom sen fram till att det var helt fritt för lite versionen, fast det är länkar till trialen av pro med som jag först "lurades" av.

Edit:
xplorer^2 lite är med, det blev en ny kategori "filhanterare" under basprogram. Hoppas det finns fler gratis filhanterare (återigen, inte total commander!) som vi kan fylla på med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Process Explorer - från sysinternals innehåller allt det som Microsoft glömde att skapa i Windows Task Manager.

Kompatibelt med Win 9x/Me, NT 4.0, 2000, XP, Server 2003, samt 64-bit versioner för x64 processorer.

Fullständig processinfo, sökvägar, säkerhetsattribut, detaljinfo om handles och dll-er, minnesstatistik, visar startade processers samtliga beroenden till tjänster m.m.
Mycket avancerade konfigureringsmöjligheter med bl.a. ett stort urval av olika kolumndata som kan väljas eller förkastas.
Välförsedd med snabbkommandon och mycket valbar info via högerklick ger max info på minimal arbetsyta.

Enligt min uppfattning det bästa program som finns för att hålla reda på processer, och programmet uppdateras frekvent.
Nya versionsfiler (exe+chm) kopieras bara över i programmappen och ersätter de gamla, men tidigare konfigurering bibehålls.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Medlem

Bra tråd.

Alla är inte gratis för företagere dock, men en del är det och värda att kolla upp innan man väljar att köpa ett program. Som egen företagare är man precis som studenter sällan gjort av pengar.

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk

Har inte pallat läsa igenom precis hela tråden men.....

Type and run!

En liten konsoll som man kan använda till en hel del, verkar det som, även om mitt främsta användningsområde för det är att starta program.

I stället för att gå till nån startmeny eller klicka på nån ikon på skrivbordet (vilket inte går, eftersom jag spenderar typ hela min vakna datortid i total commander) så trycker jag "Ins" på tgtbordet, och får då upp ett litet litet skal som har bash-liknande funktionalitet. Där skriver jag t.ex. "Fl".... och daotrn kommer att fylla i med ...ashFXP (FlashFXP)
Kommandokomplettering alltså

Det är väldigt enkelt att lägga till nya program.

http://galan.dogmalab.ru/bin/typeandrun.zip

programmet är väldigt ryskt men bra ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär, process explorer med i listan. Missade att det kommit och tråden han "falla" bort.

dream77. Det är en aspekt jag inte tänkt på. Vi har tidigare hela tiden gått på gratis och subjektivt menat för privat bruk. Om någon vill kolla upp alla program vad som gäller för företag så go ahead. Dock är det inget jag själv kommer prioritera att göra. Har man företag så kollar man nog ändå när man tar hem programmet vad som gäller.

sybariten, har slängt med type and run. Länka gärna till hemsidan programmet finns på istället för filen direkt, jag hittade sidan (de hade flyttat också) så nu borde det vara den rätta som är med i listan (och eftersom du inte pallat läsa igenom så kolla några inlägg upp det jag skrivit så hittar du nog "listan")).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag måste tipsa om ett program som optimerar PNG-komprimering, självklart helt lossless. Som exempel så kan jag säga att programmet brukar minska storleken på PNG-bilder jag sparat i Photoshop CS med ~10%.

OptiPNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
Process Explorer - från sysinternals innehåller allt det som Microsoft glömde att skapa i Windows Task Manager.

Kompatibelt med Win 9x/Me, NT 4.0, 2000, XP, Server 2003, samt 64-bit versioner för x64 processorer.

Fullständig processinfo, sökvägar, säkerhetsattribut, detaljinfo om handles och dll-er, minnesstatistik, visar startade processers samtliga beroenden till tjänster m.m.
Mycket avancerade konfigureringsmöjligheter med bl.a. ett stort urval av olika kolumndata som kan väljas eller förkastas.
Välförsedd med snabbkommandon och mycket valbar info via högerklick ger max info på minimal arbetsyta.

Enligt min uppfattning det bästa program som finns för att hålla reda på processer, och programmet uppdateras frekvent.
Nya versionsfiler (exe+chm) kopieras bara över i programmappen och ersätter de gamla, men tidigare konfigurering bibehålls.

Underbar ! Tackar !

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Icon editor

Finns det ingen bra gratis ikon editor (Advance)?
Har letat länge!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Finns det ingen bra gratis ikon editor (Advance)?
Har letat länge!

Lite svårt att veta vad du menar med bra, och inom parentes sagt borde du kanske frågat i en ny tråd.

Liquid Icon v 1.0.2 build 1308 (för W98, W2k samt XP) har jag installerat men inte använt så pass att jag varit beredd att ge en rekomendation av programmet i den här tråden.
Det finns en nyare version 1.0.4 build 2616 där man anger att några mindre buggar är fixade.

Testa gärna programmet och bidra till den här kalasfina trådens fortlevnad med en rekommendation, under förutsättning att du tycker att programmet är bra.
www.x2studios.com/index.php?page=products&id=11

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar

Underbar ! Tackar !

Håll till godo du store stjärna! Hehe...

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Inaktiv

Jag fastnade för Context :>
Ananrs finns, Crimson Editor

edit: Crimsoneditor fanns ju tydligen med i listan redan
EditPad Pro fanns iaf inte med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CladaM
Jag fastnade för Context :>
Ananrs finns, Crimson Editor

edit: Crimsoneditor fanns ju tydligen med i listan redan
EditPad Pro fanns iaf inte med.

Ultraedit som jag skrev om visade sig vara 45dagars shareware, stryk det om det hunnits lägga in.
CladaM, söker en editor som ser ut att vara skapad efter 1995, dvs mer än 16 färgers ikoner i toolbaren
(jag har blivit mac-skadad med lullul)
Notepad2 ser ut att vara perfekt, men saknar tyvär flikar.

Editpad Pro kostar 39 Euro, däremot finns det i en lightvariant som tydligen är gratis.

EditPad Lite - texteditor
Metapad - texteditor
EditPlus - Texteditor
Notepad2 - Texteditor med syntaxhighlightning.
Context - Texteditor med syntaxhighlightning.
PS-Pad - Texteditor med syntaxhighlightning.

Jagar för tillfället en editor jag kan trivas med, önskar hjälp att hitta fler.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Inaktiv

Kan väl säga att Textpad inte är gratis då Verkar ju inte finnas några fler graits text editorer. Eller så är jag bara dålig på att googla såhär på morgonen ~~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CladaM
Kan väl säga att Textpad inte är gratis då Verkar ju inte finnas några fler graits text editorer. Eller så är jag bara dålig på att googla såhär på morgonen ~~

It's available from this web site on a try before you buy basis, so please download your trial copy now, and find out just how productive you can be.

>_<
tar bort den direkt ur min lista

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

PHPEdit är inte gratis längre, ta bort plz :'(

Mediaspelare:
http://mpf.dzm.hu/download.php (Mplayer, inte gygwinporten)

(utmärkt tråd btw)

Permalänk
Medlem

http://www.outertech.com/

Getdiz 3 är gratis textprogram i simpel form ala anteckningar. Är väl mer gjort för att öppna nfo och diz filer

Permalänk
Medlem

Jädrans bra regCleaner prg.. nice layout, behöver inte intstaleras, många funktioner, och de bästa av allt .. DE FUNKAR

ett måste enligt mig

"regseeker"

http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

konstigt att de inte e nån annan som har nämnt detta i tråden

Visa signatur

The Plan where the Plants save the Planet.

Permalänk
Medlem

Notepad++ är en gratis texteditor som har stöd för flikar och syntax highlighting för mängder av språk.

EDIT: Ett litet screenshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
[B]Notepad++ är en gratis texteditor som har stöd för flikar och syntax highlighting för mängder av språk.

Oooh!!! *hångla upp i brygga*
Jag har letat efter en ny verra av notepad+ skitlänge

Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Oooh!!! *hångla upp i brygga*
Jag har letat efter en ny verra av notepad+ skitlänge

Tackar!

Hehe, det var så lite så.

Första träffen vid sökning på Notepad++ på google

Permalänk
Hedersmedlem

Nu tror jag att fått med alla nytillkommna förslag i listan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
It's available from this web site on a try before you buy basis, so please download your trial copy now, and find out just how productive you can be.

>_<
tar bort den direkt ur min lista

http://www.editplus.com/download.html

Citat:

EditPlus is distributed as Shareware. You can freely download and try it for 30 days. If you find it useful and decide to keep it over 30-day evaluation period, you should pay the registration fee.

Nä nä, det där går jag inte på
EditPlus stryks från din lista också

Btw hur länge har vi haft en samlingstråd i MS-forumet? Jag märkte det först nu. Är det verkligen så länge som datumet på Najks inlägg?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Btw hur länge har vi haft en samlingstråd i MS-forumet? Jag märkte det först nu. Är det verkligen så länge som datumet på Najks inlägg?

Jag skulle tippa på det. Det är ju bara 10-11 dagar.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

cd brännings programm:
http://www.cdburnerxp.se/

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix