Permalänk
Medlem

Ett pipande helvete

Nu är det så att min PC har en tendens att krascha har det visat sig. Detta gör den oregelbundet och utan anledning oftast visar det sig (utan anledning vad jag ser). När den väl hänger sig ger högtalarna ifrån sig ett pipande. Men när jag provade stänga av högtalarna så insåg jag att även interiören av datorn piper. Kan tillägga att med pip menar jag inte PC-speaker volym på det hela, tänk er en av mittenljuden på ett hörseltest ungefär.

Jag öppnade datorn för att se vad som pep. Jag testade att hålla för summern på moderkortet, nej, det var inte den som pep. Inte heller var det PC-speakern. Det läskiga var att frekvensen på pipet ökar konstant ända tills man trycker på reset eller på powerknappen till datorn.

Så min fråga är:
Vad är det som piper och är det det som orsakar alla mina obehagliga hängningar ?

Tackar på förhand.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet, hårddiskar, grafikkort och CD/DVD-rom brukar inte tjuta när dom gåe sönder eller nåt.
Jag tror snarare att det är värmen som orsakar dessa krasch. Vad har du för temp??? När CPU'n blir för varm så stänger BIOS av datorn och då brukar det tjuta. Du kan kolla i BIOS var max gränsen är för temp'en.

Men om du har bra kylning (luft in & ut) och bra CPU-fläkt så ligger felet nån annastans än vad jag har sagt.

Visa signatur

[KA] Sir Overlord Clan <> See You out there <>

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen. Jag löste faktiskt problemet. Det var en av mina IDE-kablar som var lösa. Jag känner mig dum som inte kollade upp det först själv. Nu kan ni låsa moddarna.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

hehe
naaajs

Visa signatur

[KA] Sir Overlord Clan <> See You out there <>